21005_not-searchable
/natur-og-miljo/statistikker/fysplan/arkiv
21005
Flere dispensasjoner i strandsonen
statistikk
2009-06-19T10:00:00.000Z
Natur og miljø;Offentlig sektor
no
fysplan, Plan- og byggesaksbehandling, reguleringsplaner,byggesøknader, byggesaker, dispensasjoner, innsigelser, saksbehandlingstid, gebyrer, strandsonerKOSTRA, Areal, Natur og miljø, Offentlig sektor
false

Plan- og byggesaksbehandling2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Flere dispensasjoner i strandsonen

Kommunene mottok i 2008 om lag like mange søknader om dispensasjon for nye bygninger i strandsonen som året før. Etter et rekordlavt antall innvilgede dispensasjoner i 2007 gikk imidlertid antallet opp i 2008.

Innsigelser fra myndighetene til kommunale planer. Prosentvis fordeling av innsigelsesgrunn. 2004-2008

Søknader om nye bygninger i 100-metersbeltet langs sjø (saltvann) utenom tettsteder. Antall innvilget og avslått

Årets rapportering i KOSTRA om fysisk planlegging i kommuner og fylkeskommuner viser at det i alt ble gitt 8121 dispensasjoner, mot 767 i 2007 En noe høyere andel av søknadene, 67 prosent, ble innvilget i 2008, mot 64 prosent året før.

Storparten av utbyggingen i samsvar med plan

Kommunene har et vesentlig ansvar for miljøvernet i Norge fordi de har ansvaret for praktiseringen av plan- og bygningsloven. Planer kan være bindende eller retningsgivende for hvilke tiltak som kan gjennomføres. Omfanget av dispensasjoner i strandsonen gir derfor ikke hele bildet av utbygging i disse områdene. I tillegg til dispensasjonene i strandsonen ble det, basert på rapportering i KOSTRA, gitt om lag 1 730 byggetillatelser i strandsonen som var i samsvar med kommunens planer for området. Dette er på samme nivå som i 2007.

Flere detaljplaner blir møtt med innsigelser

Statlige myndigheter fremmet innsigelse til 47 prosent av kommuneplanene og 28 prosent av regulerings- og bebyggelsesplanene som ble sendt på høring i 2008. Tallene for 2007 var henholdsvis 53 og 23 prosent, og innsigelser på detaljplaner har dermed gått opp, mens innsigelser på kommuneplaner har gått ned.

I 2008 var hensynet til naturvern/friluftsliv/landskap/grønnstruktur og strandsonen de begrunnelsene som ble brukt oftest. Rapporteringen i KOSTRA omfatter ikke hvordan kommunene tar hensyn til innsigelsene.

Brutto kommunale driftsutgifter og driftsinntekter innenfor fysisk tilrettelegging og planlegging (funksjon 301, 302 og 303). Millioner kroner

Større forskjell mellom utgifter og inntekter enn noen gang før

Bruttoutgiftene til fysisk planlegging økte med 12 prosent fra 2007 til 2008, mens bruttoinntektene minket med 2 prosent. Dette er første gang inntektene har minket siden rapporteringen startet i 2001. Denne nedgangen i inntekt er ikke en gjenspeiling av gebyrene, som har økt jevnt og trutt også i 2008.

Ifølge kommuneregnskapet i KOSTRA brukte Kommune-Norge 2,78 milliarder kroner til fysisk planlegging, byggesaksbehandling og kart og oppmåling i 2008. Av disse utgiftene dekket kommunene inn rundt regnet 1,61 milliarder kroner i form av gebyrer og andre inntekter.

Fra 2007 til 2008 økte gebyrene for reguleringsplan, byggesak og kartforretning med henholdsvis 10, 9 og 6 prosent2. Denne økningen er klart høyere enn den vanlige prisstigningen, men var lavere enn utgiftsøkningen for disse tjenestene.

Noe redusert saksbehandlingstid

Saksbehandlingstiden for reguleringsplan, byggesak og kartforretning var henholdsvis 228, 34 og 88 kalenderdager. Saksbehandlingstiden gikk noe ned siste år i alle kategorier, men det er noe usikkerhet i tallene, blant annet fordi det er vanskelig for kommunene å beregne gjennomsnittlig saksbehandlingstid på alle søknadene som blir behandlet.

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for reguleringsplan, byggesak og kartforretning i kommunene

Gjennomsnittlig gebyr for reguleringsplan, byggesak og kartforretning i kommunene

Mer informasjon

Se også Nærmiljøinnsats i kommunene, 2008 og Bygging i strandsonen .

Tall for de enkelte kommunene eller fylkeskommunene: http://www.ssb.no/kostra/ . Klikk på "Til tallene" eller "Flere tall i Statistikkbanken" i venstre marg. Vi gjør oppmerksom på at i faktaarkene beregnes alle gjennomsnitt kun på grunnlag av rapporterte tall.

Etterslep

KOSTRA angir tillatelser til å sette opp bygning, det vil alltid gå noe tid før bygningen faktisk reises. Vi viser til andre meldinger om dette, se www.ssb.no/strandsone .

Kombinere informasjon om byggeaktivitet

Rapporteringen i KOSTRA omfatter nybygg og erstatningsbygg, og tallene viser ikke om det er foretatt tilpasninger i forhold til miljøverdiene. I hvilken grad utbyggingen påvirker allmennhetens tilgang til strandsonen, kan man derfor ikke ta stilling til før man eventuelt supplerer med mer detaljerte opplysninger om hvor utbyggingen skjer og hva den gjelder.

Innsigelser

Det er flere hensyn som kan begrunne en innsigelse. I hovedsak er imidlertid hensynet til miljøverdier det som oftest nyttes som begrunnelse i de årene denne rapporteringen er gjennomført.

1Om lag 85 prosent av kommunene har rapportert, og tallet er estimert på grunnlag av disse.

2Dette er økning i gjennomsnittet for alle kommuner som har rapportert, der hver kommune teller like mye. De totale gebyrinntektene er imidlertid også avhengig av størrelsen på kommunen.

Tabeller: