Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svovelutslippene ned 9 prosent
De norske utslippene av svoveldioksid er halvert siden 1990. I år 2000 gikk utslippene ned med 9 prosent sammenlignet med 1999, blant annet som en følge av effekter av mild vinter og myndighetenes ekstra svovelavgift på diesel.
Foreløpige beregninger fra Statistisk sentralbyrå og Statens forurensningstilsyn viser at de norske SO2-utslippene i år 2000 var nede i ca. 26 000 tonn, noe som er 2 700 tonn mindre enn året før. Norge har gjennom Gøteborg-protokollen forpliktet seg til å redusere sine årlige utslipp til maksimalt 22 000 tonn innen 2010. Det må derfor skje ytterligere reduksjoner hvis dette målet skal nås.
Mest utslipp fra industrien
Industrien var i 1999 alene ansvarlig for nesten 80 prosent av utslippene. Bare en firedel av industriens utslipp skyldtes forbrenning, mens resten skyldtes ulike industriprosesser. Prosessutslippene holdt seg samlet sett ganske stabile også i 2000. Det er særlig metallproduksjon som dominerer blant prosessutslippene, med mer enn 40 prosent av samlet SO2-utslipp i Norge. Karbidproduksjon sto for nesten 10 prosent.
Industriens prosessutslipp pluss dens utslipp fra stasjonær forbrenning sto alene for 78 prosent av SO2-utslippene i Norge i 1999. Innenriks sjøfart sto samme året for 10 prosent av utslippene, veitrafikk 4 prosent. Boligoppvarming sto for ca. 3 prosent av utslippene, mens andre kilder sto for til sammen 4 prosent.
Halvering siden 1990
Utslippene av SO2 er altså halvert i perioden 1990-2000. Den kraftige reduksjonen skyldes økt rensing av utslippene fra industrien, overgang fra fossilt brensel til elektrisitet, bruk av lettere oljeprodukter og mindre svovel i oljeprodukter og i reduksjonsmidler. Den spesielt store nedgangen siste år på 9 prosent skyldes dels at fyringssesongen i 2000 var den mildeste siden 1992, noe som førte til et svært lavt forbruk av fyringsolje og fyringsparafin. Videre har myndighetenes ekstra avgift på autodiesel med høyt svovelinnhold (mer enn 0,005 prosent) vært effektiv, siden oljeselskapene raskt reduserte svovelinnholdet i autodiesel etter at avgiften ble innført 1. januar 2000.
Det har også vært utslippsreduksjoner fra visse typer industriprosesser siste år. En liten del av den 9 prosent store reduksjonen er imidlertid ikke reell. Den kommer av at en omlegging av dieselavgiften både ved årets start og årets slutt førte til lageroppbygging/-nedbygging ved bensinstasjoner. Figuren til høyre viser gjennomsnittlig årlig reduksjon i SO2-utslippene på 1990-tallet sammenlignet med den reduksjonen som må til framover for å nå utslippstaket i Gøteborg-protokollen i 2010. Figuren illustrerer at de største reduksjonene allerede er gjort.
Utslipp av SO2 skiller seg fra f.eks. CO2-utslipp ved at SO2-utslippene kan reduseres ved tekniske tiltak. Til sammenligning finnes det i dag ingen kommersielt tilgjengelig teknikk for å fjerne CO2, og CO2-utslippene henger derfor nøyere sammen med forbruk av brensel og produksjon i industrien.
Kommunetall kan lastes ned
Utslippene for året 1998 er tidligere publisert på kommunenivå. Klikk her for å se hvilke utslippskilder som dominerer i din kommune.
Tabeller
Statistikken publiseres nå sammen med Utslipp til luft.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42