Igjen 10 billioner i nettofordringer
Publisert:
Ved utgangen av årets andre kvartal var offentlig forvaltnings nettofinansformue i overkant av 10 billioner kroner. Endringen de fire siste kvartalene utgjør 572 milliarder kroner.
- Tallene er hentet fra
- Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld
- Artikkelen er en del av serien
- Offentlig forvaltnings fordringer og gjeld (arkiv)
Etter å ha falt noe i 1. kvartal steg offentlig forvaltnings nettofordringer igjen og anslås til drøyt 10 billioner kroner, altså 10 000 milliarder, ved utgangen av 2. kvartal. To tredeler av økningen siden 2. kvartal 2017 tilskrives nettoomvurderinger, som i hovedsak betyr kursendringer i verdipapir- eller valutamarkedene. Midtveis i 2018 består brorparten av finansformuen av aksjer og kapitalinnskudd, mens nesten en firedel er plassert i obligasjoner, sertifikater og utlån.
Figur 1. Nettofordringer i offentlig forvaltning fordelt på objekt
Bankinnskudd mv | Aksjer og kapitalinnskudd | Obligasjoner, sertifikater og utlån | |
1. kv. 1997 | 19.6 | 27.4 | -1.0 |
2. kv. 1997 | 18.7 | 29.2 | 2.0 |
3. kv. 1997 | 20.4 | 28.9 | 1.2 |
4. kv. 1997 | 17.3 | 28.6 | 6.2 |
1. kv. 1998 | 17.1 | 32.3 | 4.9 |
2. kv. 1998 | 17.3 | 34.2 | 4.9 |
3. kv. 1998 | 15.0 | 32.6 | 5.9 |
4. kv. 1998 | 13.7 | 35.6 | 8.2 |
1. kv. 1999 | 11.1 | 36.6 | 9.6 |
2. kv. 1999 | 12.2 | 36.6 | 8.9 |
3. kv. 1999 | 12.2 | 37.3 | 8.8 |
4. kv. 1999 | 14.4 | 38.2 | 8.4 |
1. kv. 2000 | 13.5 | 36.9 | 11.2 |
2. kv. 2000 | 13.6 | 37.1 | 12.3 |
3. kv. 2000 | 15.7 | 37.4 | 12.7 |
4. kv. 2000 | 19.0 | 40.4 | 11.3 |
1. kv. 2001 | 19.3 | 38.5 | 13.6 |
2. kv. 2001 | 18.3 | 47.8 | 19.3 |
3. kv. 2001 | 17.7 | 45.5 | 19.4 |
4. kv. 2001 | 15.8 | 50.1 | 21.3 |
1. kv. 2002 | 15.1 | 52.8 | 22.5 |
2. kv. 2002 | 13.8 | 47.7 | 24.1 |
3. kv. 2002 | 13.5 | 43.9 | 23.7 |
4. kv. 2002 | 13.5 | 45.5 | 22.7 |
1. kv. 2003 | 13.8 | 46.2 | 22.8 |
2. kv. 2003 | 13.4 | 52.8 | 25.5 |
3. kv. 2003 | 15.6 | 52.9 | 24.0 |
4. kv. 2003 | 16.3 | 56.7 | 23.3 |
1. kv. 2004 | 15.9 | 59.9 | 25.8 |
2. kv. 2004 | 16.5 | 59.1 | 27.6 |
3. kv. 2004 | 15.1 | 58.8 | 29.9 |
4. kv. 2004 | 14.7 | 58.6 | 31.1 |
1. kv. 2005 | 15.3 | 60.2 | 32.5 |
2. kv. 2005 | 15.1 | 63.5 | 34.6 |
3. kv. 2005 | 14.5 | 68.0 | 36.3 |
4. kv. 2005 | 16.6 | 69.1 | 36.6 |
1. kv. 2006 | 14.8 | 72.5 | 38.8 |
2. kv. 2006 | 15.9 | 68.7 | 39.0 |
3. kv. 2006 | 15.3 | 70.3 | 44.3 |
4. kv. 2006 | 17.4 | 75.1 | 42.8 |
1. kv. 2007 | 15.0 | 75.6 | 47.0 |
2. kv. 2007 | 16.6 | 79.9 | 46.8 |
3. kv. 2007 | 16.8 | 80.4 | 42.8 |
4. kv. 2007 | 16.2 | 82.4 | 41.0 |
1. kv. 2008 | 15.2 | 75.3 | 39.5 |
2. kv. 2008 | 16.8 | 79.9 | 35.5 |
3. kv. 2008 | 16.8 | 73.8 | 33.4 |
4. kv. 2008 | 13.0 | 70.8 | 40.2 |
1. kv. 2009 | 12.8 | 69.0 | 34.8 |
2. kv. 2009 | 12.4 | 87.9 | 36.3 |
3. kv. 2009 | 12.8 | 97.7 | 35.4 |
4. kv. 2009 | 14.0 | 105.1 | 35.2 |
1. kv. 2010 | 15.2 | 106.8 | 36.0 |
2. kv. 2010 | 16.5 | 100.9 | 38.8 |
3. kv. 2010 | 16.3 | 105.0 | 39.0 |
4. kv. 2010 | 14.3 | 110.6 | 38.9 |
1. kv. 2011 | 14.3 | 109.8 | 39.5 |
2. kv. 2011 | 15.3 | 105.0 | 40.7 |
3. kv. 2011 | 15.3 | 94.8 | 42.4 |
4. kv. 2011 | 13.2 | 104.4 | 42.3 |
1. kv. 2012 | 14.9 | 109.7 | 39.8 |
2. kv. 2012 | 15.7 | 105.2 | 42.7 |
3. kv. 2012 | 14.1 | 110.3 | 43.9 |
4. kv. 2012 | 15.2 | 111.6 | 42.1 |
1. kv. 2013 | 15.1 | 123.7 | 44.8 |
2. kv. 2013 | 14.9 | 127.0 | 47.0 |
3. kv. 2013 | 13.2 | 135.0 | 50.0 |
4. kv. 2013 | 12.8 | 139.4 | 55.1 |
1. kv. 2014 | 13.5 | 138.9 | 55.6 |
2. kv. 2014 | 13.5 | 147.9 | 60.6 |
3. kv. 2014 | 12.7 | 148.0 | 61.2 |
4. kv. 2014 | 13.8 | 166.3 | 68.7 |
1. kv. 2015 | 14.2 | 184.8 | 72.5 |
2. kv. 2015 | 13.4 | 182.3 | 71.0 |
3. kv. 2015 | 12.4 | 176.8 | 78.9 |
4. kv. 2015 | 12.9 | 191.7 | 80.1 |
1. kv. 2016 | 14.8 | 180.4 | 78.6 |
2. kv. 2016 | 15.5 | 182.8 | 79.9 |
3. kv. 2016 | 16.0 | 184.2 | 76.8 |
4. kv. 2016 | 15.9 | 197.7 | 75.9 |
1. kv. 2017 | 17.0 | 203.4 | 73.7 |
2. kv. 2017 | 16.8 | 206.5 | 74.0 |
3. kv. 2017 | 16.0 | 207.3 | 70.5 |
4. kv. 2017 | 16.9 | 220.5 | 71.1 |
1. kv. 2018 | 16.8 | 210.0 | 68.4 |
2. kv. 2018 | 17.4 | 213.5 | 67.2 |
Både fordringer og gjeld i staten
Offentlig forvaltnings nettoformue er betydelig, men det er også bruttogjelden. Selv om det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet dekkes ved overføring fra Statens pensjonsfond utland (SPU, også kjent som «oljefondet»), har staten i tillegg et kortsiktig finansieringsbehov for å kunne betale avdrag på statsgjeld eller gi utlån og kapitalinnskudd til statsbankene. Dette dekkes ved nye lånopptak eller trekk på statens kontantbeholdning. På denne måten både låner og sparer staten på én gang. Å benytte utenlandsinvestert kapital i stedet til å dekke det kortsiktige betalingsbehovet vil kunne forstyrre forventningene i valutamarkedet og dermed påvirke norsk økonomi negativt.
På gjeldssiden i statistikken inngår også gjenkjøpsavtalene i SPU. Omfanget av slike gjenkjøpsavtaler varierer fra år til år, hvilket i sin tur varierer størrelsen på den offentlige bruttogjelden. Gjelden trekkes også opp av lånopptak i kommuneforvaltningen. Ved utgangen av 2017 utgjorde den offentlige bruttogjelden 36 prosent av BNP, viser statistikken over offentlig forvaltnings fordringer og gjeld.
Figur 2. Offentlig forvaltnings bruttogjeld fordelt på sektor
Kommuneforvaltningen | Statsforvaltningen | |
1995 | 8.6 | 22.3 |
1996 | 8.1 | 19.0 |
1997 | 7.7 | 16.8 |
1998 | 8.2 | 15.1 |
1999 | 8.0 | 16.3 |
2000 | 7.9 | 20.1 |
2001 | 8.4 | 18.4 |
2002 | 8.5 | 24.9 |
2003 | 9.4 | 32.1 |
2004 | 9.4 | 33.4 |
2005 | 8.9 | 32.4 |
2006 | 8.6 | 43.4 |
2007 | 8.9 | 40.1 |
2008 | 9.0 | 37.8 |
2009 | 10.9 | 30.7 |
2010 | 11.6 | 30.4 |
2011 | 11.1 | 16.3 |
2012 | 12.0 | 17.0 |
2013 | 12.7 | 16.9 |
2014 | 13.5 | 13.8 |
2015 | 14.7 | 17.1 |
2016 | 15.5 | 19.8 |
2017 | 15.5 | 20.5 |
Faktaside
Kontakt
-
Frode Borgås
-
Eivind Andreas Sirnæs Egge
-
Christopher Okazaki Hansen
-
SSBs informasjonstjeneste