Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter

Oppdatert: 6. mars 2025

Neste oppdatering: 5. juni 2025

Offentlige utgifter i prosent av BNP i løpet av de siste fire kvartalene
Offentlige utgifter i prosent av BNP i løpet av de siste fire kvartalene
4. kvartal 2024
48,5
%
 
Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter siste fire kvartaler, milliarder kroner
Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter siste fire kvartaler, milliarder kroner
4. kvartal 20224. kvartal 20234. kvartal 2024
Inntekter3 6163 1883 211
Utgifter2 1512 3472 523
Overskudd1 464841688
Utgifter i prosent av BNP37,546,048,5
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. Kvartal. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. Kvartal. Millioner kroner
    1. kvartal 20242. kvartal 20243. kvartal 20244. kvartal 2024
    A. Inntekter769 680834 792781 868824 448
    Skatter258 494265 974259 105291 198
    Avgifter124 934133 213129 730142 876
    Kapitalskatter28119
    Trygde- og pensjonspremier117 570130 373121 270129 521
    Formuesinntekter223 000259 081225 860211 899
    Betalinger for offentlige tjenester mv.40 06940 62240 70942 459
    Løpende overføringer5 6115 5215 1836 486
    B. Løpende utgifter583 551614 523599 918640 012
    Lønnskostnader162 742176 113168 867172 442
    Kjøp av varer og tjenester89 97391 03990 05193 757
    Kapitalslit (ifm. løpende utgifter)45 99947 01747 20948 214
    Formuesutgifter17 34620 15920 07223 017
    Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger)26 54627 18325 45927 339
    Stønader i kontanter til husholdninger171 128186 519183 401189 625
    Subsidier25 52024 34428 64525 979
    Løpende overføringer40 22937 52031 07349 424
    Kapitaloverføringer4 0684 6295 14110 215
    C. Nettoformuesendring fra drift (A-B)186 129220 269181 950184 436
    D. Nettoinvestering i ikke-finansiell kapital7 62315 10717 90444 547
    Bruttoinvestering i fast realkapital og FoU54 37263 67171 33393 034
    Kapitalslit (-)-46 824-47 861-48 054-49 083
    Netto anskaffelse av ikke-finansiell ikke-produsert kapital75-703-5 375596
    E. Totale utgifter591 174629 630617 822684 559
    F. Overskudd (Nettofinansinvestering, A-E)178 506205 162164 046139 889
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. År. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. År. Millioner kroner
    20202021202220232024
    A. Inntekter1 874 4582 447 4253 615 5163 188 3743 210 786
    Skatter514 962908 9341 549 4491 141 7201 074 771
    Avgifter444 682477 463504 768511 755530 753
    Kapitalskatter6448324630
    Trygde- og pensjonspremier386 761408 692436 091479 006498 734
    Formuesinntekter387 147505 527960 211879 611919 839
    Betalinger for offentlige tjenester mv.123 683128 629145 062154 590163 859
    Løpende overføringer17 15818 13219 90321 64722 800
    B. Løpende utgifter1 893 6571 932 0512 080 3152 265 8932 438 002
    Lønnskostnader538 376566 166598 767639 356680 164
    Kjøp av varer og tjenester268 306291 643320 766346 987364 820
    Kapitalslit (ifm. løpende utgifter)136 643146 488161 687176 760188 439
    Formuesutgifter23 93718 81530 60056 40380 594
    Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger)78 34786 21191 611100 029106 527
    Stønader i kontanter til husholdninger579 330594 546615 363673 385730 673
    Subsidier91 38887 870117 813102 025104 488
    Løpende overføringer123 200128 494127 768154 152158 245
    Kapitaloverføringer54 13011 81715 94116 79524 054
    C. Nettoformuesendring fra drift (A-B)-19 200515 3741 535 200922 481772 784
    D. Nettoinvestering i ikke-finansiell kapital69 40670 62071 12281 26285 181
    Bruttoinvestering i fast realkapital og FoU217 404220 455240 023262 561282 410
    Kapitalslit (-)-139 350-149 366-164 728-180 004-191 822
    Netto anskaffelse av ikke-finansiell ikke-produsert kapital-8 648-470-4 173-1 295-5 407
    E. Totale utgifter (B+D)1 963 0642 002 6712 151 4372 347 1562 523 184
    F. Nettofinansinvestering (A-E)-88 606444 7541 464 078841 219687 602
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltning. Skatter, avgifter og trygde- og pensjonspremier. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Skatter, avgifter og trygde- og pensjonspremier. Millioner kroner
    20202021202220232024
    Skatter514 962908 9341 549 4491 141 7201 074 771
    Skatt på inntekt og formue unntatt ved utvinning av petroleum490 222601 416657 674667 461684 606
    Ordinær skatt på inntekt393 615478 297485 421494 041509 399
    Trinnskatt og grunnrenteskatt77 03298 970137 200131 651129 599
    Skatt på formue17 71918 90527 14530 46932 200
    Skatt på aksjeutbytte til utenlandske aksjonærer1 8555 2447 90911 30013 407
    Skatt på inntekt og formue ved utvinning av petroleum16 800299 222882 800465 111381 000
    Ordinær skatt på inntekt og formue ved utvinning av petroleum16 80094 654263 035147 544100 000
    Særskatt på petroleumsinntekter0204 568619 765317 567281 000
    Annen skatt på inntekt og formue mv7 9418 2968 9759 1479 165
    Avgifter444 682477 463504 768511 755530 753
    Merverdiavgift311 600338 900371 700377 500390 000
    Toll og eksportavgifter3 9424 6974 5794 2044 450
    Avgifter på utvinning av petroleum5 7145 0367 1667 6217 813
    Motorvognavgifter mv.26 72126 26124 25722 17522 052
    Miljø- og energiavgifter28 62734 80733 33733 84437 299
    Avgifter på alkohol, tobakk, legemidler og lotterier37 55334 34030 13630 77431 499
    Eiendomsskatt14 81815 56616 09117 62617 843
    Andre avgifter15 70717 85617 50218 01219 796
    Kapitalskatter6448324630
    Avgift på arv og gaver6448324630
    Trygde- og pensjonspremier386 761408 692436 091479 006498 734
    Medlemspremier159 974169 637177 255187 099195 261
    Medlemspremier til folketrygden154 983164 411171 740181 203189 000
    Medlemspremier til andre trygdeordninger4 9915 2255 5155 8966 261
    Arbeidsgiverpremier226 787239 055258 836291 907303 473
    Arbeidsgiveravgift til folketrygden196 440210 601228 014257 197267 884
    Arbeidsgiverpremier til andre trygdeordninger30 34728 45530 82234 71035 589
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltning. Stønader til husholdninger. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Stønader til husholdninger. Millioner kroner
    20202021202220232024
    Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger)78 34786 21191 611100 029106 527
    Tilskudd til private barnehager21 63923 64823 90926 01527 545
    Transportordninger5 0925 3275 5415 7585 926
    Helsetjenester49 60255 12557 53563 45868 312
    Andre stønader i naturalia2 0142 1114 6264 7994 744
    Stønader i kontanter til husholdninger579 330594 546615 363673 385730 673
    Pensjoner375 521397 562421 016456 346486 164
    Alderspensjoner264 885282 288299 360326 167346 675
    Uførepensjoner104 197108 743114 808122 999130 901
    Andre pensjoner6 4396 5316 8487 1808 589
    Arbeidsrelaterte stønader150 067142 490135 434146 859165 709
    Arbeidsløshetsstønader40 41127 54412 4259 94013 281
    Arbeidsavklaringspenger30 19633 27736 11140 66046 873
    Stønader til attføring00000
    Sykepenger55 26856 05760 53369 22375 520
    Foreldrepenger21 78123 25924 05624 71327 334
    Andre arbeidsrelaterte stønader2 4102 3532 3082 3232 701
    Forsørgerstønader20 13321 02021 50724 62928 844
    Barnetrygd16 26917 35118 15421 36425 629
    Kontantstøtte1 5501 4171 1701 1041 006
    Andre forsørgerstønader2 3142 2522 1832 1612 210
    Utdanningsstønader13 27613 07614 56815 60217 177
    Utdanningsstipend3 6593 6384 1023 7234 005
    Konvertering av studielån7 0287 2027 8717 9667 956
    Andre utdanningsstønader2 5892 2362 5963 9135 216
    Sosiale stønader16 06815 89318 64925 05027 722
    Sosialhjelp6 7366 5207 65210 03211 986
    Bostøtte4 1714 1435 3325 6365 261
    Introduksjonsstønad for innvandrere mv.2 9732 6022 8575 3265 815
    Andre sosiale stønader2 1882 6282 8094 0574 660
    Andre stønader4 2654 5044 1884 9005 057
    Pasientskadeerstatninger1 1491 0531 1141 4071 472
    Voldsoffererstatninger358459374522520
    Andre erstatninger413465457476727
    Øvrige stønader2 3452 5282 2442 4952 337
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltnings utgifter etter formål. Millioner kroner
    Offentlig forvaltnings utgifter etter formål. Millioner kroner
    20192020202120222023
    Totale utgifter1 805 7681 963 0642 002 6712 151 4372 347 156
    01 Alminnelig offentlig tjenesteyting159 989163 599163 752187 378243 892
    02 Forsvar67 17968 99372 16480 44390 733
    03 Offentlig orden og trygghet43 43343 77744 96349 40351 787
    04 Næringsøkonomiske formål206 800273 986240 280272 712276 224
    05 Miljøvern32 57636 13538 95044 73447 723
    06 Bolig og nærmiljø28 99830 73629 80335 14039 885
    07 Helse302 698320 964353 322373 230397 960
    08 Fritid, kultur og religion63 19565 63269 01270 56473 716
    09 Utdanning198 824200 891207 338220 622233 928
    10 Sosial beskyttelse702 077758 349783 086817 211891 308
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken gir informasjon om utgiftene i stats- og kommuneforvaltningen, fordelt på utgiftstyper og formål. Den viser også hvordan inntektene oppstår, gjennom skatter, avgifter, brukerbetalinger, renter og utbytte mv.

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 5. mars 2025.

Se Begreper i statistikk om offentlige finanser for definisjoner av variabler og forklaring på begreper.

Nasjonalregnskapsstandarder

Statistikken er basert på retningslinjene for finansregnskap i nasjonalregnskapsstandardene System of National Accounts 2008 (SNA 2008) og European System of Accounts 2010 (ESA 2010), samt IMFs Government Finance Statistics Manual 2014 (GFSM 2014).

Sektorklassifikasjon

Institusjonelle sektorer er grupperinger av institusjonelle enheter. De institusjonelle enhetene klassifiseres i sektorer etter samfunnsøkonomisk funksjon, organisasjonsform og eierskap. En institusjonell enhet innehar beslutningsautonomi og kan avgi et fullstendig regnskap. I de fleste tilfeller vil den institusjonelle enheten være sammenfallende med juridisk enhet eller fysisk person. Den institusjonelle sektorklassifikasjonen i statistikken bygger på anbefalingene i standardene for nasjonalregnskap, SNA 2008 og ESA 2010.

Formålsklassifikasjon

Gruppering av utgifter etter formål er basert på FNs Classification of the Functions of Government (COFOG).

Navn: Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter
Emne: Offentlig sektor

5. juni 2025

Seksjon for offentlige finanser

Kun nasjonalt nivå.

Årlige og kvartalsvise tall.

Årlige tall i tabellene 10721-10724, 10727 og 10909 i statistikkbanken publiseres første gang i mars året etter måleperioden. Oppdaterte tall publiseres i juni og desember året etter måleperioden.

Årlige tall i tabellene 10725, 10726 og 10807 publiseres første gang i juni året etter måleperioden. Oppdaterte tall publiseres deretter i desember året etter måleperioden.

Kvartalsvise tall publiseres cirka 75-80 dager etter måleperioden.

EUs statistikkontor (Eurostat)

OECD

IMF

SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling. SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.

Formålet med statistikken er å gi sammenlignbare tidsserier over en lengre periode for offentlig forvaltnings inntekter og utgifter basert på de internasjonale retningslinjene for nasjonalregnskap og statistikk om offentlige finanser. I tillegg er Norge, gjennom EØS-avtalen, forpliktet til å utarbeide og rapportere slik statistikk til EUs statistikkontor (Eurostat).

Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1978.

Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter er en del av nasjonalregnskapssystemet som i mange år har vært et viktig informasjonsgrunnlag for analyse av den økonomiske utviklingen. Blant annet bygger SSBs makroøkonomiske modeller i stor grad på nasjonalregnskapsstatistikk. Andre brukere er Norges Bank, Finansdepartementet, forsknings- og utredningsinstitutter, massemedia mv.

Statistikken kan bl.a. bidra til å belyse offentlig forvaltnings totale størrelse og sammensetning og dens innvirkning på samlet etterspørsel og tilbud, investeringer og skattetrykk. I tillegg kan den brukes til å sammenligne offentlig forvaltning i Norge og andre land.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.

Tallene i statistikken inngår i prinsippet uendret i nasjonalregnskapets inntekts- og kapitalregnskap. Der finnes de i tabellene for stats- og kommuneforvaltningen.

Statsregnskapets inntekter og utgifter publiseres årlig og kvartalsvis etter statsregnskapets egne definisjoner, og den avviker betydelig fra denne statistikken og fra nasjonalregnskapet.

I tillegg publiseres egne årlige regnskapsstatistikker på enhetsnivå for kommuner og fylkeskommuner, etter kommunelovens egne definisjoner, som avviker noe fra definisjonene i denne statistikken og i nasjonalregnskapet.

Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).

Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Offentlige finanser.

Populasjonen omfatter alle statlige, kommunale og fylkeskommunale forvaltningsorganer avgrenset i henhold til nasjonalregnskapets regelverk for den institusjonelle sektoren offentlig forvaltning. Offentlig forretningsdrift og offentlig eide foretak er ikke med.

For bruttobudsjetterende forvaltningsorganer i staten (departementer, direktorater, tilsyn, folketrygden, m.fl.) benyttes grunnlagsdata fra statsregnskapet (Stortingsmelding nr. 3). SSB får disse fra Finansdepartementet ved Direktoratet for økonomistyring, etter egen avtale. Data fra statsregnskapet kan også lastes ned statsregnskapet.no.

Statlige helseforetak rapporterer uttrekk fra sine regnskaper til SSB gjennom en egen rapporteringsportal. Det samme gjelder Statens pensjonsfond utland, som rapporteres fra Norges Bank.

Regnskap for øvrige nettobudsjetterende forvaltningsorganer (universiteter og høyskoler, forskningsinstitutter, pensjonskasser, m.fl.) hentes fra statsregnskapet.no.

Statlige kulturinstitusjoner (Den Norske Opera og Ballett, Nationaltheatret, m.fl.) og mindre statlige fond innhentes elektronisk enkeltvis fra enhetenes nettside eller etter særskilt avtale.

Kommunene, fylkeskommunene, de kommunale og fylkeskommunale foretakene, de interkommunale samarbeidene og kirkelige fellesrådene rapporterer uttrekk fra sine regnskaper direkte til SSB gjennom KOSTRAs rapporteringsportal.

Tallene for skatteinntektene i offentlig forvaltning er basert på skattestatistikk for personer og selskaper.

Utgifter til forskning og utvikling i staten er beregnet ved hjelp av statistikk om FoU i universitets- og høgskolesektoren og FoU i instituttsektoren.

I prinsippet er statistikken en totaltelling, men i praksis kan det forekomme at vi ikke henter inn enkelte mindre regnskaper.

De innsamlede regnskapsdataene inneholder først og fremst en fordeling av inntekter og utgifter etter art – også kalt type. For eksempel om en utgift er lønnsutgift, varekjøp, overføring eller renteutgift.

I tillegg har de fleste av regnskapene en funksjons- eller kapittelinndeling som gjør det mulig å si noe om hva formålet er med den enkelte transaksjon (helse, utdanning, kultur, etc.).

Det gjøres en rekke kontroller av de innsamlede dataene. Blant annet sjekker vi at regnskapene balanserer, dvs. at utgifter er lik inntekter inkl. finansieringsbehov. Kontroll av statsregnskapet foregår hovedsakelig på makronivå og på grunnlag av de påførte kjennemerkene. Kommunenes, fylkeskommunenes og helseforetakenes regnskaper gjennomgår en rekke automatiske kontroller ved innrapportering til SSB. I tillegg er det en rekke rimelighetskontroller både ved innsamlingen av data og underveis i produksjonsprosessen.

Ved publisering av kvartalsvise tall og foreløpige årstall i mars året etter måleperioden vil en del datakilder ikke være tilgjengelig.

For statsforvaltningen vil publiseringene da være basert på en foreløpig og upublisert versjon av statsregnskapet, samt delårsrapporter for helseforetak og nettobudsjetterende virksomheter.

For kommuneforvaltningen, vil publiseringen være basert på et stort utvalg av kvartalsrapporter.

Påløpte skatteinntekter vil være basert på SSBs mikrosimuleringsmodell for skatter og på anslag i Nasjonalbudsjettet.

Ved publisering av endelige tall, vil normalt alle regnskaper for både stats- og kommuneforvaltningen være tilgjengelig.

Statistikken sesongjusteres ikke.

Ansatte i SSB har taushetsplikt.

SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.

SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.

Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.

Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1978.

Sammenliknbarhet over tid sikres ved at vi bruker samme datakilder, metoder og vurderinger hvert år når vi lager statistikken. Endringer som innebærer justeringer i klassifiseringer mv. blir innarbeidet i forbindelse med tilbakegående revisjoner. Det sikrer at tallene over tid blir mest mulig sammenlignbare.

Det forekommer imidlertid mindre brudd i tidsserien som følge av endringer som gjøres i datakildene. Spesielt gjelder dette tallene som er basert på statsregnskapets kapittel- og postinndeling, som justeres løpende ved vedtak i Stortinget. Brudd i tidsseriene forekommer relativt sjelden for kommuneregnskapene, siden kontoplanen er lovfestet i kommuneloven.

Publiseringene av kvartalsvise tall og foreløpige årstall i mars året etter regnskapsåret er i vesentlig grad basert på foreløpige regnskaper eller rene beregninger. Disse tallene må derfor tolkes med forsiktighet.

Frafallsfeil: Frafallet er lite. De enhetene vi ikke har tall for ved publisering er som oftest ganske ubetydelige.

Andre feil: For enkelte inntekts- og utgiftsposter er det for dårlige spesifikasjoner i regnskapene til å tilfredsstille kravene til detaljeringsnivå fullt ut. I tillegg er det et problem at kontoplanene ikke alltid følges godt nok. For eksempel er det vanskelig å få overføringene mellom stats- og kommuneregnskapene til å stemme overens. Det samme gjelder overføringene internt i statsforvaltningen og internt i kommuneforvaltningen.

Når det gjelder de særskilt innhentede regnskapstallene kan det være en fare for at oppgavegiver misforstår hva SSB spør om, eller at vi gjør feil under bearbeidingen.

Når SSB publiserer endelige tall, vil vi normalt ha alle regnskapene for både stats- og kommuneforvaltningen. Disse vil da erstatte de foreløpige tallene. For enkelte størrelser vil det derfor kunne være avvik mellom foreløpige og endelige tall. Skatter fra petroleumssektoren og investeringer i realkapital er blant størrelsene som kan endre seg mest seg fra foreløpig til endelig publisering.

Kontakt