Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Tyngende pensjonsforpliktelser i kommunene
De reviderte regnskapstallene for 2015 viser at pensjonsforpliktelser utgjorde hele 117 prosent av kommunekonsernenes brutto driftsinntekter i 2015.
Beløp (mill. kr) | Prosent endring | ||
---|---|---|---|
2015 | 2014 - 2015 | 2010 - 2015 | |
Finansielle hovedtall | |||
Brutto driftsinntekter i alt | 398 129 | 4,5 | 29,4 |
Brutto driftsutgifter | 388 936 | 2,6 | 28,1 |
Netto driftsresultat | 11 818 | .. | .. |
Brutto investeringsutgifter i alt | 60 267 | 12,2 | 39,0 |
2015 | 2014 | 2010 | |
Utvalgte nøkkeltall | |||
Brutto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter i alt | 2,3 | 0,5 | 1,3 |
Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter i alt | 3,0 | 1,3 | 2,6 |
Frie inntekter i prosent av brutto driftsinntekter i alt | 66,3 | 66,9 | 57,4 |
Brutto driftsutgifter, administrasjon og styring i prosent av brutto driftsutgifter i alt | 6,0 | 6,0 | 6,8 |
Brutto driftsutgifter, barnehager i prosent av brutto driftsutgifter i alt | 11,8 | 12,1 | 11,7 |
Brutto driftsutgifter, grunnskole i prosent av brutto driftsutgifter i alt | 19,3 | 19,2 | 20,7 |
Brutto driftsutgifter, helse og omsorg i prosent av brutto driftsutgifter i alt | 30,3 | 32,1 | 29,6 |
Kommunekonsernenes pensjonsforpliktelser har økt forholdsvis kraftig de siste 10 årene. Pensjonsforpliktelsene økte med om lag 2 prosent fra 2014 til 2015, noe som er en svak økning sett mot den årlige veksten i perioden 2005-2014 da veksten var på mellom 6 og 16 prosent.
Pensjonsforpliktelser som andel av brutto driftsinntekter gikk noe ned fra 2014 til 2015 som følge av den forholdsvis beskjedne økningen fra 2014 til 2015, jamfør figur 1. Likevel utgjorde pensjonsforpliktelser hele 117 prosent av brutto driftsinntekter i 2015, mot 110 prosent i 2012 og «bare» 91 prosent i 2005.
Solid driftsresultat for kommunene i 2015
Kommunekonsernenes netto driftsresultat økte med om lag 7 milliarder fra 2014 til 2015. Netto driftsresultat utgjorde dermed 3,0 prosent av brutto driftsinntekter i 2015, mot 1,3 prosent av driftsinntektene i 2014.
Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene blir brukt som et mål på kommunenes økonomiske handlingsfrihet. Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) anbefaler at denne størrelsen over tid burde ligge på rundt 1,75 prosent. Kommunenes driftsresultat for 2015 er dermed svært solid.
Driftsinntektene økte med 17 milliarder, eller med 4,5 prosent, fra 2014 til 2015. Økningen skyldes blant annet økte skatteinntekter og økte statstilskudd.
Kommunekonsernenes brutto driftsutgifter økte med nær 10 milliarder, det vil si 2,6 prosent fra 2014 til 2015. Dette er en forholdsvis svak økning sett mot den årlige veksten i perioden 2012-2014, da veksten var på mellom 4 og 6 prosent.
Fylkeskommuneregneskapet viser at at også fylkeskommunene hadde en positiv økonomisk utvikling i 2015.
Nedgang i driftsutgifter for helse- og omsorgstjenester
Den svake veksten i kommunekonsernenes brutto driftsutgifter fra 2014 til 2015 gjenspeiler seg i utviklingen i driftsutgiftene på de ulike tjenesteområdene, jamfør figur 2.
Helse- og omsorgstjenester, grunnskoleopplæring og barnehage representerer de største utgiftsområdene. Brutto driftsutgifter til disse tjenesteområdene utgjorde henholdsvis 30, 19 og 12 prosent av kommunekonsernenes totale brutto driftsutgifter i 2015.
Brutto driftsutgifter til helse- og omsorgstjenester gikk ned med om lag 3 prosent fra 2014 til 2015. Dette skyldes hovedsakelig avviklingen av medfinansieringsordningen. Kommunekonsernenes brutto driftsutgifter til medfinansiering av spesialisthelsetjenesten utgjorde om lag 5 milliarder kroner i 2014, mens det i 2015 kun er noen etterposteringer som gir 34 millioner i brutto driftsutgifter til medfinansiering i 2015.
Nedgangen i brutto driftsutgifter til helse- og omsorgstjenester kan også skyldes at lønnsutgiftene til helse- og omsorgstjenester var uendret fra 2014 til 2015. Dette skiller seg ut fra perioden 2010-2014 da det var en årlig økning i lønnsutgifter til helse- og omsorgstjenester på mellom 4 og 9 prosent. Lønnsutgiftene utgjorde om lag 75 prosent av brutto driftsutgifter til helse- og omsorgstjenester i 2015.
Brutto driftsutgifter til grunnskoleopplæring øker derimot jevnt og økte med 3 prosent fra 2014 til 2015, jamfør figur 2. Brutto driftsutgifter til barnehage var tilnærmet uendret fra 2014 til 2015.
Økning i investeringer og gjeld
Kommunekonsernenes brutto investeringsutgifter økte med vel 6 milliarder kroner, eller om lag 12 prosent fra 2014 til 2015. Dette er på linje med endringen de tre siste årene, da økningen i investeringsutgiftene har ligget på mellom 10 og 13 prosent årlig.
Kommunekonsernene hadde en langsiktig gjeld, eksklusiv pensjonsforpliktelser på nær 392 milliarder kroner i 2015. Gjelden utgjorde hele 98 prosent av brutto driftsinntekter i 2015. Fra 2014 til 2015 økte gjeldsnivået med 8 prosent, som er omtrent samme økningen som fra 2013 til 2014.
Bedret driftsresultat gir lavere underskudd
Underskuddet før lån og avsetninger var på vel 13 milliarder kroner i 2015, noe som er en forbedring i forhold til 2014, da underskuddet var 20 milliarder kroner. Forbedringen i kommunekonsernenes økonomi skyldes hovedsakelig det sterke brutto driftsresultatet i 2015.
Konsekvenser av endring i regnskapsføringÅpne og lesLukk
Fra og med regnskapsåret 2014 inntektsføres MVA-kompensasjon for investeringsutgifter i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet som det ble i perioden 2004-2013. Denne endringen påvirker regnskapsstørrelser både i drifts- og i investeringsregnskapet. Endringen er rent regnskapsteknisk og innebærer ingen endringer i inntektsnivået til kommunene, kun en flytting av mva-kompensasjonsinntektene fra drifts- til investeringsregnskapet. For 2014 var MVA-kompensasjonen for investeringsutgifter for kommunene samlet estimert til 5,1 milliarder kroner.
Kontakt
-
Anne Brit Thorud
E-post: anne.brit.thorud@ssb.no
tlf.: 40 90 26 59
-
Else Helena Bredeli
E-post: else.bredeli@ssb.no
tlf.: 40 90 26 53