157176_not-searchable
/offentlig-sektor/statistikker/kostrahoved/aar-forelopige
157176
Nøkkeltall for kommunenes virksomhet
statistikk
2014-03-17T10:00:00.000Z
Offentlig sektor
no
kostrahoved, KOSTRA, kommunestatistikk, kommunal virksomhet, styringsinformasjonKOSTRA, Offentlig sektor
false

KOSTRA2013, foreløpige tall

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

På grunn av stor pågang til faktaarkene vil en til tider oppleve treghet og ustabilitet på faktaarkapplikasjonen. Oppdaterte tall ligger tilgjengelig i Statistikkbanken.

Nøkkeltall for kommunenes virksomhet

17. mars ble ureviderte tall for kommunenes og fylkeskommunenes virksomhet i 2013 publisert. KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) er et nasjonalt informasjonssystem som gir informasjon om kommunal og fylkeskommunal virksomhet.

Tallmaterialet omfatter det meste av virksomheten i kommunene og fylkeskommunene, herunder økonomi, skoler, helse, kultur, miljø, sosiale tjenester, boliger, tekniske tjenester og samferdsel. Tallene belyser prioriteringer, dekningsgrader og produktivitet ved hjelp av et stort antall nøkkeltall.

Bedre datainngang enn på flere år

Alle kommuner og fylkeskommuner har rapportert. Svarprosenten er bedret både for regnskaps- og tjenestedata i forhold til tidligere publiseringer av ureviderte tall.

Nærmere 94 prosent av kommunenes og alle fylkeskommunenes bevilgningsregnskaper er med i publiseringsgrunnlaget. 28 av landets kommuner klarte ikke å levere godkjent bevilgningsregnskap til publiseringen. Svarprosenten på regnskapstall fra kommunenes og fylkeskommunenes foretak og interkommunale selskaper er også bedret i forhold til mars 2013. For tjenesterapporteringen varierer svarprosenten fra vel 85 til 100 prosent for kommunene, mens kun et par tjenesteskjema mangler fra fylkeskommunene. Det er dessuten hentet data fra flere kilder utenfor SSB, for eksempel fra direktorater, som selv samler inn data fra kommunene.

Nytt av året er et faktaark med nøkkeltall for psykisk helsearbeid og rusarbeid.