Åtte av ti har handlet på nett det siste året
Publisert:
80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste tolv månedene. Billetter til arrangementer, klær og sportsutstyr er blant det vanligste å kjøpe.
- Tallene er hentet fra
- Bruk av IKT i husholdningene
- Artikkelen er en del av serien
- Bruk av IKT i husholdningene (arkiv)
Andelen av befolkningen som har handlet på nett har økt med 3 prosentpoeng fra i fjor, viser nye tall fra statistikken Bruk av IKT i husholdningene.
Dette følger trenden med en jevn stigning siden 2009, da det for første gang ble samlet inn data om nordmenns netthandelsvaner. For 10 år siden var det 67 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år som hadde handlet på nett i løpet av de siste 12 månedene.
Figur 1. Andel av befolkningen som handler på nett, etter alder
16-24 år | 25-34 år | 35-44 år | 45-54 år | 55-64 år | 65-74 år | 75-79 år | |
Netthandlet siste 3 mnd | 67 | 78 | 81 | 73 | 61 | 31 | 22 |
Netthandlet siste 12 mnd | 89 | 93 | 96 | 86 | 75 | 45 | 35 |
Aldri netthandlet | 7 | 4 | 3 | 6 | 16 | 37 | 39 |
Videre ser man av figur 1 at det er relativt lik andel i alle aldersgrupper opp til 54 år som har handlet på nett. Deretter faller andelen gradvis i de tre eldste aldersgruppene. Den høyeste andelen som har handlet på nett finner vi for de mellom 35 og 44 år, der 96 prosent har handlet i løpet av de siste tolv månedene, mens 81 prosent har handlet på nett i løpet av de tre siste månedene.
Klær, sportsutstyr og arrangementsbilletter mest populære
Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Hele 51 prosent av de spurte i undersøkelsen hadde kjøpt dette i løpet av det siste året. Videre følger klær og/eller sportsutstyr, som 49 prosent har handlet, før film/musikk med 48 prosent.
Figur 2. Andel av befolkningen (16-79 år) som har handlet forskjellige varer på nett siste 12 måneder
Mat/kolonial | Datamaskinutstyr | Dataprogrammer | Elektrisk utstyr | Husholdningsprodukter | Bøker, aviser, etc. | Film/musikk | Klær og sportsartikler | Billetter til arrangementer | |
Andel (prosent) | 13 | 13 | 23 | 23 | 30 | 37 | 48 | 49 | 51 |
Færre handler mat på nett
Av de forskjellige varene det blir spurt om i undersøkelsen, er mat og dagligvarer det som handles av færrest over nett, med kun 13 prosent. Denne typen varer hadde en jevn økning fram til 2017, mens det har vært en svak nedgang fra 2017 til 2019.
Det er en liten andel flere menn enn kvinner som har handlet matvarer på nett, med 14 prosent for menn mot 12 prosent for kvinner.
Eldre kjøper lite strømmetjenester
Den eldste aldersgruppen skiller seg klarest ut når det kommer til kjøp eller bestilling av filmer og musikk, som også inkluderer abonnement på strømmetjenester. 56 prosent av de mellom 16 og 64 har handlet dette på nett, mens det tilsvarende tallet for de mellom 65 og 79 år kun er 9 prosent.
Denne typen varer er også den som har hatt størst økning de siste fem årene, da det i 2014 var 33 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 som hadde handlet film og musikk inkludert strømmetjenester på nett. Det har altså vært en økning på 15 prosentpoeng siden 2014.
Kontakt
-
Ole Røgeberg
-
SSBs informasjonstjeneste