Flere utenlandskeide skip i handelsflåten
Publisert:
Ved utgangen av 2020 var det i alt 1571 fartøy i den norske handelsflåten, en økning på nær 4 prosent fra året før. Utenlandskeide skip sto for to tredeler av denne økningen.
- Tallene er hentet fra
- Handelsflåten, norskregistrerte skip
- Artikkelen er en del av serien
- Handelsflåten, norskregistrerte skip (arkiv)
Tall fra statistikken handelsflåten viser at antallet fartøy i den norskregistrerte handelsflåten har økt med 12 prosent de siste ti årene. Blant de 1571 fartøyene i handelsflåten som var registrert i skipsregistrene NOR og NIS i 2020, var 1377 skip norskeide. Økningen det siste året var det imidlertid utenlandske eiere som sto for mye av. Den norskregistrerte handelsflåten økte med 57 skip fra 2019 til 2020. Av disse var 37 utenlandskeide skip registrert i NIS.
Figur 1. Handelsflåten siste tre år, etter skipstyper
2018 | 2019 | 2020 | |
Tank | 232 | 248 | 265 |
Bulk | 188 | 214 | 225 |
Stykkgods | 304 | 314 | 325 |
Passasjer | 434 | 451 | 470 |
Offshore | 242 | 240 | 238 |
Spesialfartøy | 48 | 47 | 48 |
Passasjerskipene utgjør den største fartøygruppen i handelsflåten og økte fra 451 fartøy i 2019 til 470 fartøy ved utgangen av 2020. Nesten alle passasjerskipene i handelsflåten er norskeide og registrert i NOR. Antallet tankskip i handelsflåten økte fra 248 fartøy i 2019 til 265 fartøy i 2020.
Stadig større skip
Den samlede størrelsen på skipene i handelsflåten målt i bruttotonn har økt med rundt 24 prosent de siste ti årene som følge av flere og større skip.
Bruttotonnasjen i handelsflåten økte fra i underkant av 16 millioner bruttotonn i 2011 til i overkant av 19 millioner bruttotonn i 2020. Økningen de siste ti årene skyldes i all hovedsak økt størrelse på både norsk- og utenlandskeide skip registrert i NIS. Det siste året sto imidlertid de utenlandskeide NIS-skipene for 72 prosent av den økte bruttotonnasjen.
Figur 2. Tonnasje i norsk handelsflåte siste ti år
NOR | NIS - Norskeid | NIS - Utenlandskeid | |
2011 | 1996 | 10062 | 3528 |
2012 | 2096 | 10223 | 3378 |
2013 | 2038 | 10848 | 3110 |
2014 | 2003 | 10174 | 2987 |
2015 | 2004 | 10579 | 3075 |
2016 | 1982 | 11479 | 2943 |
2017 | 1980 | 11769 | 3042 |
2018 | 1826 | 11242 | 3817 |
2019 | 1901 | 11839 | 4276 |
2020 | 2016 | 12075 | 5168 |
Gjennomsnittsstørrelsen på et skip i handelsflåten har økt med 10 prosent de siste ti årene, fra rundt 11 100 bruttotonn i 2011 til rundt 12 300 bruttotonn i 2020.
Faktaside
Kontakt
-
Henrik Eli Almaas
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste