Lavere drivstoffpriser for sjøtransport
Publisert:
Kostnadsindeksen for innenriks sjøfart falt med 5,8 prosent fra 1.kvartal 2020 til 2.kvartal 2020. Nedgangen skyldes i stor grad lavere priser på marint drivstoff.
- Tallene er hentet fra
- Kostnadsindeks for innenriks sjøfart
- Artikkelen er en del av serien
- Kostnadsindeks for innenriks sjøfart (arkiv)
Delindeksen for drivstoffkostnader falt med 24,6 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2020 som følge av lavere priser på marine gassoljer, viser statistikken Kostnadsindeks for innenriks sjøfart. Drivstoff utgjør en stor del av driftskostnadene for innenriks sjøfart, og prisnedgangen bidrar dermed til reduserte kostnader for alle fartøygruppene i indeksen.
Delindeksen for ferjer har en nedgang på 5,1 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2020, mens store hurtigbåter har en nedgang på 6,0 prosent. Til sammenligning faller indeksen for små hurtigbåter med 5,4 prosent og indeksen for andre fraktefartøy med 6,9 prosent mellom kvartalene.
Også nedgang i rentekostnadene
Delindeksen for rentekostnader i innenriks sjøfart viser en nedgang på 26,8 prosent mellom 1. og 2. kvartal 2020. Denne nedgangen har størst betydning for fartøygruppen slep og havnebuksering, der rentekostnadene er vektet tyngre enn drivstoffkostnader, men er også av betydning for de andre fartøygruppene i indeksen.
Figur 1. Kostnadsindekser for fartøygrupper i innenriks sjøfart
2016K4 | 2017K1 | 2017K2 | 2017K3 | 2017K4 | 2018K1 | 2018K2 | 2018K3 | 2018K4 | 2019K1 | 2019K2 | 2019K3 | 2019K4 | 2020K1 | 2020k2 | |
Ferger | 100.0 | 103.7 | 103.1 | 102.5 | 106.5 | 108.1 | 110.2 | 111.6 | 113.9 | 112.5 | 114.5 | 114.5 | 117.6 | 117.0 | 111.1 |
Små hurtigbåter | 100.0 | 104.0 | 103.4 | 102.7 | 107.0 | 108.7 | 111.0 | 112.4 | 114.7 | 113.3 | 115.3 | 115.3 | 118.1 | 117.9 | 111.5 |
Store hurtigbåter | 100.0 | 104.3 | 103.6 | 102.9 | 107.5 | 109.3 | 111.8 | 113.4 | 115.8 | 114.1 | 116.2 | 116.2 | 119.2 | 118.8 | 111.7 |
Slep/havnebuksering | 100.0 | 102.2 | 102.5 | 101.9 | 103.7 | 105.2 | 106.9 | 107.4 | 108.1 | 107.6 | 109.9 | 110.8 | 112.7 | 112.2 | 107.5 |
Andre Fraktefartøy | 100.0 | 104.1 | 103.6 | 103.0 | 107.6 | 109.5 | 112.2 | 114.7 | 115.6 | 114.4 | 116.9 | 117.4 | 119.1 | 119.5 | 111.2 |
Figur 1 viser kostnadsutviklingen for de ulike fartøygruppene i kostnadsindeksen for innenriks sjøfart fra 4. kvartal 2016 til 2. kvartal 2020. Med unntak av slep og havnebuksering har fartøygruppene en forholdsvis lik utvikling over tid. Nedgangen i drivstoffkostnader hittil i 2020 reduserer forskjellen i kostnadsutvikling mellom slep og havnebuksering og de øvrige fartøygruppene.
Faktaside
Kontakt
-
Henrik Eli Almaas
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste