Mindre utslipp fra togtransport
Publisert:
Utslippene av CO2 fra transport med jernbane har blitt redusert med 25 prosent fra 2010 til 2017. Samtidig blir det fraktet flere passasjerer og mer gods på norske skinner enn noen gang.
- Tallene er hentet fra
- Innenlandsk transport
- Jernbanetransport
- Utslipp til luft
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2019
Endringer i datagrunnlaget i utslippsstatistikken og korrigerte utslippsindikatorer har medført endringer for hele tidsserien. Tall er oppdatert i nyere artikkel hvor utslippsindikatorer for veitrafikk, lufttransport og jernbane er samlet.
Tall fra statistikken Utslipp til luft viser at det ble sluppet ut rundt 44 000 tonn CO2 fra jernbanetransport i 2017. Det er en nedgang på noe over en firedel sammenlignet med 2010. I samme periode har både antall togpassasjer og den transporterte godsmengden i Norge økt med nærmere en tredel.
1 Utslippstallene for jernbane i 2018 er estimert.
Figur 1. Utvikling i utslipp, passasjerkilometer og tonnkilometer for jernbanetransport
Utslipp til luft fra jernbane | Passasjerkilometer | Tonnkilometer | |
2010 | 100 | 100 | 100 |
2011 | 99.1583908 | 98.1493299 | 102.171374 |
2012 | 101.937384 | 98.6598596 | 103.639135 |
2013 | 89.4512708 | 104.020421 | 109.313614 |
2014 | 73.1240532 | 109.76388 | 112.720575 |
2015 | 68.365595 | 113.433312 | 113.34084 |
2016 | 68.5019357 | 117.900447 | 120.497342 |
2017 | 73.5280256 | 114.358647 | 125.464278 |
2018¹ | 74.4083488 | 118.761966 | 128.645521 |
Spesielt i 2013 og 2014 gikk CO2-utslippene fra den samlede jernbanetransporten mye ned, blant annet som følge av mer energieffektiv teknologi og drift.
Økt aktivitet innenfor dieseldrevet godstransport de siste årene har derimot ført til at utslippene har gått litt opp igjen fra det foreløpige bunnivået i 2015. Det vil si at godstransporten nå står for en større andel av de samlede utslippene fra tog enn i 2010.
Halverte utslipp per passasjerkilometer
Transporten av passasjerer og gods med jernbane har økt markert de siste årene, også når lengden på transportene blir tatt med i betraktningen. I 2018 var persontransportarbeidet og godstransportarbeidet med tog henholdsvis 19 og 29 prosent høyere enn i 2010.
I og med at de samlede utslippene fra togtransporten gikk ned i samme periode, innebærer det at utslippene av CO2 per passasjerkilometer og tonnkilometer var betydelig mindre for jernbanetransporten i 2018 enn i 2010.
1 Utslippstallene for jernbane i 2018 er estimert.
Figur 2. Utslipp fra jernbanetransport i gram CO2 per passasjer- og tonnkilometer
Utslipp i g/pkm | Utslipp i g/tkm | |
2010 | 10.8807503 | 9.50829075 |
2011 | 10.0969814 | 10.2292178 |
2012 | 10.4820658 | 10.1940453 |
2013 | 8.7232371 | 8.48100606 |
2014 | 6.75812848 | 6.72355127 |
2015 | 5.83870529 | 6.57485073 |
2016 | 5.62149685 | 6.20496569 |
2017 | 5.96483361 | 6.67025714 |
2018¹ | 5.50553108 | 6.91748464 |
For 2018 er utslippene av CO2 fra persontransport med jernbane estimert til 5,5 gram per passasjerkilometer, mens utslippene fra godstransport er estimert til 6,9 gram CO2 per tonnkilometer når kun utslippene fra dieseldrevne tog tas med. Sammenlignet med 2010 er dette nesten en halvering av utslippene av CO2 per passasjerkilometer for persontransport med tog, og en nedgang på rundt 30 prosent per tonnkilometer for godstransport med tog.
Større andel elektrifisert transport
En stor del av den norske jernbanetransporten skjer med elektrisk drevne tog, og i utslippsstatistikken blir CO2-utslippene fra elektriske togsett satt lik null. På seks jernbanestrekninger som tilsammen utgjør rundt en tredel av det norske jernbanenettet i lengde, er det imidlertid ikke lagt til rette for elektrisk drift. De seks strekningene er Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen, Solørbanen, Meråkerbanen og Stavne-Leangenbanen. Det vil imidlertid også kunne være et visst innslag av dieseldrevne tog på de elektrifiserte strekningene.
En av årsakene til nedgangen i utslippene per passasjerkilometer over tid er at mye av økningen i passasjertransporten skjer med elektriske tog. Tall fra statistikken Jernbanetransport viser at selv om det fraktes flere passasjerer også på mange av de ikke-elektrifiserte strekningene, er veksten i passasjervolumet høyere på strekningene som er elektrifisert.
Med unntak av økningen i dieseldrevet transport de siste to-tre årene, er bildet noe av det samme for utslippene fra godstransport med tog over tid. I tillegg vil som nevnt innfasing av mer energieffektiv teknologi og togdrift føre til lavere utslipp per tonnkilometer. Mer energieffektive dieselmotorer, bremsesystemer som generer elektrisk energi og kjøring med lavere hastighet er eksempler på teknologi og drift som gir lavere utslipp.
Faktasider
Kontakt
-
Jonas A Hansen
-
Vidar Lund
-
SSBs informasjonstjeneste