Mindre utslipp per kjørte kilometer
Publisert:
Klimagassutslippene fra veitrafikk har økt betraktelig siden 1990. Men siden transport av både personer og gods har økt enda mer, har utslippene per kilometer som én person eller ett tonn gods fraktes gått ned.
- Tallene er hentet fra
- Utslipp til luft
Endringer i datagrunnlaget i utslippsstatistikken og korrigerte utslippsindikatorer har medført endringer for hele tidsserien. Tall er oppdatert i nyere artikkel hvor utslippsindikatorer for veitrafikk, lufttransport og jernbane er samlet.
Klimagassutslippene fra veitrafikk har økt med 28 prosent siden 1990 og utgjorde 19 prosent av totale norske klimagassutslipp i 2016. I samme periode har både persontransportarbeid og godstransportarbeid økt enda mer, noe som betyr at utslippene per person- og tonnkilometer totalt sett har gått ned.
Figur 1. Utvikling i utslipp til luft fra veitrafikk, samt person- og godstransport i Norge i perioden 1990-2016. 2010=100 prosent
Persontransport (2010=100%) | Utslipp (2010=100%) | Godstransport (2010=100%) | |
1990 | 75 | 77 | |
1995 | 77 | 81 | |
2000 | 88 | 84 | |
2005 | 93 | 95 | |
2010 | 100 | 100 | 100 |
2011 | 102 | 100 | 99 |
2012 | 103 | 100 | 104 |
2013 | 104 | 100 | 112 |
2014 | 107 | 102 | 116 |
2015 | 110 | 102 | 112 |
2016 | 111 | 98 | 112 |
Nyere biler gir utslippsnedgang
Hovedgrunnen til denne utviklingen er at nye kjøretøy med omtrent samme vekt og motorstørrelse har et lavere drivstofforbruk enn eldre kjøretøy. De senere årene har også en økende andel elbiler hatt betydning for at utslippene per kjøretøykilometer har gått ned.
Foruten teknologiutvikling er det mange andre faktorer som kan påvirke utslippene per kjøretøykilometer. Det er for eksempel en større andel personbiler som går på diesel i dag enn i 1990. Denne andelen har økt gradvis gjennom årene, og har bidratt til lavere CO2-utslipp per personkilometer, siden dieselbiler har lavere CO2-utslipp enn sammenlignbare bensinbiler.
Økt innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel har også bidratt til nedgangen i utslipp fra veitrafikk. Innblandingen av biodrivstoff økte fra 4 prosent i 2015 til 10 prosent i 2016, og bidro til nedgang i utslipp fra veitrafikk på rundt 4 prosent i denne perioden.
Faktorene nevnt ovenfor har alle til felles at de er med på å senke kjøretøyets utslipp per kjørte kilometer. Andre faktorer som kan være minst like effektfulle, går på hvordan transportmidlene brukes.
Mindre utslipp med flere passasjerer
Økt bruk av kollektivtrafikk, høyere passasjerbelegg i personbiler og lignende vil føre til at utslippene per personkilometer går ned.
Tall for passasjerbelegg er vanskelig å skaffe, siden dette, spesielt for privatbilisme, krever undersøkelsesbasert datainnsamling. Derfor bruker SSB faste passasjerbelegg for perioden 2009–2015.
Effekter av atferdsendring innen transportmiddelbruk vil derfor ikke fanges opp av utslippsindikatorene slik de lages nå.
Utslippene per tonnkilometer er omtrent seks ganger så store for dieseldrevne varebiler og lignende som for tunge godsbiler, og tilsvarende fem ganger så store for bensindrevne varebiler. Årsaken til at forskjellen er så stor mellom tunge og lette godsbiler er at varebiler kjører med relativt lite last, noe som fremkommer i beleggene som brukes (se boks 1).
Fra 2009 til 2016 har utslipp per personkilometer for personbiler og bybusser gått ned med henholdsvis 14 og 15 prosent, mens utslipp fra andre lette kjøretøy nesten ikke har endret seg i samme periode.
Årsaken til det er blant annet at størrelsen på bilene i denne kategorien er større i 2016 enn 2009. I tillegg er det færre minibusser i denne kategorien, noe som fører til at det blir færre kjøretøy med høyt passasjerbelegg.
Figur 2a. Utslipp per personkilometer fordelt på ulike typer kjøretøy og brensel. 2016. g/pkm
2016 | |
Personbil bensin | 96 |
LCV bensin | 123 |
Personbil diesel | 85 |
LCV diesel | 130 |
Bybuss diesel | 84 |
Personbil gass | 68 |
Bybuss gass | 57 |
Figur 2b. Utslipp per tonnkilometer fordelt på ulike typer kjøretøy og brensel. 2016. g/tkm
2016 | |
Andre lette kjøretøy bensin | 1898 |
Andre lette kjøretøy diesel | 1998 |
Tunge godsbiler diesel | 296 |
Transportmidlene som bruker gass (inkludert biogass) har lavere utslipp per personkilometer enn kjøretøyer som bruker bensin og diesel. Bybusser slipper ut nesten like mye klimagasser som personbiler per personkilometer. Dette er grunnet forskjeller i kjøremønster – personbiler har en lavere andel bykjøring og høyere andel landeveiskjøring.
Kategorien andre lette kjøretøy skiller seg ut med høyere utslipp per personkilometer den de andre persontransportformene. Denne kategorien samler opp kjøretøyene som ikke er inkludert under kategoriene tunge kjøretøy, buss eller personbil, og kan dermed bestå av mange typer kjøretøy med forskjellig vekt og formål. For eksempel inneholder denne kategorien varebiler brukt til persontransport, minibusser, campingbiler og lignende.
I denne kategorien har dieselkjøretøy høyere utslipp enn bensinkjøretøy. Dette på tross av at bensindrevne kjøretøy antas å ha høyere CO2-utslipp enn dieselbiler. Årsaken er at sammensetningen av dieselbiler blant andre lette kjøretøy har en høyere gjennomsnittsvekt enn bensinkjøretøyene i samme gruppe.
Større utslippsnedgang for bensin
Utslipp fra personbiler med bensin som drivstoff har en nedgang på nesten 10 prosent fra 2009 til 2016, mens utslipp per personkilometer fra dieseldrevne personbiler kun går ned med rundt 5 prosent.
Personbiler med bensin som drivstoff har likevel noe høyere utslipp per personkilometer enn dieseldrevne personbiler for hele perioden. Økt innblanding av biodrivstoff står bak mye av nedgangen, men for bensinbiler er det også en økning i andel biler med mindre motorvolum.
Indikatorene for gassdrevne bybusser endrer seg mye fra år til år. Dette skyldes at andelen biogass som drivstoff varierer mye, samtidig som CO2-utslipp fra biodrivstoff ikke inkluderes i utslippene. I 2015 er det en stor økning i biogass som drivstoff til bybusser, som får utslippet per personkilometer til å falle.
Figur 3. Utslipp av CO2 per personkilometer etter kjøretøyklasser og drivstofftype. g/pkm
Pesonbil bensin | LCV bensin | Personbil diesel | LCV diesel | Bybussdiesel | Personbil gass | Bybuss gass | |
2009 | 105.581492 | 118.524935 | 89.484333 | 130.023049 | 95.8761465 | 81.4476128 | 103.188347 |
2010 | 104.512903 | 118.336326 | 88.7789883 | 131.13122 | 93.404278 | 81.5809578 | 96.6910393 |
2011 | 103.349474 | 117.639474 | 87.8321727 | 131.703549 | 90.87659 | 86.2636797 | 86.9337234 |
2012 | 101.940642 | 117.366481 | 86.7972386 | 131.764545 | 88.403541 | 75.0950875 | 87.1766127 |
2013 | 99.9681335 | 117.444913 | 86.421942 | 131.430101 | 86.229325 | 82.6648703 | 95.7957387 |
2014 | 98.3667679 | 119.109554 | 85.8930011 | 130.97304 | 84.829967 | 78.5208022 | 94.1523721 |
2015 | 96.8808808 | 119.213606 | 85.1923604 | 130.562754 | 84.6513242 | 79.0096174 | 54.7540866 |
2016 | 95.8379612 | 122.530763 | 84.5765235 | 130.26649 | 83.583048 | 67.9421182 | 57.4521165 |
Fra 2009 til 2016 har det vært relativt lite endring i utslippene for små varebiler, med marginal økning for bensinbiler og nedgang på 6 prosent for dieselbiler. For tunge varebiler har utslipp per tonnkilometer gått ned med 17 prosent i denne perioden.
Figur 4. Utslipp av CO2 per tonnkilometer etter kjøretøyklasse og drivstofftype. g/tkm
Andre lette kjøretøy bensin | Andre lette kjøretøy diesel | Tunge godsbiler diesel | |
2009 | 1868.88978 | 2115.02554 | 358.763349 |
2010 | 1857.06417 | 2083.01178 | 356.026874 |
2011 | 1841.73756 | 2070.35705 | 348.1033 |
2012 | 1832.73974 | 2052.92007 | 340.688577 |
2013 | 1830.1492 | 2036.06295 | 337.237098 |
2014 | 1852.78429 | 2019.82187 | 329.919364 |
2015 | 1852.75597 | 2007.61121 | 321.082462 |
2016 | 1897.9072 | 1997.79803 | 296.062491 |
Faktaside
Kontakt
-
Nadiya Fedoryshyn
-
Ketil Breckan Thovsen
-
SSBs informasjonstjeneste