Vanskelig jernbaneår

Publisert:

Endret:

Godsmengden transportert internt i Norge var på 10,7 millioner tonn i 2016, tilnærmet uendret fra året før. Samtidig stoppet mange års passasjervekst nesten helt opp grunnet streik i oktober.1

Figur 1. Jernbanetransport. 2004=100

Passasjerkm Tonnkm Passasjerer Tonn
2004 100 100 100 100
2005 101.5 110.7 101.5 107.3
2006 105.6 117.8 105.8 106.9
2007 110.2 123.1 109.9 108.2
2008 116.4 127.3 114.3 106.9
2009 114.8 123.0 112.0 99.1
2010 116.8 123.0 113.0 117.2
2011 116.0 125.6 114.9 122.0
2012 115.9 122.6 121.3 130.6
2013 121.5 118.9 130.0 135.3
2014 128.2 124.4 136.0 144.0
2015 132.5 123.0 142.7 136.2
2016 137.7 128.9 143.7 146.5

Samlet sett ble det fraktet 34 millioner tonn gods på norske skinner i 2016, 2,4 millioner tonn mer enn året før. Økningen på 7,6 prosent snus imidlertid til en betydelig reduksjon når vi tar hensyn til 2,8 millioner ekstra tonn malm på Ofotbanen. Denne transporten er mest å regne som transitt fra gruvene i Kiruna til båt i Narvik havn.

Mer "kortreist" gods

Samlet sett ble gjennomsnittlig transportlengde redusert fra 111 kilometer i 2015 til 108 kilometer i 2016. Gjennomsnittstallet er sterkt påvirket av malmtransporten som typisk er mange tonn over relativt korte strekninger. Innenlandsk transportlengde økte fra 230 til 242 kilometer. Såkalt intermodal transport skjer over store avstander, og her var nedgangen på hele 15,2 prosent fra 2015.

Flere utenlandsreiser med tog

I 2016 var det 8,3 prosent flere enn året før som krysset grensen mot Sverige sittende i et togsete. Det er likevel snakk om svært beskjedne passasjertall her: rundt en halv million personer av drøyt 74 millioner togpassasjerer totalt.

1 På grunn av underrapportering, er det foretatt en korreksjon av tallene for innenlands godstransport.

Kontakt