Økning i CO2-avgiften bidro til økte drivstoffkostnader
Publisert:
Endret:
I 1. kvartal 2017 er CO2- og svovelavgift for første gang inkludert i kostnadsindeksen. Spesielt økningen i CO2-avgiften fra 2016 til 2017 bidro til å forsterke veksten i drivstoffkostnadene.
- Tallene er hentet fra
- Kostnadsindeks for innenriks sjøfart
- Artikkelen er en del av serien
- Kostnadsindeks for innenriks sjøfart (arkiv)
Fra 4. kvartal 2016 gikk delindeksen for drivstoffkostnader opp med 16,7 prosent og endte på 116,7 i 1. kvartal 2017 (2016Q4=100). Det er hele 76,3 prosent mer enn i samme kvartal i 2016. Avgiftsøkning ved årsskiftet, spesielt lave priser i 1. kvartal 2016 og sterk prisvekst i 1. kvartal 2017 bidro til den dramatiske veksten fra 1. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017.
For mer informasjon om CO2- og svovelavgift samt økningen av disse, se nettsidene til regjeringen.
Sterk kostnadsvekst for alle fartøygrupper
Delindeksene for alle fartøygruppene viste en oppgang i totalkostnadene i 1. kvartal 2017 sammenliknet med forrige kvartal. Den største økningen hadde fartøygruppene andre fraktefartøy og store hurtigbåter, hvor kostnadene steg med henholdsvis 4,1 og 4,3 prosent fra 4. kvartal 2016.
Totalindeksen, som rommer alle kostnadskomponenter og alle fartøygrupper for innenriks sjøfart, var på 103,8 (2016Q4=100) i 1. kvartal 2017. Dette er en økning på 3,8 prosent fra kvartalet før og 12,3 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2016.
Figur 1
Kontakt
-
Sondre Holm Sandnes
-
SSBs informasjonstjeneste