Økning i CO2-avgiften bidro til økte drivstoffkostnader

Publisert:

Endret:

I 1. kvartal 2017 er CO2- og svovelavgift for første gang inkludert i kostnadsindeksen. Spesielt økningen i CO2-avgiften fra 2016 til 2017 bidro til å forsterke veksten i drivstoffkostnadene.

Fra 4. kvartal 2016 gikk delindeksen for drivstoffkostnader opp med 16,7 prosent og endte på 116,7 i 1. kvartal 2017 (2016Q4=100). Det er hele 76,3 prosent mer enn i samme kvartal i 2016. Avgiftsøkning ved årsskiftet, spesielt lave priser i 1. kvartal 2016 og sterk prisvekst i 1. kvartal 2017 bidro til den dramatiske veksten fra 1. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017.

For mer informasjon om CO2- og svovelavgift samt økningen av disse, se nettsidene til regjeringen.

Sterk kostnadsvekst for alle fartøygrupper

Delindeksene for alle fartøygruppene viste en oppgang i totalkostnadene i 1. kvartal 2017 sammenliknet med forrige kvartal. Den største økningen hadde fartøygruppene andre fraktefartøy og store hurtigbåter, hvor kostnadene steg med henholdsvis 4,1 og 4,3 prosent fra 4. kvartal 2016.

Totalindeksen, som rommer alle kostnadskomponenter og alle fartøygrupper for innenriks sjøfart, var på 103,8 (2016Q4=100) i 1. kvartal 2017. Dette er en økning på 3,8 prosent fra kvartalet før og 12,3 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2016.

Figur 1

Endringer i kostnadsindeks for innenriks sjøfart

En rekke endringer er innført i kostnadsindeksen fra og med 1. kvartal 2017:

  • Delindeks for drivstoffkostnader inkluderer CO2- og svovelavgift. Andre relevante avgifter på marint drivstoff som f.eks NOx-avgiften, er ikke inkludert i indeksen.
  • Mannskapskostnader til og med 1. kvartal 20171 er målt ved avtalte totale utgifter til ansatte ved rederiet. Overtid og bonus er ikke inkludert. Fra neste kvartal, 2. kvartal 2017, vil mannskapskostnadene inkludere flere arbeidskraftskostnadskomponenter enn før. Mannskapskostnadsindeksen vil fra og med neste kvartal ta med uregelmessige og faste tillegg, bonus, overtidsgodtgjørelse og feriepenger i beregningene.
  • Delindeks for øvrige kostnader er fulgt ved å bruke konsumprisindeksen (KPI) til og med 4. kvartal 2016. Delindeksen følger fra 1. kvartal 2017 konsumprisindeksen uten energivarer (KPI-JE).
  • For beregning av kapitalkostnader i form av rentekostnad har kostnadsindeksen benyttet 3-mnd nominell NIBOR publisert av Norges Bank og endringer i prisnivå gitt av konsumprisindeksen (KPI) til og med 4. kvartal 2016. Rentekostnader beregnes fra 1. kvartal 2017 ved å justere 3-mnd NIBOR med endringer i prisnivå gitt av konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE).

Fra 1. kvartal 2017 publiseres også delindekser for alle fartøygrupper uten drivstoffkomponent, i den nye i statistikkbanktabell 11586. For mer detaljer om endringene i indeksen, se «Om statistikken».

1 Tidsangivelsen ble rettet fra 4. kvartal 2016 til 1. kvartal 2017, 23. juni 2017 kl. 11.25

Kontakt