SSB analyse 2020/06: Leiebilpriser
Store prissvingninger på bilutleie i Norge
Publisert:
Den svake kronen har de siste årene vært med å gjøre Norge mer attraktivt som ferieland for utenlandske turister. Den økte etterspørselen til og med 2019 har vært merkbar blant annet på prisene for leiebil, som de siste årene har steget mer om sommeren.
- Tallene er hentet fra
- Produsentprisindekser for tjenester
- Overnattingar
- Artikkelen er en del av serien
- SSB analyse, 2020
Økt etterspørsel som følge av mer turisme gjør at prisene for visse tjenester blir skrudd opp i høysesongen. Dette har til nå vært tilfellet blant annet for bilutleie, der prisene har en tendens til å øke kraftig i 3. kvartal, da etterspørselen etter leiebil vanligvis er størst, både fra norske og utenlandske turister. Et komplisert regelverk gjør at det også er vanskelig for utleiefirmaene å justere bilparken etter behov, noe som har en forsterkende effekt på utleieprisene. Denne artikkelen skal belyse viktige årsaker til de store prissvingningene på bilutleie her til lands.
Artikkelen analyserer perioden 2014-2019. Den globale koronapandemien i 2020 vil sannsynligvis påvirke generell reiseaktivitet og etterspørsel etter både overnatting og leiebil. Resultater som tilsvarer det denne artikkelen beskriver, vil muligens ikke inntreffe i 2020.
Hva karakteriserer næringen for bilutleie i Norge, og hvilke mulige forklaringer finnes på at prisene øker kraftig i sommermånedene?
Hva viser statistikk fra andre nordiske land?
Vanligvis flest overnattinger i juli
Fra 2014 til 2019 økte antall overnattinger på norske hoteller og andre overnattingssteder totalt med 16 prosent. Størst var økningen fra utlandet, med en oppgang på rundt 31 prosent. Bare fra 3. kvartal 2018 til samme kvartal 2019 var det en økning på 7 prosent i antall overnattinger fra utenlandske turister, mens overnattinger fra norske turister økte med 3,6 prosent. Dette viser tall fra overnattingsstatistikken fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette støtter opp om påstanden om at Norge er blitt et mer populært reisemål de siste årene. Som figur 1 viser, har pågangen ved norske overnattingssteder vært størst i juli hvert år, og i juli 2019 viser statistikken nærmere 6,6 millioner overnattinger.
Den økende turismen i Norge har fått konsekvenser for blant annet bilutleiebransjen som ifølge en rapport fra Menon Economics stadig oftere har opplevd å ha for få biler til rådighet i de hektiske sommermånedene. Dette påvirker i sin tur prisen som kundene må betale.
Få, men store aktører dominerer markedet
Omsetningstall viser at det i 2017 ble omsatt for rundt 7,8 milliarder i næringen «Utleie og leasing av motorvogner», som utgjør en økning på 22 prosent fra året før. SSB publiserer en egen prisindeks for bilutleienæringen. Prisindeksen dekker utleie av biler, men foreløpig ikke leasing.
Leiebilbransjen, utenom leasing, domineres av noen store globale selskaper. De store selskapene eier gjerne merkenavnet, mens hvert utleiekontor drives av en lokal aktør, en såkalt franchisetaker.
Figur 1. Antall overnattinger
I alt | Utlandet i alt | Norge | |
2014M01 | 1550486 | 384882 | 1165604 |
2014M02 | 1853039 | 495768 | 1357271 |
2014M03 | 2027850 | 470378 | 1557472 |
2014M04 | 1814402 | 351857 | 1462545 |
2014M05 | 2493320 | 594575 | 1898745 |
2014M06 | 3778742 | 1228416 | 2550326 |
2014M07 | 5371303 | 1645886 | 3725417 |
2014M08 | 4029720 | 1415640 | 2614080 |
2014M09 | 2426479 | 575307 | 1851172 |
2014M10 | 1862676 | 350886 | 1511790 |
2014M11 | 1731269 | 301893 | 1429376 |
2014M12 | 1367308 | 338948 | 1028360 |
2015M01 | 1640465 | 420946 | 1219519 |
2015M02 | 1929276 | 528780 | 1400496 |
2015M03 | 2118727 | 492011 | 1626716 |
2015M04 | 1924029 | 418153 | 1505876 |
2015M05 | 2572475 | 643363 | 1929112 |
2015M06 | 3896342 | 1285033 | 2611309 |
2015M07 | 5643532 | 1803581 | 3839951 |
2015M08 | 4251496 | 1540078 | 2711418 |
2015M09 | 2526150 | 631592 | 1894558 |
2015M10 | 1995162 | 401380 | 1593782 |
2015M11 | 1739007 | 303460 | 1435547 |
2015M12 | 1417178 | 360394 | 1056784 |
2016M01 | 1614820 | 423103 | 1191717 |
2016M02 | 2059580 | 608216 | 1451364 |
2016M03 | 2200618 | 571906 | 1628712 |
2016M04 | 1985848 | 443471 | 1542377 |
2016M05 | 2467670 | 658604 | 1809066 |
2016M06 | 4015449 | 1417682 | 2597767 |
2016M07 | 6205464 | 2048438 | 4157026 |
2016M08 | 4645207 | 1787731 | 2857476 |
2016M09 | 2671799 | 700369 | 1971430 |
2016M10 | 2027464 | 408583 | 1618881 |
2016M11 | 1787607 | 299248 | 1488359 |
2016M12 | 1432606 | 359533 | 1073073 |
2017M01 | 1612158 | 408456 | 1203702 |
2017M02 | 1950703 | 552081 | 1398622 |
2017M03 | 2170273 | 526924 | 1643349 |
2017M04 | 1951470 | 437257 | 1514213 |
2017M05 | 2516663 | 698801 | 1817862 |
2017M06 | 3992220 | 1478395 | 2513825 |
2017M07 | 6214042 | 2132043 | 4081999 |
2017M08 | 4731292 | 1857532 | 2873760 |
2017M09 | 2788246 | 750552 | 2037694 |
2017M10 | 2047572 | 401190 | 1646382 |
2017M11 | 1832600 | 315638 | 1516962 |
2017M12 | 1489528 | 389759 | 1099769 |
2018M01 | 1687736 | 452639 | 1235097 |
2018M02 | 2006078 | 577448 | 1428630 |
2018M03 | 2279583 | 560324 | 1719259 |
2018M04 | 2009290 | 449109 | 1560181 |
2018M05 | 2652027 | 730475 | 1921552 |
2018M06 | 4165475 | 1498049 | 2667426 |
2018M07 | 6289295 | 2177784 | 4111511 |
2018M08 | 4711669 | 1881165 | 2830504 |
2018M09 | 2673915 | 715474 | 1958441 |
2018M10 | 2039360 | 409298 | 1630062 |
2018M11 | 1851011 | 305534 | 1545477 |
2018M12 | 1470410 | 380830 | 1089580 |
2019M01 | 1717820 | 451319 | 1266501 |
2019M02 | 1952288 | 558165 | 1394123 |
2019M03 | 2259864 | 571081 | 1688783 |
2019M04 | 2094732 | 474671 | 1620061 |
2019M05 | 2730572 | 751255 | 1979317 |
2019M06 | 4261169 | 1549184 | 2711985 |
2019M07 | 6575171 | 2333013 | 4242158 |
2019M08 | 4958781 | 2002161 | 2956620 |
2019M09 | 2786254 | 767914 | 2018340 |
2019M10 | 2231659 | 464010 | 1767649 |
2019M11 | 1981527 | 336768 | 1644759 |
2019M12 | 1629717 | 441940 | 1187777 |
Figur 2. Bilutleie i Norge. Prisutvikling for ulike kundegrupper i perioden 2014-2019. Indeks. 2014=100
Totalindeks | Utenlandske turister | Husholdninger/privatpersoner | Bedriftskunder | |
2014K1 | 97.9531443 | 91.8495298 | 101.257862 | 99.4441637 |
2014K2 | 99.6300863 | 101.776385 | 97.7538185 | 100.353714 |
2014K3 | 104.562269 | 108.46395 | 106.469003 | 100.151592 |
2014K4 | 97.8545006 | 97.9101358 | 94.5193172 | 100.050531 |
2015K1 | 98.1504316 | 96.5517241 | 96.1365678 | 100.252653 |
2015K2 | 98.7422935 | 97.492163 | 97.574124 | 100.454775 |
2015K3 | 107.422935 | 110.867294 | 109.433962 | 102.779181 |
2015K4 | 96.3748459 | 96.2382445 | 89.2183288 | 100.454775 |
2016K1 | 96.8680641 | 91.5360502 | 93.6208446 | 100.454775 |
2016K2 | 97.8545006 | 95.5067921 | 93.7106918 | 100.555836 |
2016K3 | 106.337855 | 107.314525 | 108.984726 | 100.757959 |
2016K4 | 94.7965475 | 88.5057471 | 87.5112309 | 100.252653 |
2017K1 | 93.3168927 | 82.9676071 | 84.9056604 | 100.353714 |
2017K2 | 100.517879 | 96.0292581 | 94.6091644 | 102.779181 |
2017K3 | 114.032059 | 116.30094 | 110.961366 | 103.385548 |
2017K4 | 92.8236745 | 83.1765935 | 81.8508535 | 100.454775 |
2018K1 | 95.0924784 | 84.9529781 | 88.4097035 | 101.566448 |
2018K2 | 98.4463625 | 91.954023 | 92.4528302 | 102.779181 |
2018K3 | 99.0382244 | 98.7460815 | 95.2380952 | 95.401718 |
2018K4 | 95.782984 | 82.7586207 | 88.589398 | 103.385548 |
2019K1 | 96.7694205 | 87.9832811 | 86.7026056 | 103.385548 |
2019K2 | 100.616523 | 94.3573668 | 92.6325247 | 105.30571 |
2019K3 | 117.385943 | 114.106583 | 103.144654 | 118.847903 |
2019K4 | 92.7250308 | 80.6687565 | 71.2488769 | 105.709955 |
Sterke sesongvariasjoner med høye sommerpriser
Som vi ser av figur 1, har det vært vesentlig flere overnattinger på hoteller og andre overnattingssteder i Norge om sommeren enn resten av året, og norske turister utgjør fortsatt flertallet av overnattingene i denne statistikken.
Flere turister har også hatt innvirkning på bilutleiemarkedet hvor større etterspørsel generelt fører til høyere priser.
Figur 2 viser at prisene for bilutleie generelt har steget i 3. kvartal både for utenlandske turister og for norske privatkunder. Totalindeksen for bilutleie gikk opp med rundt 13 prosent i 3. kvartal 2017, mens prisene steg nærmere 17 prosent på samme tid i 2019. Når det gjelder 3. kvartal 2018, var det kun en svak prisoppgang. Dette hang sammen med prisfall på bilutleie til bedriftskunder, som består av private og offentlig eide foretak, men også svakere prisoppgang for de andre to kundegruppene enn det som var normalt, spilte inn.
Mindre prissvingninger i bedriftsmarkedet
Figur 2 viser at leiebilprisene til bedriftskunder har hatt mindre variasjoner enn prisene til utenlandske turister og norske privatpersoner. Prisene følger heller ikke samme sesongmønsteret som de andre to brukergruppene. Prisutviklingen til bedriftskundene preges i stor grad av størrelsen på kundene. I perioder hvor utleiefirmaene har flere store bedriftskontrakter, kan prisene bli presset ned, mens i perioder hvor leieavtalene i hovedsak retter seg mot små og mellomstore bedrifter, vil prisene bli presset oppover. Prisene til bedriftskundene ligger nokså flatt fram mot 3. kvartal 2018, da prisene begynner å falle. I 3. kvartal 2019 stiger imidlertid prisene på dette markedet.
Svakere prisvekst på bilutleie rekordsommeren 2018
Bilutleie opplevde en langt svakere prisoppgang i 3. kvartal 2018, noe som var litt utenom det vanlige. Overnattingsstatistikken viser omtrent like mange overnattinger i Norge i 3. kvartal 2018 som det var samme kvartal året før, men det var en liten forskyvning fra hotell- til campingovernattinger. I tillegg var det flere nordmenn som ferierte i Norge i 2018. Det uvanlig fine været på våren og sommeren dette året har mye av æren for at mange nordmenn valgte Norge som feriemål i 2018, men en ytterligere svekkelse av den norske kronen, mot blant annet Euro, kan også ha vært med på å gi folk økte insentiver til å droppe tradisjonelle feriedestinasjoner til fordel for hjemlandet. Nordmenn som ferierer i Norge, har generelt mindre behov for leiebil. I tillegg var det flere bobilturister i Norge i 2018, spesielt fra Tyskland. Begge disse forholdene kan dermed ha bidratt til å dempe prisveksten på bilutleie sommeren 2018.
Regelverk dårlig tilpasset sesongvariasjoner
Bilutleiefirmaene i Norge kjøper eller leaser biler av bilforhandlere, og kostnadene til bilutleiefirmaene påvirkes av hvor gunstige avtalene er. Men forhold som ikke kan forhandles om, slik som momsfradrag og avgifter fastsatt av staten, spiller også inn. Alle kostnader for bilutleier omtales som holdekostnader til bilen, det vil si utgiftene som bilutleieselskapene sitter på til enhver tid.
Holdekostnadene påvirkes blant annet av:
- kapitalkostnader knyttet opp mot verdifallet på bilen og salgsmuligheter i bruktmarkedet
- fradragsregler for merverdiavgift (moms) på videresalg
- sesongsvingninger som skaper kapasitetsutfordringer sommerstid
Kapitalkostnader påvirkes også av avgiftsnivået.
Menon Economics peker i sin rapport blant annet på de store kapasitetsutfordringene om sommeren. Dette henger igjen sammen med et fradragsregelverk (momsregler) som gjør det kostbart for leieselskapene å øke kapasiteten av biler på sommeren, for deretter å redusere den igjen når etterspørselen faller utover høsten. Momsreglene sier nemlig at en bil må beholdes i minst fire år for å få betalt ut fullt momsfradrag ved salg, men også leasingavtalene har en løpetid som gjør det vanskelig å øke bilparken når etterspørselen stiger. Holdekostnadene påvirkes som sagt av flere forhold og vil variere for de ulike utleieselskapene. Ved lavere holdekostnader kan utleier tillate seg å ha flere biler stående mer ubrukt i perioder med liten etterspørsel, for deretter å sette inn flere biler når etterspørselen igjen tiltar.
Hva viser statistikk over bilutleie i Sverige?
Sveriges indeks for bilutleie og leasing av personbiler (produktgruppe 77.11) består av følgende delindekser:
- bilutleie, private bedrifter
- bilutleie, offentlige bedrifter
- bilutleie, husholdninger
De to første gruppene dekker bedriftsmarkedet, mens den tredje dekker markedet for privatpersoner.
Når det gjelder husholdninger, falt prisindeksen fram til 3. kvartal 2015, men tiltok etter dette. Det er ikke slik at prisene nødvendigvis øker mest i 3. kvartal, slik som i Norge. En av grunnene til en flatere prisutvikling er leasingavtalene som er inkludert i prismålingen, der det ofte er snakk om lengre avtaler med en etterspørsel som er jevnt fordelt utover året.
Figur 3. Prisutvikling på bilutleie i Sverige
2014K1 | 2014K2 | 2014K3 | 2014K4 | 2015K1 | 2015K2 | 2015K3 | 2015K4 | 2016K1 | 2016K2 | 2016K3 | 2016K4 | 2017K1 | 2017K2 | 2017K3 | 2017K4 | 2018K1 | 2018K2 | 2018K3 | 2018K4 | 2019K1 | 2019K2 | 2019K3 | |
77.11 Rental and leasing services of cars and light motor vehicles | 104.5 | 107.7 | 100.8 | 102.5 | 100.6 | 99.8 | 98.6 | 101.1 | 101.4 | 101.8 | 100.2 | 100.5 | 100.3 | 100.3 | 100.1 | 102.9 | 102.9 | 102.5 | 103.1 | 102.0 | 104.9 | 105.9 | 107.9 |
Private bedrifter | 111.8 | 113.4 | 110.0 | 108.7 | 103.0 | 100.0 | 94.3 | 102.5 | 102.5 | 101.0 | 101.1 | 95.6 | 98.6 | 94.1 | 95.0 | 94.3 | 94.2 | 91.4 | 94.2 | 91.7 | 94.1 | 93.5 | 95.0 |
Offentlige bedrifter | 105.6 | 111.3 | 108.0 | 105.8 | 100.5 | 97.7 | 97.7 | 104.1 | 98.7 | 110.3 | 106.3 | 109.4 | 94.6 | 94.8 | 95.1 | 94.3 | 92.6 | 94.5 | 95.8 | ||||
Husholdninger | 105.9 | 110.5 | 99.5 | 104.7 | 100.7 | 98.6 | 93.0 | 107.5 | 105.9 | 109.1 | 101.6 | 106.1 | 104.9 | 111.3 | 106.5 | 117.3 | 116.4 | 116.0 | 116.4 | 114.7 | 120.8 | 124.1 | 127.5 |
Sverige har også lavere bilavgifter enn Norge, selv etter at de innførte et nytt avgiftssystem 1. juli 2018. I det nye systemet fastsettes avgiften etter bilens utslippsnivå. Reduserte avgifter betyr lavere holdekostnader og større muligheter til å øke bilparken etter behov, og bidrar dermed til å dempe prisveksten på sommeren.
Ifølge Menon Economics er det også vanlig i Sverige å bruke bilutleieselskapene når bilforhandlere skal markedsføre nye biler. Dette gjør de ved å gi bilutleieselskapene svært gode avtaler på leasing av biler i et halvt til ett år, noe som har bidratt til å dra ned holdetiden til under ett år i Sverige. Bedre salgsmuligheter i bruktbilmarkedet gir dermed lavere kapitalkostnader. Andre regler for momsfradrag gjør også at svenskene lettere kan ta unna sesongsvingningene i etterspørselen.
Menon viser i sin rapport til 38 prosent lavere holdekostnader i Sverige enn i Norge, men andelen kan tenkes å ha blitt litt mindre etter at det nye avgiftssystemet ble innført i Sverige i 2018.
Sammenligning av prisutviklingen for bilutleie i andre nordiske land er mer komplisert. Verken Danmark eller Finland dekker næringen «Utleie og leasing av motorvogner» på tilsvarende måte som Norge og Sverige. Finland publiserer en prisindeks for leie og leasing av biler som bygger på deres nasjonale konsumprisindeks.
Danmark lager en prisindeks for leie av bil og garasje som en del av sin forbrukerprisindeks. Indeksen inneholder både korttidsleie av biler og leasing, men det publiseres ikke egne delindekser for ulike brukergrupper. Indeksen viser for øvrig ikke et typisk sesongmønster med høyere priser i sommermånedene, som vi finner i Norge.
Norsk reiseliv. (2018). Reiselivsåret 2018 - toppår fra USA og Tyskland. Hentet fra https://norsk-reiseliv.no/reiselivsaret-2018-toppar-fra-usa-og-tyskland/
Iversen, E. K., Helseth, A. M. & Jakobsen, E. W. (2018). Bilutleie og sesongsvingninger - utfordringer og tiltak (Menon-publikasjon nr. 56/2018). Hentet fra https://www.nhoreiseliv.no/contentassets/09a5136eed8147699142f7201fed301c/rapport---bilutleie-og-sesongsvingninger-oppdatert-versjon.pdf
Korsvoll, R. (2018, 17. januar). Slik skal svenskene få fart på elbil-salget. Motor. Hentet fra https://www.motor.no/artikler/2018/januar/elbiler-far-60000-i-rabatt--luksusbiler-blir-dyrere/
Kontakt
-
Elisabeth Mælum
-
SSBs informasjonstjeneste