Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Stadig færre bensindrevne varebiler
I perioden 1990 til 1999 er antall bensindrevne varebiler redusert med 56,8 prosent, mens antall dieseldrevne varebiler har økt med 69,3 prosent. Den totale godsbilparken økte med 16 prosent i samme periode. Godsbilenes totale nyttelast (lasteevne) økte med 10,1 prosent, til 743 029 tonn dette siste tiåret.
Sist år gikk antall bensindrevne varebiler ned med 11 prosent. Denne kjøretøygruppen hadde per 31. desember 1999 en andel av den totale godsbilparken på 7,1 prosent. Antall bensindrevne godsbiler totalt gikk ned fra 59 677 til 56 028 fra 1998 til 1999, og utgjorde dermed 24,3 prosent av den totale godsbilparken ved utgangen av fjoråret.
Den totale bestanden av godskjøretøyer har siden 1990 økt fra 199 000 til 231 000, eller med 16 prosent. I perioden 1990-1993 var den gjennomsnittlige årlige vekstraten i godsbilparken på 1,1 prosent. Den gjennomsnittlige årlige vekstraten i samme periode målt i nyttelast gikk derimot ned med 0,3 prosent. Det er altså godsbiler med minst nyttelastkapasitet som har økt mest i antall. Ser man derimot på perioden 1993-1999 har tendensen endret seg. I denne perioden var den gjennomsnittlige årlige vekstraten i godsbilparken nesten 2 prosent og 2,1 prosent målt i nyttelast. I 1999 gikk antall biler opp med 0,4 prosent, mens den totale nyttelasten gikk opp med 1,1 prosent.
Endret lastebilstruktur
Etter flere år med reduksjon i bestanden, økte antall lastebiler med drøyt 1 prosent fra 1995 til 1996. Dette årsskiftet markerte en ny trend. Antall lastebiler har etter denne perioden økt for hvert år. Fra 1995 og ut dette årtusenet har lastebilbestanden økt med 8,9 prosent, eller 4 771 biler.
Det har imidlertid vært betydelige forskjeller i utviklingen mellom de forskjellige størrelsesgruppene for lastebil de siste årene. Siden 1990 har bestanden av lastebiler med nyttelast under 2 tonn økt med 87,7 prosent. Bare i 1999 økte denne lastebilgruppen med 1 348 biler, en økning på 10,9 prosent. Selv om lastebiler med nyttelast under 2 tonn har gått kraftig opp de siste årene, var det bare 8,7 prosent flere lastebiler med nyttelast under 5 tonn 31. desember i 1999 enn 31. desember i 1990.
Bestanden av de mellomstore lastebilene er redusert det siste tiåret. Lastebiler med nyttelast mellom 5 og 9,9 tonn gikk tilbake med 33,6 prosent i perioden, mens tallet på lastebiler med nyttelast mellom 10 og 13,9 tonn ble redusert med 42,6 prosent. Denne siste gruppen hadde sterkest tilbakegang tidlig på 1990-tallet. Fra 1995 har antallet lastebiler i denne gruppen bare gått ned med 4,1 prosent. De mellomstore lastebilene hadde i 1999 en andel av totalbestanden på 8,1 prosent. Andelen målt i nyttelast var 23,7 prosent.
De store lastebilene er den gruppen godskjøretøyer som har økt mest på 1990-tallet. Lastebiler med nyttelast over 14 tonn har hatt en årlig gjennomsnittlig vekst på 11,7 prosent siden 1990. Mens bestanden i 1990 var på 3 178 biler, var antallet gått opp til 8 576 biler i 1999. Dette utgjorde en økning på 169,9 prosent. I 1998 og 1999 gikk antall store lastebiler opp med henholdsvis 413 og 210, eller 5,2 og 2,5 prosent. Disse lastebilene hadde i 1999 en andel av samlet nyttelastkapasitet på 18,2 prosent, mot 7,6 prosent i 1990.
Et annet typisk langtransportkjøretøy som også har økt i antall de siste årene er trekkvogn for semitrailere. Bestanden for denne kjøretøygruppen har de siste fem årene gått opp med 35 prosent.
Kombinerte biler
De kombinerte bilene har hatt en gjennomsnittlig årlig vekstrate på 5,1 prosent fra 1990 til 1999. Bestanden var per 31. desember 1999 på 107 349 biler. Dette var 56,2 prosent mer enn i 1990. Veksten for de kombinerte bilene har vært avtakende hvert år siden 1993. Økningen fra 1998 til 1999 var på beskjeden 0,1 prosent. Kombinerte biler utgjorde i 1999 hele 46,5 prosent av den totale godsbilbestanden. Målt i samlet nyttelastkapasitet var andelen imidlertid bare 13,6 prosent. På grunn av avgiftssystemet er kombinerte biler for mange et alternativ til personbilen, og biltypen har derfor ikke så stor betydning som godstransportkjøretøy som andelen av totalbestanden skulle tilsi.
Flere godsbiler i Akershus, færre i Oslo
Det var per 31. desember 1999 registrert flest godsbiler i Akershus. Bestanden var på 24 391 biler som var 4,1 prosent mer enn i 1998. Etter Akershus var det Oslo som hadde flest registrerte godsbiler i 1999. Med 22 066 registrerte godsbiler i dette fylket, hadde disse to fylkene til sammen 20,1 prosent av totalbestanden. Bestanden i Oslo gikk i 1999 ned med 2,2 prosent.
Tabeller:
- Tabell 1 Registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe. 31. desember
- Tabell 2 Nyttelast for registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe. 31. desember. Tonn
- Tabell 3 Registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe og fylke. 31. desember 1999.
- Tabell 4 Nyttelast for registrerte kjøretøyer for godstransport, etter kjøretøygruppe og fylke. 31. desember 1999. Tonn
Statistikken publiseres nå sammen med Bilparken.