Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Drivstoffkostnadene øker fortsatt
Drivstoffkostnadene for rederier i innenriks sjøfart steg med 14,3 prosent fra 4. kvartal 2010 til 1. kvartal 2011. Sammenlignet med 1. kvartal 2010 var veksten på 32,0 prosent.
Selv med en kraftig økning i drivstoffkostnadene økte totalindeksen for innenriks sjøfart med kun 7,7 prosent fra samme kvartal i 2010 og med 3,6 prosent fra 4. kvartal 2010. Årsaken er at de øvrige kostnadene økte vesentlig mindre enn drivstoff. Kostnadene for reparasjon og vedlikehold av skip hadde en svak økning på 1,5 prosent, mens kostnader til mannskap økte med 2,9 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2010.
Rentekostnadene økte
Delindeksen for rentekostnader er basert på tremåneders nominell NIBOR (norsk pengemarkedsrente) fra Norges Bank. Delindeksen lå på 109,0 i 1. kvartal 2011. Dette er en økning på 13,9 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2010 og en økning på 4,2 fra 4 kvartal 2010.
Størst kostnadsøkning for andre fraktefartøy og slepebåter
For andre fraktefartøy økte de totale kostnadene med 9,5 prosent fra 1. kvartal 2010 til 1. kvartal 2011. Innenfor kategorien slep/havnebuksering økt kostnadene med 8,3 prosent i samme periode. Indeksen for slep og havnebuksering lå på 109,8 i 1. kvartal 2011, og er dermed 8,3 prosent høyere enn samme kvartal i 2010.
Tabeller:
Kontakt
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27