22828_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/lbunasj/arkiv
22828
Økt varetransport
statistikk
1999-07-06T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
lbunasj, Godstransport med norske lastebiler, godstransport, lastebiltransport, veitransport, leie- og egentransport, transportlengde, transportmengde, transportarbeid, tomkjøringsprosent, vareslag, transport mellom Norge og utlandet.Landtransport, Transport og reiseliv
false

Godstransport med norske lastebiler1. kvartal 1999

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økt varetransport

Det ble fraktet 54,5 millioner tonn gods med norskregistrerte biler i 1. kvartal 1999. Dette er 10,1 prosent mer enn i 1. kvartal i fjor. Bileiere bosatt på Sør-Østlandet fraktet nær 30 prosent av alt godset.

Transportarbeidet gikk imidlertid ned med 2,3 prosent til 2,7 milliarder tonnkilometer. Dette skyldes i hovedsak at godset ble fraktet kortere. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn gikk ned fra 55,8 til 49,5 kilometer.

Biler i leietransport fraktet 37 millioner tonn, eller 67,9 prosent av godsmengden. Andelen i 1. kvartal 1998 var 62,2 prosent. Det ble fraktet 25,1 millioner tonn grus, sand, sement, jord og stein. Dette utgjorde 46,1 prosent av godsmengden.

 Transportarbeid innenlands. 1. kvartal. 1993-1999. Millioner tonnkilometer

Biler i leietransport stod for 80 prosent av transportarbeidet. Dette er 1,1 prosentpoeng mindre enn i 1. kvartal i 1998. Målt etter transportarbeidet er gruppen frakt av stykkgods og andre varer den viktigste, og utgjorde 39,1 prosent av det samlede transportarbeidet.

Mindre tomkjøring

 Andel kjørte kilometer uten last. Biler med nyttelast 1 tonn og over. 1. kvartal. 1993-1999. Prosent

Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 604 millioner kilometer i 1. kvartal i år. Dette var 2,5 prosent mindre enn i tilsvarende periode året før. Andelen kjørte kilometer uten last gikk samtidig ned fra 37 prosent i 1. kvartal i fjor til 34,3 prosent i 1. kvartal i år. For biler i leietransport var tomkjøringsandelen 26,9 prosent, mot 30,6 prosent i 1. kvartal i fjor.

 Andel kjørte kilometer uten last. Biler med nyttelast 3,5 tonn og over. 1. kvartal. 1993-1999. Prosent

Mange av turene som kjøres uten last, utføres av små varebiler og kombinerte biler, som kan benyttes til transport av både personer og gods. Hvis vi holder biler med nyttelast mellom 1 og 3,4 tonn utenom, var andelen kjørte kilometer uten last i 1. kvartal i år 27,5 prosent. For biler i leietransport var andelen 26,4 prosent. Når de minste bilene holdes utenfor, er det altså liten forskjell i tomkjøringen mellom leie- og egentransport.

Volumgods

Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last har gått ned fra 58,7 prosent i 1. kvartal i 1998 til 56,7 i 1. kvartal i år. Ved vurdering av kapasitetsutnyttingen må det tas hensyn til at utnyttingsgraden for en del varer begrenses av volum og ikke av vekt. Hvis det korrigeres for volumgods, øker kapasitetsutnyttingen med om lag 5 prosentpoeng til 61,8 prosent i 1. kvartal i år. Det er første gang Statistisk sentralbyrå beregner tall for kapasitetsutnytting korrigert for volumgods. Utnyttingsgraden for biler med nyttelast 3,5 tonn og over korrigert for volumgods var 63,9 prosent.

Farlig gods

Fra og med 1999 gir lastebilundersøkelsen tall for transport av farlig gods. Det ble i alt fraktet 3 millioner tonn farlig gods i 1. kvartal i år. Dette var 5,5 prosent av alt fraktet gods innenlands. Nesten tre firedeler av transportene med farlig gods var oljetransporter. Transportarbeidet utgjorde 288 millioner tonnkilometer. Dette var en andel av det totale tonnkilometertallet i 1. kvartal på 10,7 prosent.

Bileiere bosatt på Sør-Østlandet transporterer mest

Bileiere bosatt på Sør-Østlandet fraktet 29,4 prosent av alt godset og utførte 19,6 prosent av transportarbeidet i 1. kvartal i år. Bileiere fra Nord-Norge stod til sammenligning for 5,7 prosent av fraktet mengde og 7,4 prosent av det utførte transportarbeidet.

Tabeller: