156278_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/aar
156278
Økt fraktinntekt i stykkgods
statistikk
2014-06-13T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false
Driftsundersøkelsen i sjøfart ser på hvordan inntekter og kostnader fordeler seg etter type. Inntekter fordeles dessuten etter skipstype.

Driftsundersøkelse for sjøfart2012

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økt fraktinntekt i stykkgods

Med nesten 38 milliarder kroner i bruttofrakter hadde stykkgodsskipene i utenriks sjøfart et godt år i 2012. Skipstypen økte sine fraktinntekter med over 8 milliarder kroner, eller 28 prosent, fra året før.

Foretak i utenriks sjøfart. Inntekter og kostnader (mill. kr)
2012Endring, prosent
2011 - 20122008 - 2012
Inntekter
Befraktning gods74 806,328,614,7
Linjefrakter pax-transport4 136,9-6,64,7
Tidsfrakter34 597,6-2,9-2,0
Bareboatfrakter4 125,9-17,83,2
Kommisjon inkludert pooladministrasjonsinntekt9 624,622,7595,0
 
Kostnader
Reisebestemte kostnader og bunkers36 849,211,814,7
Tidsfrakter betalt18 552,717,0-27,2
Bareboatfrakter betalt3 828,5-9,0238,2
Andre kostnader56 839,323,1132,8
 
Driftsresultater11 221,6-5,5-48,3

Stykkgodsskipene hadde inntekter på 37,6 milliarder kroner og utgjorde dermed en tredjedel av all inntekt i næringen. Deretter fulgte tankskip med samlede inntekter på 26,9 milliarder, mens 23,3 milliarder skrev seg fra offshore og slep. Bulkskip brakte inn 21,5 milliarder kroner, og passasjerskipene stod for 5,5 milliarder kroner. Bortsett fra en liten nedgang for offshore og slep har fraktinntektene for samtlige skipstyper vokst.

Reisefrakter øker mest

Fraktinntekter fra reisecerteparti , eller reisefrakter, var i 2012 på 39,8 milliarder kroner i utenriks sjøfart og dermed nesten 50 prosent høyere enn året før. Også inntekter fra utenriks linjefrakt av gods steg kraftig i denne perioden og endte på 19,1 milliarder kroner i 2012.

Kostnadene øker mer enn inntektene

Høyere inntekt betyr økt produksjon, og med dette stiger som regel også kostnadene. Mens totale inntekter økte med 15 prosent, var økningen i totale kostnader på 17 prosent. Med en kostnadsvekst som overgår inntektsveksten, blir resultatet en lavere driftsmargin. Driftsresultat i 2012 ble på 11,2 milliarder kroner og tilsvarer en driftsmargin på 8,8 prosent. Driftsmarginen i 2011 var på 10,7 prosent.

Stabilt for innenriks sjøfart

Foretakene i innenriks sjøfart hadde inntekter på 10,9 milliarder kroner i 2012. Dette er en oppgang på 0,5 milliarder, litt under 5 prosent, fra 2011. Innenriks passasjertransport og fergedrift dominerer og stod for 5,4 milliarder kroner i inntekter i 2012.