Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Positiv utvikling for utenriks sjøfart i 2014
I 2014 utgjorde driftsresultatet for utenriks sjøfart 19,9 milliarder kroner, som er en økning på 13 prosent fra året før. Driftsmarginen var på 14 prosent i 2014, men 13 prosent i 2013.
2014 | Endring, prosent | ||
---|---|---|---|
2013 - 2014 | 2010 - 2014 | ||
Inntekter | |||
Befraktning gods | 72 735,3 | 10,3 | 27,8 |
Linjefrakter pax-transport | 4 855,3 | 4,9 | 20,2 |
Tidsfrakter | 45 746,2 | 4,3 | 30,8 |
Bareboatfrakter | 9 760,9 | 19,4 | 225,2 |
Kommisjon inkludert pooladministrasjonsinntekt | 11 535,3 | 26,5 | 95,1 |
Kostnader | |||
Reisebestemte kostnader og bunkers | 36 328,6 | 10,7 | 33,9 |
Tidsfrakter betalt | 19 216,5 | 16,0 | 7,0 |
Bareboatfrakter betalt | 3 492,0 | -33,9 | 9,4 |
Andre kostnader | 65 735,8 | 10,3 | 127,6 |
Driftsresultater | 19 860,3 | 13,5 | -17,3 |
Utenriks sjøfart består av foretak i fire næringsundergrupper:
- utenriks sjøfart med passasjerer
- utenriks sjøfart med gods
- slepebåter
- forsyning/andre sjøtransporttjenester for offshore.
Bruttofraktene inkludert kommisjon og managementhonorarer for utenriks sjøfart var på 144,6 milliarder kroner i 2014 mot 131,8 milliarder året før.
Bareboatfrakter fra norske befraktere øker mest
Bareboatfrakter fra norske befraktere ble tilnærmet fordoblet og utgjorde 4,4 milliarder kroner i 2014. Samme år økte fraktinntekten fra utleie av skip med mannskap fra utenlandske befraktere og reisefrakter med henholdsvis 25 og 9 prosent. Inntekten fra linjefrakt av gods gikk opp med 26 prosent, til 16,3 milliarder i 2014.
Vekst for bulkskipene
Bulkskip økte sine fraktinntekter med 32 prosent fra 2013 til 2014, og inntektene endte på 24,4 milliarder kroner. Denne skipstypen stod for 19 prosent av totale bruttofrakter i 2014. Fraktinntekten fra stykkgodsskipene, som samme år stod for 26 prosent av totale bruttofrakter, gikk opp med 10 prosent til 32,5 milliarder kroner. Tankskip hadde en reduksjon i inntektene på 14 prosent.
Økte reiseavhengige kostnader inklusive bunkers
Mens totale inntekter økte med 10 prosent, var veksten i totale kostnader på 9 prosent til 124,8 milliarder kroner i 2014. Kostnadene til bunkers og andre reiseavhengige kostnader økte med henholdsvis 5 og 17 prosent fra 2013 til 2014. Kostnader til leie av utenlandske skip med mannskap økte med 24 prosent, til 14,3 milliarder kroner i 2014. Kostnader til leie av norske skip med mannskap falt derimot med 3 prosent, til 4,9 milliarder kroner. Totalt gikk kostnadene til leie av skip uten mannskap, bareboat, ned med 34 prosent.
Vekst for innenriks sjøfart
Innenriks sjøfart består av foretak i tre næringsundergrupper:
- innenlandske kystruter med passasjerer
- innenriks sjøfart med gods
- kysttrafikk ellers med passasjerer.
I 2014 var omsetningen for innenriks sjøfart på 11,9 milliarder kroner mot 10,8 milliarder kroner i 2013. Dette innebærer en økning på 11 prosent. Innenriks godstransport og bilferjer hadde størst omsetningsøkning i 2014, henholdsvis 31 og 7 prosent mer enn året før. Omsetningen for innenriks passasjertransport falt med nesten 800 millioner kroner sammenlignet med 2013.
Kontakt
-
Tom Jonas Billit
E-post: tom.billit@ssb.no
tlf.: 40 81 13 45
-
Mikael Sandberg
E-post: mikael.sandberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 99