14752_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
14752
Lavere frakter i norsk utenriksfart
statistikk
2004-08-26T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart2001-2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Lavere frakter i norsk utenriksfart

I 2002 seilte norske rederier i utenriksfart inn bruttofrakter for 87,6 milliarder kroner mot 99,2 milliarder i 2001 - noe som tilsvarer en nedgang på 11,7 prosent.

I 2002 utgjorde bruttofrakter fra reisecerteparti og kontraktsfrakter (contract of affreightment) henholdsvis 29 prosent og 24 prosent av bruttofraktene. Bruttofrakter fra reisecerteparti ble redusert med 28,2 prosent til 25,2 milliarder kroner, mens kontraktsfrakter økte med 13,3 prosent til 21 milliarder. Bareboatfrakter og tidsfrakter fra norske befraktere gikk samlet ned med 14 prosent, mens bareboatfrakter og tidsfrakter fra utenlandske befraktere ble redusert med 1,1 prosent.

Driftskostnadene ble redusert med 8,2 prosent til 74,7 milliarder kroner i 2002. Av de ulike driftskostnadene økte reisebestemte kostnader med 8,9 prosent, mens kostnader til bunkers ble redusert med 25 prosent.

Sammenlignet med 2001 var lønnsomheten for norsk utenriksfart lavere i 2002. Driftsresultatet for 2002 ble redusert med 27,7 prosent i forhold til 2001. Samtidig falt driftsmarginen fra 18 prosent til 14,7 prosent.

Driftsundersøkelsen for skip i utenriksfart er ny fra og med 2001 og omfatter foretak i næringsundergruppene utenriks sjøfart og skipsmekling. Les mer i Om statistikken .

Tabeller: