Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Norske redere med rekordhøye driftsresultater
Norske redere i utenriksfart omsatte for nesten 100 milliarder i 2004, en økning på mer enn 11 prosent i forhold til året før. Driftsmarginen var også rekordhøy.
Norske redere med skip i utenriksfart omsatte for 98,9 milliarder i bruttofrakter i 2004. Det er på nivå med rekordåret 2001, og en økning på 11,7 prosent i forhold til 2003. Driftsmarginen var på 27,3 prosent som er det høyeste siden undersøkelsen ble lagt om i 2001.
Inntekter i form av reisefrakter og tidsfrakter fra utenlandske befraktere har økt mye fra 2001 til 2004. Det har derimot blitt lavere inntekter innenfor volumkontrakter (COA), linjefrakter og inntekter fra offshore forsyningsskip opptjent på norsk sokkel. 21,3 milliarder av bruttofraktene kommer fra poolvirksomhet.
Mindre til lønn
Driftskostnadene for drift av skip i utenriksfart var 71,8 milliarder i 2004. Det tilsvarende beløpet for 2003 var 67 milliarder. Tallene for 2003 inkluderte derimot andre driftskostnader på 2,3 milliarder som ikke er med i summen av driftskostnadene for 2004. Mens bruttolønn til skipsmannskap utgjorde 12,5 prosent av driftskostnadene i 2001, var mannskapslønnen bare 8,2 prosent av totale driftskostnader i 2004.
De største driftskostnadene er reisebestemte kostnader og tidsfrakter for innleide skip. Tidsfrakter for innleide skip utgjør 38,9 prosent av totale driftskostnader, mens reisebestemte kostnader eksklusiv bunkers men inkludert laste- og lossekostnader står for 24,8 prosent. Bunkerskostnaden utgjør bare rundt 10,8 prosent av driftskostnadene i 2004.
Tabeller:
Kontakt
-
Tom Jonas Billit
E-post: tom.billit@ssb.no
tlf.: 40 81 13 45
-
Mikael Sandberg
E-post: mikael.sandberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 99