Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Godt år for norske redere
2005 var et godt år for norske redere med skip i utenriksfart. Bruttofraktene var på rekordhøye 106,2 milliarder kroner, og driftsmarginen før avskrivninger og nedskrivninger var på 26,2 prosent.
Bruttofraktene økte med 7,6 prosent fra 2004 til 2005. De ordinære bruttofraktene utgjorde 77,7 milliarder kroner og gikk marginalt opp fra 76,1 milliarder i 2004. Bruttofraktene opptjent ved drift av poolvirksomhet økte derimot med hele 31,5 prosent i samme periode og var på 28,0 milliarder i 2005. Kommisjonsinntektene gikk kraftig ned til 0,5 milliarder kroner, som hovedsakelig skyldes at skipsmeklingsvirksomhet ikke lenger dekkes av undersøkelsen.
Foretak som transporterer passasjerer i linjefart opplevde en økning i inntektene i 2005. Bruttofraktene økte med 36,5 prosent fra 3,6 milliarder i 2004 til 5,0 milliarder i 2005. Driftsresultatet for 2005 viser 27,9 milliarder kroner, som er omtrent en milliard mer enn året før.
Nedgang i bruttolønn for skipsmannskap
I takt med økningen i bruttofraktene har driftskostnadene økt med 9,1 prosent til 78,3 milliarder fra 2004 til 2005. De største økningene kommer i postene for reiseavhengige kostnader, bunkers, tidsfrakter for utenlandske skip og bruttolønn til administrasjonspersonale. Mens bruttolønn til skipsmannskap har gått ned fra 5,9 milliarder i 2004 til 5,5 milliarder i 2005, har bruttolønnen til administrasjonspersonale gått opp fra 0,9 milliarder til 2,2 milliarder kroner.
De reiseavhengige kostnader og bunkers utgjør 35,5 prosent av driftskostnadene i 2005. Innleie av skip i form av tidsfrakter og bareboatleie (utleie av skip uten mannskap) betyr relativt mer og står for 37,4 prosent av driftskostnadene til rederne.
Tabeller:
Kontakt
-
Tom Jonas Billit
E-post: tom.billit@ssb.no
tlf.: 40 81 13 45
-
Mikael Sandberg
E-post: mikael.sandberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 99