Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Redusert driftsmargin i utenriks sjøtransport
Inntekter av reisefrakter gikk ned fra 34 milliarder kroner i 2007 til 28 milliarder i 2008, en nedgang på 17 prosent. Tidsfrakter fra utenlandske befraktere falt samtidig fra 26 til 23 milliarder kroner. Nedgangen i bruttofrakter var størst for bulkskip, som falt med 19 prosent sammenlignet med 2007.
Norske redere med skip i utenriks sjøfart hadde 108,4 milliarder kroner i bruttofrakter i 2008, en økning på 0,4 prosent i forhold til 2007. Driftsmarginen var på 20 prosent, mot 27 prosent i 2007. Driftsresultatet for 2008 var på 21,7 milliarder kroner, over 7 milliarder mindre enn 2007. Det reduserte resultatet skyldes at driftskostnadene økte med hele 10 prosent, mens bruttofraktene kun gikk opp 0,4 prosent.
Økt inntekt fra norsk sokkel
Inntektene av tidsfrakter fra offshore supply-skip på norsk sokkel økte fra 1,9 milliarder kroner i 2007 til 3,7 milliarder i 2008. Inntektene fra offshoreskip samt slepe-/redningsfartøy gikk opp fra 15,8 milliarder kroner i 2007 til 20,6 milliarder kroner i 2008, en økning på 30 prosent. Inntektene fra disse skipstypene stod for 19 prosent av de totale bruttofraktene.
Fortsatt økning i linjefart for godstransport
Foretak som transporterer gods i linjefart, opplevde også i 2008 økning i inntektene. Bruttofraktene gikk opp 33 prosent, fra 15,5 milliarder kroner i 2007 til 20,5 milliarder i 2008. Samtidig ble inntektene i form av linjefrakter for passasjertransport redusert fra 4,4 til 3,9 milliarder kroner.
Stor økning i driftskostnadene
De samlede driftskostnadene for drift av skip i utenriksfart var på 88,1 milliarder kroner i 2008. Dette er over 8 milliarder mer enn i 2007, noe som tilsvarer en økning på 10 prosent. Kostnader tilknyttet kommisjon til befraktere, meglere og agenter sank i samme periode med 9 prosent, mens administrasjonskostnader til drift av skip økte med 46 prosent. Kostnadene til smørolje gikk ned med 38 prosent fra 2007, mens kostnadene til lasting og lossing derimot økte med 40 prosent. Bruttolønn og sosiale ytelser til skipsmannskap steg med 2 prosent, fra 7,3 milliarder kroner i 2007 til 7,4 milliarder i 2008. Reisebestemte kostnader gikk samtidig opp 9 prosent, fra 15,6 til 17,0 milliarder kroner.
Størst nedtur for bulkskipene
Inntektene fra bulkskipsfrakt falt fra 36,9 milliarder kroner i 2007 til 30,0 milliarder i 2008. Dette er en nedgang på 19 prosent. Inntektene fra denne skipstypen representerer en andel på 28 prosent av de totale bruttofraktene i 2008. I 2007 var den tilsvarende andelen 34 prosent. Dette bildet bekreftes i prisindekser for utenriks sjøfart , der delindeksen for tørrbulkfrakt falt fra 176,9 i 3. kvartal 2008 til 54,7 i 4. kvartal 2008, en nedgang på 69 prosent.. Sammenliknet med 4. kvartal 2007 var nedgangen på 75 prosent.
Innenriks godstransport viser vekst
Inntekter fra innenriks godstransport økte fra 2,0 milliarder kroner i 2007 til 2,4 milliarder i 2008, en økning på 21 prosent. Samtidig falt inntektene fra innenriks passasjertransport med 6 prosent, fra 2,4 milliarder kroner i 2007 til 2,3 milliarder i 2008. Innenfor bilferging, som er tredje største inntektsgruppe i innenriks sjøfart, gikk inntektene ned fra 1,1 milliarder kroner i 2007 til 1,0 milliarder i 2008, en reduksjon på 9 prosent. Dette fallet skyldes delvis næringsendringer (se om statistikken).
Foretak og bedriftDriftsundersøkelsen er basert på foretakstall fra strukturundersøkelsen. I noen næringer vil det være store avvik mellom foretakstall og bedriftstall dersom foretak har annen næringskode enn underliggende bedrifter. |
Driftsmargin
Begrepet er i denne statistikken definert som det operasjonelle driftsresultat (driftsresultat før avskrivning og tap ved salg av anleggsmidler) i prosent av bruttofrakter.
Tabeller:
Kontakt
-
Tom Jonas Billit
E-post: tom.billit@ssb.no
tlf.: 40 81 13 45
-
Mikael Sandberg
E-post: mikael.sandberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 99