85023_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
85023
Forbedret driftsresultat for utenriks sjøfart
statistikk
2012-06-12T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart2010

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Forbedret driftsresultat for utenriks sjøfart

Driftsresultatet for utenriks sjøfart økte med 53 prosent, til 24 milliarder kroner, i 2010. Med en driftsmargin på 22,9 prosent nærmet lønnsomheten seg det samme nivået som i 2007.

Utenriks sjøfart består av foretak i næringsundergruppene utenriks sjøfart med passasjerer, utenriks sjøfart med gods, slepebåter, og forsyning/andre sjøtransporttjenester for offshore. Den positive utviklingen for utenriks sjøfart skyldes i hovedsak reduserte driftskostnader, men også bruttofrakter, kommisjon og managementhonorarer, som økte med 5 prosent fra året før. I 2010 utgjorde samlede bruttofrakter 105 milliarder, 5,1 milliarder kroner mer enn i 2009.

Bruttofrakter, etter skipstype. 2007-2010. Milliarder kroner

Bruttofrakter, driftskostnader og driftsresultat. 2006-2010. Milliarder kroner

Fraktkontrakter for gods øker mest

Fraktinntektene fra COA (Contracts of affreightment) på gods gikk opp med 27 prosent, til 15,8 milliarder i 2010. I samme periode økte frakteinntekten fra reisefrakter med 12 prosent, mens utleie av skip med mannskap fra utenlandske befraktere økte med 18 prosent. Fraktinntekter fra utleie av skip uten mannskap gikk ned med 43 prosent, fra 5,3 milliarder til 3 milliarder kroner.

Vekst for bulkskip

Bulkskip hadde en inntektsøkning på 53 prosent, til 31,7 milliarder kroner i 2010. Skipstypen representerer 32 prosent av totale bruttofrakter i 2010. I 2009 var den tilsvarende andelen 22 prosent. Fraktinntekten for tankskip gikk ned fra 23 milliarder i 2009 til 18,3 milliarder i 2010.

Økte bunkerskostnader

Fra 2009 til 2010 har kostnader til bunkers samt lasting og lossing økt med henholdsvis 25 og 18 prosent. Øvrige reiseavhengige kostnader var uendret i den samme perioden. Kostnader til leie av utenlandske skip med mannskap økte med 28 prosent, til 14,5 milliarder kroner, i 2010. Kostnader til leie av norske skip med mannskap falt med 24 prosent, fra 4,5 til 3,6 milliarder kroner. Totalt gikk kostnaden til leie av skip uten mannskap, bareboat, ned med 18 prosent.

Fortsatt vekst for innenriks sjøfart

Innenriks sjøfart består av næringsundergruppene innenlandske kystruter med passasjerer, innenriks sjøfart med gods samt kysttrafikk ellers med passasjerer. Omsetningen for innenriks sjøfart økte med 4 prosent, til 10 milliarder, i 2010. Veksten skyldes økte inntekter fra bilferger, passasjertransport og innenriks godstransport. For innenriks godstransport økte omsetning med over 300 millioner kroner fra 2009 til 2010.

Tabeller: