Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Flere reiser med bane
Nesten 211 millioner passasjerer reiste med trikk, tog, T-bane eller bybane i 2013. Dette er 10 millioner flere enn året før.
2012 | 2013 | Prosent | ||
---|---|---|---|---|
2012 - 2013 | 2009 - 2013 | |||
1Bare medregnet passasjerer som har både på- og avstigning i Norge. | ||||
2Omfatter bare gods som er både på- og avlesset i Norge. | ||||
3Datagrunnlaget for rutebiler er endret fra og med 2010. Dette medfører et brudd i statistikken (se ”Om statistikken” for utfyllende kommentarer). | ||||
Passasjerer (mill.) | ||||
Persontransport i alt | 5 236 | 5 317 | 1,5 | 5,1 |
Sjøtransport | 52 | 52 | 0,0 | 4,0 |
Jernbanetransport mv. | 201 | 211 | 5,0 | 20,6 |
Veitransport | 4 973 | 5 043 | 1,4 | 4,5 |
Lufttransport | 11 | 11 | 0,0 | 10,0 |
Godsmengde (mill. tonn) | ||||
Godstransport i alt | 475 | 489 | 2,9 | 1,2 |
Fastlandstransport i alt | 358 | 381 | 6,4 | 4,7 |
Sjøtransport | 85 | 88 | 3,5 | 2,3 |
Jernbanetransport | 9 | 10 | 11,1 | 25,0 |
Veitransport | 264 | 284 | 7,6 | 5,2 |
Lufttransport | 0 | 0 | ||
Transporten norsk kontinentalsokkel - fastland i alt | 117 | 107 | -8,5 | -10,8 |
Reisende med sporveier og forstadsbaner står for drøyt to tredjedeler av banetransporten. Men andelen reduseres til knapt en femtedel når transportarbeidet legges til grunn. I tidsrommet 1998-2007 var det ubetydelige endringer i passasjertrafikken på sporveier og forstadsbaner. Etter 2007 har det blitt nærmere 40 millioner flere reisende, og i 2013 reiste 144 millioner passasjerer med sporveier og forstadsbaner.
Passasjertrafikken med jernbane er også i sterk vekst. I 2013 var det 4,5 millioner flere reisende enn året før. Nesten 67 millioner passasjerer reiste med jernbane i fjor.
Normal vekst i personbiltrafikken
Det ble utført et persontransportarbeid på 75,3 milliarder personkilometer i 2013, og det ble foretatt 5,3 milliarder reiser. Dette omfatter alle transportformer. Personbilen stod for 78 prosent av transportarbeidet og 82 prosent av reisene. Veksten fra 2012 i personbiltrafikken var på drøyt 1 prosent, eller som gjennomsnittsveksten for de fem siste årene.
Ny medvind for flytrafikken
Først i 2008 var flytrafikken tilbake på samme nivå som før 2001. I både 2009 og 2010 var veksten svak, men i perioden 2011-2013 har det vært en vekst i både transportarbeidet og antall reiser. Det var 11,3 millioner flyreisende innenriks i 2013, og det ble utført et transportarbeid på nesten 4,9 milliarder personkilometer.
Vekst for både fraktefartøyer og godsbiler
Finanskrisen rammet lastebilnæringen hardt i 2009. Nedgangen målt i tonnkilometer ble på drøyt 8 prosent. Reduksjonen i transportarbeidet for skip i leie- og egentransport var mindre (3 prosent), men fortsatte også i de tre påfølgende årene. Etterspørselen etter godstransport på vei økte allerede i 2010, flatet ut i 2011 før det kom ny vekst i 2012 og 2013. Statistikken viser vekst også for fraktefartøyene i 2013. Transportarbeidet økte med om lag 8 prosent for begge transportformene dette året, til 19,2 milliarder tonnkilometer og 14,9 milliarder for henholdsvis godsbiler og fraktefartøyer.
Flere tonn transportert, men færre tonnkilometer
Jernbanen fraktet 9,7 millioner tonn i 2013 og utførte 2,3 millioner tonnkilometer i 2013. Dette er henholdsvis en vekst på 3 prosent og en reduksjon på 7 prosent fra 2012. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn ble dermed redusert med om lag 30 kilometer i 2013 til 242 kilometer. Dette er en konsekvens av de nye godsoperatørenes sterke vekst de senere årene, særlig på de korte turene. Gjennomsnittslengden per fraktet tonn for disse mindre transportørene var om lag 100 kilometer, mens hovedoperatørens transportlengde i gjennomsnitt utgjorde 400 kilometer i 2013.
Store forskjeller på innenriks og utenriks godstransportÅpne og lesLukk
Innenlandske transportytelser omfatter kun norskregistrerte transportmidlers transporter i Norge. Selv om skipstrafikken med fraktefartøyer langs kysten økte i 2013, var denne transporten mindre enn den var i 2009. Godstransporten med lastebiler er økt i omfang i samme tidsrom. Å kun se på innenlandstrafikken gir like fullt et skjevt bilde av de to transportformenes totale omfang. Når det gjelder godstransporten til og fra Norge, har norske skip en langt større andel enn godsbiltransporten. I 2013 ble det importert og eksportert til sammen 36,5 millioner tonn med norske fartøy. Tilsvarende tall for veitransporten med bil utgjorde knapt 6 millioner tonn. Se utenrikshandel med varer for mer detaljer (statistikkbanktabell 08812).
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83