13920_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/arkiv
13920
Kollektivtrafikken sliter
statistikk
2003-09-15T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
transpinn, Innenlandsk transport, godstransport, passasjertransport, kollektivtransport, landtransport, jernbanetransport, veitransport, lufttransport, sjøtransport, rørtransport, transportmengde, transportarbeidLandtransport, Luftfart, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Innenlandsk transport2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Kollektivtrafikken sliter

584 millioner passasjerer reiste med kollektive transportmidler i 2002. Dette var en nedgang på 14 millioner passasjerer eller 2,3 prosent fra 2001 til 2002. Transportarbeidet ble redusert fra 12,1 til 11,6 millioner personkilometer, en nedgang på 4,1 prosent.

Kollektivtrafikken viste en betydelig vekst på 1990-tallet. I perioden 1990-1999 var den samlede veksten i antall passasjerer på om lag 23 prosent. Målt i personkilometer var veksten på nesten 33 prosent. Til sammenligning var veksten i personbiltrafikken på 8 prosent for både antall passasjerer og personkilometer i perioden.

Antall passasjerer og passasjerkm
  Passasjerer Passasjerkm
  1990 1999 2000 2001 2002 1990 1999 2000 2001 2002
Jernbane      115      159      158      159      153     2 430     3 416     3 353     3 272     2 989
Forstadsbaner og sporveier 81  105  101  105  103  419  507  496  508  498
Rutebiler  278  316  320  324  319 3 890 4 177 4 141 4 105 4 125
Lufttransport 7 10 10 10 9 2 665 4 362 4 415 4 257 4 030
Personbiler     3 094     3 342     3 345     3 399     3 493     42 696     46 121     46 832     47 925     49 247

De siste par årene har veksten i kollektivtrafikken ikke bare stagnert, men også gått noe tilbake. Tilbakegangen gjelder særlig for luft- og jernbanetransporten.

Personbiltrafikken skyter ny fart

Selv om veksten i personbiltrafikken på 1990-tallet relativt sett var moderat sammenlignet med veksten i kollektivtrafikken, var personbilen sterkt dominerende. I 1999 stod personbilen for en andel av den innenlandske transporten på 74,4 prosent målt i personkilometer. Andelen var økt til 76,4 prosent i 2002. Veksten i transportarbeidet for personbil var på 3,1 milliarder personkilometer fra 1999 til 2002, eller knapt 7 prosent. Fra 2001 til 2002 var økningen på nesten 3 prosent.

Fire mil per dag

I gjennomsnitt reiste hver innbygger i Norge 39,9 kilometer daglig i 2002. Vi kjørte gjennomsnittlig knapt 30 kilometer personbil hver dag, en økning på nesten 9,5 kilometer siden 1980. Tabellen viser at det har vært små bevegelser i den gjennomsnittlige daglige reiselengden per person for både sjøtransport og transport med bane siden 1946. Det var likevel en betydelig nedgang for jernbane fra 2001 til 2002, fra 2 til 1,8 personkilometer daglig.

Antall reiste kilometer per innbygger per dag for luftfart økte med 160 prosent, til 2,58, fra 1980 til 2001. Også for luftfart var det en nedgang i 2002 til 2,43 km i gjennomsnittlig daglig reiselengde.

Antall passasjerkm per innbygger per dag
  I alt Personbil øvrig persontransport på veg         Fly Jernbane1 Sjøtransport
1946             4,05 0,93 0,88 0,00 1,83 0,40
1952 5,40 1,31 2,04 0,01 1,86 0,45
1960 8,94 3,65 3,51 0,08 1,99 0,49
1965 12,84 7,43 3,93 0,25 1,78 0,50
1970 18,31 12,61 3,44 0,45 1,37 0,45
1975 24,14 17,99 3,45 0,70 1,55 0,45
1980 27,30 20,41 3,61 0,99 1,84 0,44
1985 31,44 24,34 3,57 1,42 1,69 0,42
1990 34,80 27,58 3,49 1,72 1,57 0,45
1995 35,28 27,44 3,49 2,24 1,68 0,43
1996 39,75 28,27 3,81 2,46 1,74 0,46
1997 236,89 227,92 4,15 2,51 1,83 0,49
1998 237,74 28,30 24,41 2,62 1,89 0,51
1999 237,90 28,11 24,49 2,68 22,10 0,53
2000 238,42 228,57 24,60 2,70 22,04 0,52
2001 238,60 229,08 24,47 22,58 21,99 0,51
2002 39,91 29,73 4,42 2,43 1,80 0,52
1  Inkludert forstadsbaner og sporveier.
2  Rettet siden forrige frigiving.

Den gjennomsnittlige transportlengden for gods øker

I 2002 ble det fraktet 254 millioner tonn gods på norske lastebiler, en nedgang på 1,3 og 4,2 prosent sammenlignet med henholdsvis 2001 og 1999. Etter 1999 viser statistikken en liten, men gradvis nedgang, i transportert mengde for godstransport på vei. Transportarbeidet derimot viser en økning fra år til annet og har aldri vært høyere enn i 2002 med 13,6 milliarder tonnkilometer. Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn er således økende og utgjorde knapt 54 km i 2002 sammenlignet med drøyt 48 km i 1999.

Det ble transportert 340 millioner tonn gods på fastlandet i alt i 2002. Den samlede tonnkilometerproduksjonen var på 29,7 milliarder tonnkilometer. Det var små endringer i både transportert godsmengde og transportarbeid fra 2001.

Olje- og gasstransporten utgjør drøyt 90 prosent av fastlandstransporten

I 2002 utgjorde transporten av olje og gass fra kontinentalsokkelen til norsk fastland en knapp tredel av fastlandstransporten målt i tonn, men hele 90 prosent målt i produserte tonnkilometer. Dette tilsvarte 102 millioner tonn transportert og 27 milliarder tonnkilometer, en økning fra året før på henholdsvis 4,1 og 10,8 prosent. Det er spesielt gasstransporten i rør som viser vekst de seneste årene og som også sterkest bidrar til at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn øker. Fra et relativt konstant nivå på om lag 4 milliarder tonnkilometer i andre halvdelen av 1990-tallet, økte gasstransporten i rør til 7,8 milliarder tonnkilometer i 2001 og 9,3 i 2002. Det har vært små endringer for oljetransporten i rør de siste årene, mens transportarbeidet for oljetransporten med skip øker gradvis og utgjorde 13,9 milliarder tonnkilometer i 2002.

Tabeller: