13918_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/arkiv
13918
Færre tar toget - flere bruker bilen
statistikk
2004-07-21T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
transpinn, Innenlandsk transport, godstransport, passasjertransport, kollektivtransport, landtransport, jernbanetransport, veitransport, lufttransport, sjøtransport, rørtransport, transportmengde, transportarbeidLandtransport, Luftfart, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Innenlandsk transport2003

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Færre tar toget - flere bruker bilen

Stadig færre reiser med tog, sporveier og forstadsbaner, mens de fleste fortsatt bruker bilen. I 2003 reiste knapt 147 millioner passasjerer med slike kollektive tilbud , en nedgang på 4 prosent fra 2002. Transportarbeidet ble redusert med 3 prosent til 2,9 milliarder passasjerkilometer. 3,6 milliarder personreiser eller 81 prosent av persontransporten i alt ble utført av personbiler.

Den største nedgangen i tallet på passasjerer i 2003 hadde sporveier og forstadsbaner med 5,6 prosent. Dette tilsvarte om lag 5 millioner færre passasjerer i 2003 enn året før. Antall passasjerer på tog ble redusert med 0,7 millioner fra 2002 til 2003.

Innenlandske transportytelser. Tog, sporvei og forstadsbane. Millioner passasjerer

Jernbanetransporten hadde en positiv utvikling på hele 1990-tallet og nådde en topp i 1999 på nærmere 160 millioner passasjerer og 3,4 milliarder passasjerkilometer. Nivået var deretter noenlunde uendret inntil nedgangen i 2002 og 2003.

Personbilen fortsatt på topp

3,6 milliarder personreiser eller 81 prosent av persontransporten i alt ble utført av personbiler i 2003. Dette var en økning på 2,5 prosent fra året før, og på over syv prosent sammenlignet med 2000. Den gjennomsnittlige turlengden er noe lavere for personbil enn for gjennomsnittet av øvrige transportformer. Dette forklarer hvorfor personbilens andel av transportarbeidet i alt utgjorde "bare" 77 prosent i 2003 eller knapt 51 milliarder passasjerkilometer.

Også den innenlandske flytrafikken har hatt nedgang i passasjertallene etter 2000. Av de kollektive transportmidlene er det bare rutebiltransporten som kan vise til uendret nivå de seneste årene med om lag 320 millioner passasjerer årlig. Persontransporten i alt økte imidlertid igjen jevnt og trutt etter at veksten flatet noe ut på slutten av 1990-tallet.

Innenlandske transportytelser. Passasjertransport. Millioner passasjerkilometer

Olje- og gasstransporten større enn fastlandstransporten

Statistikken viser en total produksjon i 2003 på 58,3 milliarder tonnkilometer. Dette var en vekst på 1,9 milliarder tonnkilometer fra 2002 eller drøyt tre prosent. Veksten i transportarbeidet (henføres) kan knyttes til transporten fra kontinentalsokkelen til norsk fastland. Dette transportarbeidet var på 29,9 milliarder tonnkilometer i 2003. Tilsvarende tall for fastlandstransporten var 28,4.

Gasstransporten i rør dominerer

Mens gasstransporten og oljetransporten i rør holdt om lag samme nivå på slutten av 1990-tallet målt i tonnkilometer, økte gassrørtransporten sterkt i både 2001 og 2002. I 2002 var gasstransporten i rør på 9,3 milliarder tonnkilometer. Dette tilsvarte en andel på knapt 35 prosent av det totale transportarbeidet fra kontinentalsokkelen til norsk fastland. Gassrørtransporten økte med ytterligere 5,9 milliarder tonnkilometer til hele 15,2 i 2003. Andelen av det totale transportarbeidet fra kontinentalsokkelen økte dermed til drøyt 50 prosent. Oljeskipstransporten har tradisjonelt vært den dominerende transportformen, men ble passert av gasstransporten i rør i 2003.

Fastlandstransporten i alt var på 308 millioner tonn i 2003, en nedgang på 9,4 prosent fra 2002. Veitransporten, som stod for en andel på 73 prosent av den totale godsmengden på fastlandet i 2003, viste en nedgang på 11,4 prosent fra 2002 til 224,8 millioner tonn i 2003. Nedgangen var på 2,7 prosent målt i tonnkilometer (transportarbeidet) for denne næringen.

Mindre godsbiler overvurdert

En egen undersøkelse viser at godstransporten med de mindre godsbilene, har vært betydelig overvurdert de senere årene. Det viste seg at en større andel enn tidligere antatt av turene med de små vare- og kombinerte bilene var person- og ikke godstransport. Disse nedjusteringene påvirker godsmengden langt sterkere enn transportarbeidet. Dette har sin forklaring i at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn er vesentlig kortere for de mindre godsbilene enn for de større.

Tabeller: