13914_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/arkiv
13914
Stabil vekst i godstransporten
statistikk
2005-11-18T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
transpinn, Innenlandsk transport, godstransport, passasjertransport, kollektivtransport, landtransport, jernbanetransport, veitransport, lufttransport, sjøtransport, rørtransport, transportmengde, transportarbeidLandtransport, Luftfart, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Innenlandsk transport2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Stabil vekst i godstransporten

Transportarbeidet på fastlandet utgjorde drøyt 33 milliarder tonnkilometer i 2004, en økning fra 2003 på 5,8 prosent. Også den samlede godsmengden økte, fra 328 millioner tonn i 2003 til 345 millioner tonn i 2004. Dette tilsvarte en økning på 5,2 prosent.

Inkluderes olje- og gasstransporten fra norsk kontinentalsokkel til terminalene i Norge, økte transporten til henholdsvis 62,4 milliarder tonnkilometer og 453 millioner tonn. Olje- og gasstransporten fra Nordsjøen utgjorde 47 prosent av det totale innenlandske transportarbeidet, men bare knapt 24 prosent av den samlede godsmengden i 2004.

Innenlandske transportytelser. Sjø-, vei- og jernbanetransport og olje- og gasstransport fra norsk kontinentalsokkel til norsk fastland. 1 000 tonnkm

Innenlandske transportytelser. Olje- og gasstransport fra norsk kontinentalsokkel til norsk fastland. 1 000 tonnkm

Transportarbeidet størst på sjøen

For 40 år siden utgjorde godstransporten på vei knapt 30 prosent av sjøtransporten, målt i tonnkilometer. Etter dette økte veitransporten sterkt og passerte sjøtransporten på midten av 1990-tallet. Veksten for begge transportformene var deretter parallell i neste femårsperiode før sjøfarten rundt siste sekelskiftet igjen ble noe høyere. Etter dette har utviklingen igjen vært relativt sammenfallende. I 2004 produserte veitransporten 15,0 milliarder tonnkilometer, mens tilsvarende tall for sjøtransporten var 16,1 milliarder.

Godsmengden er tre ganger større på veien enn på sjøen

Statistikken viser at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn fortsatt øker for godstransport på vei. I 2004 utgjorde den knapt 59 kilometer. Dette er likevel kort sammenlignet med sjøtransporten med en gjennomsnittlig transportlengde på hele 189 kilometer per tonn i 2004. Den lille forskjellen i transportarbeidet mellom transportformene i favør av sjøtransporten og den store forskjellen i den gjennomsnittlige transportlengden tilsier at godsmengden på vei langt overstiger godsmengden fraktet til sjøs. Mens det i 2004 ble fraktet 85 millioner tonn gods på skip var godsmengden på vei 254 millioner tonn.

Transportarbeidet økte mest på jernbane

Jernbanetransporten kunne etter et par år med tilbakegang vise til en positiv utvikling i 2004, med et transportarbeid på drøyt 2 milliarder tonnkilometer. Dette var en økning på nesten 30 prosent fra 2003. Dette skyldes særlig økt containertransport og flere transporter av semitrailere.

Svak nedgang i transportarbeidet for olje- og gasstransporten

Statistikken viser en nedgang på knapt 2 prosent i det samlede transportarbeidet for olje- og gasstransporten fra norsk kontinentalsokkel til norsk fastland i 2004. Mens både oljetransporten med skip og gasstransporten i rør hadde noe nedgang, hadde oljetransporten i rør økt med 1,2 milliarder tonnkilometer til 4,7 milliarder. Fortsatt er både oljetransporten med skip og gasstransporten i rør betydelig høyere med henholdsvis 11,0 og 13,6 milliarder tonnkilometer i 2004.

Selv om transportarbeidet ble noe redusert i 2004, økte likevel godsmengden med 3 millioner tonn til 108 millioner tonn.

Tabeller: