Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Vekst i kollektivtrafikken
I 2005 reiste 486 millioner passasjerer med tog, sporveier og forstadsbaner, buss og fly. Dette var om lag 6 millioner flere passasjerer enn året før. Veksten i transportarbeidet for kollektivtrafikken var på 360 millioner til 11,7 milliarder passasjerkilometer.
For andre år på rad var det økning i tallet på passasjerer i kollektivtrafikken, og nivået var i 2005 nesten som i 2000. Den foreløpige toppen kom i 2001 med knapt 493 millioner passasjerer. Etter dette var det et par år med nedgang i passasjertallet før pendelen igjen svingte opp i 2004.
De største absolutte svingningene i tallet på passasjerer etter år 2000, hadde forstadsbaner og sporveier. De kunne notere 105 millioner passasjerer i 2001 - det høyeste passasjertallet siden 1967 - og falt deretter tilbake til 91 millioner i 2004. Fra 2004 til 2005 var veksten på nesten 7 prosent til 97 millioner passasjerer.
Til sammenligning var veksten målt i personkilometer på drøyt 13 prosent fra 2004 til 518 millioner personkilometer i 2005. Forskjellen i de to prosenttallene kan virke stor, men kan forklares med at den gjennomsnittlige reiselengden per passasjer hadde økt med 0,2 kilometer til 5,4 kilometer.
Innenlandske transportytelser. Antall passasjerer og passasjerkilometer. Millioner |
Passasjerer | Passasjerkilometer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 1990 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | ||||||||||||||||||||||||
Jernbane | 34 | 54 | 55 | 54 | 50 | 50 | 51 | 52 | 2 011 | 2 909 | 2 857 | 2 764 | 2 491 | 2 420 | 2 634 | 2 685 | |||||||||||||||||||||||
Forstadsbaner og sporveier | 81 | 105 | 103 | 105 | 103 | 97 | 91 | 97 | 419 | 507 | 496 | 508 | 498 | 476 | 458 | 518 | |||||||||||||||||||||||
Rutebiler | 278 | 316 | 320 | 324 | 319 | 321 | 329 | 327 | 3 890 | 4 177 | 4 141 | 4 105 | 4 125 | 4 005 | 4 231 | 4 380 | |||||||||||||||||||||||
Lufttransport | 7 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 10 | 2 665 | 4 362 | 4 415 | 4 257 | 4 030 | 3 799 | 4 043 | 4 142 | |||||||||||||||||||||||
Kollektivtransport i alt | 400 | 485 | 488 | 493 | 481 | 477 | 480 | 486 | 8 985 | 11 955 | 11 909 | 11 634 | 11 144 | 10 700 | 11 366 | 11 725 | |||||||||||||||||||||||
Personbiler | 3 094 | 3 342 | 3 345 | 3 399 | 3 502 | 3 579 | 3 646 | 3 756 | 42 696 | 46 121 | 46 832 | 47 925 | 49 383 | 50 464 | 50 686 | 51 457 | |||||||||||||||||||||||
Ny medvind for flytrafikken
Flytrafikken er igjen i medvind. I 2005 økte tallet på passasjerer med 7 prosent til ti millioner. Dermed fortsetter oppgangen som kom i 2004 for passasjertrafikk med fly. Etter en sammenhengende nedgang i tallet på passasjerer for årene 2001-2003, kom et oppsving i 2004 på sju prosent sammenlignet med 2003.
Ny toppnotering for personbiler, men drosjetrafikken avtar
Det ble foretatt knapt 3,8 milliarder reiser med personbil i 2005, en økning på 3 prosent fra 2004. Disse utgjorde nesten 82 prosent av samtlige reiser. Transportarbeidet økte med 1,5 prosent til 51,5 milliarder personkilometer. Også i hele perioden 2000-2005 er veksten i transportarbeidet lavere enn for tallet på reiser. Dette viser at den gjennomsnittlige turlengden med personbil blir kortere.
I tiårsperioden 1990-1999 var den gjennomsnittlige årlige veksten i tallet på reiser med personbil på 0,8 prosent. Tilsvarende årlig vekst i perioden 2000-2005, var drøyt to prosent.
Ikke uventet viser statistikken at bruken av drosje varierer betydelig over tid. 68 millioner drosjereiser i 2005 tyder på at næringen er nede i en ny bølgedal. En må helt tilbake til 1991 for å finne et lavere tall (67 millioner). Nedgangen fra 2004 var på to millioner reiser og fra 2000 på knapt fem millioner. Drosjenes transportarbeid utgjorde 556 millioner personkilometer i 2005, det vil si ganske nøyaktig halvparten av utleiebilenes transportarbeid. Også disse bilene har mistet betydning de seneste årene. Nedgangen fra 2000 til 2005 er på 30 prosent målt i antall reiser.
Knapp tredobling på 40 år
I 1965 reiste vi i gjennomsnitt knappe 14 kilometer daglig. I 2005 var tilsvarende tall økt til nesten 40 kilometer, nesten en tredobling. I samme periode er den daglige distansen vi kjører med personbil mer enn firedoblet, mens den gjennomsnittlige reiselengden per person for øvrige transportformer har økt med bare 40 prosent.
Innenlandske transportytelser. Antall passasjerkilometer
per innbygger per dag |
I alt | Personbil | øvrig persontransport på veg | Fly | Jernbane1 | Sjøtransport | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1946 | 4,04 | 0,93 | 0,88 | 0,00 | 1,83 | 0,40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1952 | 5,67 | 1,31 | 2,04 | 0,01 | 1,86 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1960 | 9,72 | 3,65 | 3,51 | 0,08 | 1,99 | 0,49 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1965 | 13,89 | 7,43 | 3,93 | 0,25 | 1,78 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1970 | 18,32 | 12,61 | 3,44 | 0,45 | 1,37 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1975 | 24,14 | 17,99 | 3,45 | 0,70 | 1,55 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1980 | 27,29 | 20,41 | 3,61 | 0,99 | 1,84 | 0,44 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1985 | 31,44 | 24,34 | 3,57 | 1,42 | 1,69 | 0,42 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1990 | 34,81 | 27,58 | 3,49 | 1,72 | 1,57 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1995 | 35,28 | 27,44 | 3,49 | 2,24 | 1,68 | 0,43 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1996 | 39,74 | 28,27 | 3,81 | 2,46 | 1,74 | 0,46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1997 | 36,90 | 27,92 | 4,15 | 2,51 | 1,83 | 0,49 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1998 | 37,73 | 28,30 | 4,41 | 2,62 | 1,89 | 0,51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1999 | 37,91 | 28,11 | 4,49 | 2,68 | 2,10 | 0,53 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2000 | 38,43 | 28,57 | 4,60 | 2,70 | 2,04 | 0,52 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2001 | 38,63 | 29,08 | 4,47 | 2,58 | 1,99 | 0,51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2002 | 38,98 | 29,81 | 4,42 | 2,43 | 1,80 | 0,52 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2003 | 39,11 | 30,29 | 4,29 | 2,28 | 1,74 | 0,51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2004 | 39,33 | r30,24 | 4,35 | 2,41 | 1,83 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2005 | 39,71 | 30,49 | 4,37 | 2,45 | 1,90 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Inkludert forstadsbaner og sporveier. |
Stadig lengre turer med gods
Fra 2000 til 2005 viser statistikken for fastlandstransporten en vekst i transportert godsmengde på en knapp prosent til 345 millioner tonn. Transportarbeidet økte imidlertid med hele 18 prosent i samme tidsrom. Hovedforklaringen til denne forskjellen er godstransporten på vei. Den stod for nesten en fjerdedel av den samlede transportmengden på fastlandet. Mens godset på vei ble fraktet om lag 50 kilometer per tonn i gjennomsnitt i 2000, var den gjennomsnittlige transportlengden drøyt 62 kilometer i 2005. Bare fra 2004 til 2005 viser statistikken at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn med lastebil, har økt med drøyt tre kilometer.
Det er likevel langt fram til transportlengden for skip i fraktefart langs kysten, som i 2005 fraktet hvert tonn 445 kilometer i gjennomsnitt innenriks. Lastebilen er dermed ikke like dominerende når sammenligningen bygger på transportarbeidet i stedet for transportert godsmengde. Transportarbeidet med lastebil var likevel noe større i 2005 enn for sjøtransporten, med henholdsvis 15,9 og 15,3 milliarder tonnkilometer.
Gasstransporten i rør er størst
Gasstransporten i rør fra kontinentalsokkelen til norsk fastland utgjør bare en firedel av henholdsvis sjø- eller veitransporten målt i transportert godsmengde, men med et transportarbeid på 18,5 milliarder, var gasstransporten i rør den dominerende transportformen i 2005 målt i tonnkilometer. Dette var en økning fra 2004 med drøyt 20 prosent. Transportarbeidet for gasstransporten i rør var med dette for første gang større enn både oljetransporten i rør og oljetransporten med skip samlet.
Statistikken viser at målt i transportmengde er fastlandstransporten fortsatt betydelig større enn den samlede olje- og gasstransporten til norsk fastland, med henholdsvis 345 og 118 millioner tonn i 2005. Denne forskjellen er stort sett utlignet da vi tar hensyn til den betydelig høyere gjennomsnittlige transportlengden per tonn for olje- og gasstransporten. Mens det ble gjennomført et transportarbeid på fastlandet på om lag 33 milliarder tonnkilometer i 2005, var tilsvarende tall for transporten fra kontinentalsokkelen til Norge på nesten 32 milliarder.
Tabeller:
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83