Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Sterk medvind i flytrafikken
10,2 millioner passasjerer reiste med fly innenlands i 2006. Dette var en økning på 0,7 millioner passasjerer eller 7 prosent fra 2005. Transportarbeidet for veitransporten var stort sett uforandret fra 2005 til 2006.
Flytrafikken hadde stort sett sammenhengende vekst til og med 2000, før nedgangen startet i 2001. Fra 2000 til ”bunnåret” 2003 ble transportarbeidet redusert med 14 prosent, til knapt 3,8 milliarder personkilometer. Tallet på passasjerer ble i samme periode redusert fra 10,1 millioner til 8,8 millioner. Fra og med 2004 viser statistikken ny vekst for innenrikstrafikken, men det var først i 2006 at flytrafikken var tilbake på 2000-nivå. Det var 10,2 millioner flyreisende innenlands i 2006, og det ble utført et transportarbeid på i overkant av 4,4 milliarder personkilometer.
Flere reiste kollektivt
Målt i tallet på reisende, viser statistikken en vekst i 2006 også for de øvrige kollektive transportmidlene. Busstrafikken økte riktignok med bare 0,7 prosent fra 2005 til 2006 til om lag 329 millioner reisende, men banetransporten hadde en betydelig vekst for det andre året på rad. Som for flytrafikken var også passasjertrafikken på bane i 2006 stort sett på samme nivå som rundt millenniumskiftet. For jernbanetransporten økte tallet på reisende med 4 prosent fra 2005 til 2006 til drøyt 54 millioner.
Trikk og T-bane hadde nesten 102 millioner trafikanter i 2006, en økning med i overkant av 5 prosent fra 2005. Statistikken viser likevel en nedgang i transportarbeidet på knapt 2 prosent til 508 millioner personkilometer for trikk og T-bane. Det er flere grunner til en slik utvikling. Blant annet ble tilbudet i de aller mest sentrale strøk styrket. Dette gav flere reiser men nødvendigvis ikke større personkilometerproduksjon. I tillegg har tallet på delreiser generelt sett økt samtidig som antall helreiser avtok. Kolsåsbanen var i drift kun halve 2006. Reisene med denne banen er lengre enn gjennomsnittet. Frafallet av slike turer påvirket transportarbeidet mer enn passasjertallet.
Transportarbeidet på vei uforandret
Transportarbeidet for veitransporten var stort sett uforandret fra 2005 med et transportarbeid på 58,8 milliarder personkilometer i 2006, men statistikken viser riktignok en vekst i tallet på reisende med knapt 2 prosent for veitransporten i alt. Transportarbeidet for motorsykkel og moped steg med 5 prosent fra 2005 til drøyt 1,4 milliarder personkilometer i 2006, men transportarbeidet for både drosjer og buss avtok noe i 2006. Bruken av utleiebil og personbil er om lag uforandret fra 2005 til 2006. Til sammenligning økte transportarbeidet for personbil med nesten 18 prosent, eller om lag 8 milliarder personkilometer, til drøyt 51,4 milliarder personkilometer i tiårsperioden 1995 til 2005. I 2006 ble transportarbeidet beregnet til 51,5 milliarder personkilometer, det vil si en ubetydelig vekst fra 2006 (0,2 prosent). Dette kan kanskje indikere starten på en ny trend med utflating i personbilbruken målt i personkilometer selv om tallet på turer fortsatt øker. Grunnlagsmaterialet viser imidlertid at dette oppveies av at både den gjennomsnittlige reiselengden og personbelegget avtar.
Tre av fire personkilometer med personbil
Den gjennomsnittlige reiselengden med personbil per innbygger avtok noe fra 2005 til 2006. Befolkningsveksten på knapt 1 prosent forklarer dette. Personbilen stod likevel for en andel på 76 prosent av den samlede reiselengden, det vil si tre av fire personkilometer ble foretatt med personbil i 2006. Hittil på 2000-tallet er den gjennomsnittlige reiselengden i alt per innbygger økt med drøyt én kilometer. Dette tilsvarer en gjennomsnittlig årlig vekst på 0,20 kilometer. Til sammenligning økte den gjennomsnittlige årlige reiselengden per person med nesten det dobbelte på 1990-tallet - i gjennomsnitt.
Innenlandske transportytelser. Antall passasjerkilometer per
innbygger per dag |
I alt | Personbil | øvrig persontransport på veg | Fly | Jernbane1 | Sjøtransport | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1946 | 4,04 | 0,93 | 0,88 | 0,00 | 1,83 | 0,40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1952 | 5,67 | 1,31 | 2,04 | 0,01 | 1,86 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1960 | 9,72 | 3,65 | 3,51 | 0,08 | 1,99 | 0,49 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1965 | 13,89 | 7,43 | 3,93 | 0,25 | 1,78 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1970 | 18,32 | 12,61 | 3,44 | 0,45 | 1,37 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1975 | 24,14 | 17,99 | 3,45 | 0,70 | 1,55 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1980 | 27,29 | 20,41 | 3,61 | 0,99 | 1,84 | 0,44 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1985 | 31,44 | 24,34 | 3,57 | 1,42 | 1,69 | 0,42 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1990 | 34,81 | 27,58 | 3,49 | 1,72 | 1,57 | 0,45 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1995 | 35,28 | 27,44 | 3,49 | 2,24 | 1,68 | 0,43 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1996 | r36,74 | 28,27 | 3,81 | 2,46 | 1,74 | 0,46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1997 | 36,90 | 27,92 | 4,15 | 2,51 | 1,83 | 0,49 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1998 | 37,73 | 28,30 | 4,41 | 2,62 | 1,89 | 0,51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1999 | 37,91 | 28,11 | 4,49 | 2,68 | 2,10 | 0,53 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2000 | 38,43 | 28,57 | 4,60 | 2,70 | 2,04 | 0,52 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2001 | 38,63 | 29,08 | 4,47 | 2,58 | 1,99 | 0,51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2002 | 38,98 | 29,81 | 4,42 | 2,43 | 1,80 | 0,52 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2003 | 39,11 | 30,29 | 4,29 | 2,28 | 1,74 | 0,51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2004 | 39,33 | 30,24 | 4,35 | 2,41 | 1,83 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2005 | r39,64 | r30,46 | r4,33 | 2,45 | 1,90 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
2006 | 39,63 | 30,27 | 4,31 | 2,61 | 1,94 | 0,50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Inkludert forstadsbaner og sporveier. |
Målfoto mellom sjø og vei
Statistikken over transportarbeidet for transport av gods, viser en forskjell mellom sjø- og veitransporten på 0,4 prosent. Begge transportformene utførte et transportarbeid i 2006 på drøyt 16 milliarder tonnkilometer. Dette tilsvarte en vekst fra 2005 på nesten 5 prosent for sjøtransporten og knapt 2 prosent for veitransporten.
Målt i tonn transportert innenlands, er forholdet 3:1 i favør av godstransport på vei. Ettersom transportarbeidet var mer eller mindre identisk betyr dette at den gjennomsnittlige transportlengden per tonn var om lag den tredobbelte for sjøtransport i alt sammenlignet med veitransporten i 2006.
Gasstransporten i rør holder posisjonen
Gasstransporten i rør passerte både vei- og (den tradisjonelle) sjøtransporten i 2003, befestet stillingen i 2004-2005 og hadde i 2006 om lag samme utvikling i transportarbeidet som veitransporten, det vil si om lag 2 prosent vekst til 18,9 milliarder tonnkilometer.
Statistikken, og figur 3, tegner et tydelig bilde av endringene i produksjonen og transportstrukturen fra norske olje- og gassfelt i Nordsjøen til terminalene på norsk fastland. Mens transportarbeidet for oljetransporten i rør er relativt konstant, avtar oljeskipstransportene i om lag samme takt som veksten i gasstransporten i rør.
Transporten fra norsk kontinentalsokkel til norsk fastland stod for 31,8 milliarder tonnkilometer i 2006, eller en andel på nesten 48 prosent av transportarbeidet i alt i 2006. Dersom transportlengden holdes utenfor, og sammenligningen baseres på transportert mengde, faller olje- og gasstransportandelen til 25 prosent av den totale innenlandske godstransporten. Sammenlignet med fastlandstransporten utgjør den knapt 34 prosent.
Tabeller:
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83