Så langt det er mulig, er statistikken forsøkt gjort sammenlignbar mellom transportformer og over år fra og med 1946. Ved
helt eller delvis bortfall i grunnlagsmateriale/statistikk blir tall estimert. Innarbeides større endringer i statistikken
grunnet korrigert/endret nivå i grunnlagsdataene, blir tallserien revidert også for de tilbakegående årene for å oppnå best
mulig sammenlignbarhet over tid.
I 2012 ble kildegrunnlaget for rutebiler endret i statistikken. Samtidig ble rutebiltallene for 2010 og 2011 revidert for
både passasjerer og passasjerkilometer med grunnlag i samme kilde (kollektivtransportstatistikken). Til og med 1999 kunne
tall for rutebil hentes direkte fra rutebilstatistikken. Etter at rutebilstatistikken opphørte i 2000, ble rutebiltallene
i Innenlandsk transport hentet fra KOSTRA Samferdsel. Denne statistikken omfatter kun den tilskuddsberettigede rutetransporten,
og det ble det beregnet et tillegg for å kompensere for det manglende omfanget i KOSTRA (for den delen av de ikke-tilskuddsberettigede
transportene som ble fanget opp av de tidligere skjemasettene). Dette ble gjort til og med statistikkåret 2011. Beregningene
ble etter hvert usikre.
Mot slutten av 2000-tallet ble det etablert ny statistikk for blant annet rutebil i form av kollektivtransportstatistikken.
Etter en nærmere vurdering, blant annet i Rådgivende utvalg for landtransport statistikk, ble det besluttet å erstatte det
tidligere kildegrunnlaget med kollektivtransportstatistikken fra og med statistikkåret 2010. Det medfører imidlertid en nedjustering
av produksjonen for rutebil da deler av produksjonen utenfor rute ikke lenger kommer med. Rene turbiloperatører er for eksempel
ikke omfattet av det nåværende datagrunnlaget.
Fra og med statistikkåret 2015 er beregningsgrunnlaget for sjøtransportstatistikken endret, både for fraktefartøyer langs
kysten (skip i leie- og egentransport) og for bilferjeruter. Statistikken for fraktefartøyer var tidligere basert på framskrivninger.
Grunnlaget for framskrivningen ble etter hvert usikkert. Tallene for 2014 (tonn og tonnkilometer) ble i samband med publiseringen
for statistikkåret 2014 ikke oppdatert, men satt lik 2013 og markert som foreløpige i påvente av en gjennomgang og oppdatering.
Dette arbeidet tok lenger tid enn forventet, noe som forsinket publiseringen av statistikken for 2015 til januar 2017. Ny
tidsserie for fraktefartøyer ble beregnet tilbake til 2010. Den gamle tidsserien ble samtidig avsluttet. Også bilferjerutene
er revidert tilbake til 2010 basert på nytt datagrunnlag fra Statens vegvesen.
Ved publiseringen av 2016-tallene ble godsvekten for jernbanetransport og bilferjeruter endret til ikke å inkludere egenvekten
av kjøretøyer, containere og andre lastbærere (kun vekten av det transporterte godset med emballasje). Dette for å sikre best
mulig samsvar mellom godsvektberegningene for de ulike transportformene. Godsmengden og transportarbeidet for jernbane og
bilferjeruter ble samtidig revidert tilbake til og med de nye godstabellenes startår i 2010.
Ved publiseringen av 2017-tallene ble hoveddatakilden for antall passasjerer og passasjerkilometer for annen rutefart med
båt endret fra KOSTRA-statistikken til kollektivstatistikken. Tidsserien for annen rutefart ble samtidig revidert tilbake
til og med 2007 med utgangspunkt i tallene fra kollektivstatistikken. I forbindelse med denne revisjonen ble også passasjerkilometertallene
for Hurtigruten, som inngår i annen rutefart med båt, oppjustert for å reflektere endringer i den gjennomsnittlige reiselengden
for passasjerene de siste årene.
Ved publiseringen av 2018-tallene ble tonnkilometertallene for leietransport og egentransport med skip for årene 2010-2017
revidert i henhold til endringer i beregningsmodellen for tilbakelagte avstander i innenriks sjøfart. Tonnkilometertallene
for jernbanetransport i 2016-2017 og passasjerkilometertallene for annen rutefart i 2015-2017 ble samtidig justert som følge
av endringer i de underliggende statistikkene.
Ved publiseringen av 2019-tallene ble tallene for passasjerer og passasjerkilometer for rutebusser justert for årene 2015-2018
som følge av endringer i den underliggende statistikken. Det samme gjaldt 2018-tallet for tonnkilometer med jernbane.
Fra og med statistikkåret 2019 publiseres tall for persontransporten med tog på alle togstrekninger i Norge samlet, i og med
at det tidligere skillet mellom Norges statsbaner og andre jernbaner ikke lenger er relevant.