13908_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/transpinn/arkiv
13908
Vekst for alle transportformer
statistikk
2008-06-25T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv;Transport og reiseliv
no
transpinn, Innenlandsk transport, godstransport, passasjertransport, kollektivtransport, landtransport, jernbanetransport, veitransport, lufttransport, sjøtransport, rørtransport, transportmengde, transportarbeidLandtransport, Luftfart, Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Innenlandsk transport2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Vekst for alle transportformer

Det ble foretatt 4,8 milliarder reiser innenlands i Norge i 2007, en økning på nesten 3 prosent sammenlignet med 2006. Transportarbeidet økte fra 67,5 milliarder personkilometer i 2006 til 69,3 milliarder i 2007.

Innenlandske transportytelser. Personkilometer. Indeks. 2000 = 100

Det ble utført et transportarbeid med personbil på 53,1 milliarder personkilometer i 2007, en vekst på 2,6 prosent fra året før. Dette er en høyere vekst enn tidligere år. I perioden 2000-2006 var den årlige veksten i transportarbeidet med personbil på knapt 1,8 prosent.

Mens transportarbeidet med personbil økte med 13 prosent fra 2000 til 2007, viser all annen persontransport, sett under ett, en vekst på knapt 1,5 prosent i den samme perioden. Hovedforklaringen til den svake veksten for andre transportmiddel enn personbil er nedgangen i trafikken med utleiebiler og med kollektive transportmidler fra 2000 til og med 2003. Nedgangen i denne perioden var spesielt stor for den skinnegående transporten (både trikk/T-bane og tog) og for lufttransporten, mens busstransporten var nesten uendret..

Statistikken viser en betydelig vekst i kollektivtrafikken etter 2003. Transportarbeidet for all annen persontransport enn personbil økte samlet sett med hele 10 prosent fra 2003 til 2007. Veksten i kollektivtransporten var større enn veksten i personbiltransporten, som til sammenligning økte med bare 5 prosent i denne perioden. Fra 2006 til 2007 var veksten i de to transportgruppene lik. Både trafikken med personbil og øvrig persontrafikk viste en vekst på 2,5 prosent.

Om lag 10 prosent vekst for både Flytoget og Flåmsbanen

NSB AS er den dominerende operatøren på jernbanesporet med knapt 90 prosent av samtlige jernbanereiser i 2007. Dette tilsvarte drøyt 50 millioner reiser og en vekst på 3 prosent sammenlignet med 2006. Flytoget står for om lag en tidel av NSBs produksjon målt i antall reiser, med nærmere 5,4 millioner reiser i 2007. Dette var en vekst på nesten 10 prosent fra 2006. Også Flåmsbanen har hatt sterk trafikkvekst de siste par årene. Fra 2005 til 2006 var det en økning i antall passasjerer med 13 prosent, etterfulgt av en vekst på 9 prosent det påfølgende året. Nesten 583 000 passasjerer reiste med denne banen i 2007.

Også trikk og T-bane opplever vekst i antall trafikanter etter en nedgang i perioden 2002- 2004. En økning med i overkant av 5 prosent fra 2005 til 2006 ble fulgt opp av ytterligere vekst med nesten 3 prosent fra 2006 til 2007. Det var drøyt 104 millioner reisende med trikk og T-bane i 2007.

Innenlandske transportytelser. Jernbane og sporvei/forstadsbane. Millioner passasjerer

Innenlandske transportytelser. Sjø- og veitransport og transport fra norsk kontinentalsokkel til norsk fastland. Millioner tonnkilometer

Liten forskjell mellom sjø og vei - målt i transportarbeid

Mens leie- og egentransporten til sjøs sto for et transportarbeid på 15,9 milliarder tonnkilometer i 2007, var transportarbeidet for veitransporten på 16,3 milliarder. Dette tilsvarer en vekst på drøyt 1 prosent fra 2006 for begge transportformer.

Den største enkeltstående transportformen målt i produserte tonnkilometer er verken den tradisjonelle leie- og egentransporten til sjøs eller godstransporten på vei, men gasstransporten i rør fra gassfelt i Nordsjøen til terminaler på norsk fastland. Denne transportformen sto for 18,2 milliarder tonnkilometer i 2007. Dette er en oppgang på 20 prosent i forhold til 2004, men likevel en nedgang på 3 prosent fra 2006.

Både oljetransport med skip og oljetransport i rør fra kontinentalsokkelen til norsk fastland viser fortsatt jevn nedgang målt i både transportmengde og transportarbeid.

Tabeller: