Det viser foreløpige beregninger fra Statistisk sentralbyrå og Statens forurensningstilsyn.
Fra 1994 til 1995 har utslippene av karbondioksider (CO2 ) i Norge vært relativt stabile. Norge er dermed fremdeles langt unna målet om å stabilisere CO2-utslippene på 1989-nivå. CO2-utslippene har økt med 7 prosent siden 1989. I Fastlands-Norge har økningen vært på 3 prosent.
Selv når utslipp knyttet til olje- og gassproduksjonen holdes utenfor, er ikke CO2-utslippene blitt stabilisert på 1989-nivå. Fra 1994 til 1995 har utslippene knyttet til olje- og gassvirksomheten, vært nesten uendret til tross for en økning i produksjonen på henholdsvis 9 og 5 prosent.
CO2-utslippene økte med 10 prosent fra 1992 til 1994, mens de har vært relativt stabile fra 1994 til 1995.
Forbruket av tunge fyringsoljer og gass i industrien avtok i 1995 etter en kraftig økning i 1994. Forbruket av gass i raffineriene og petrokjemisk industri avtok fra 1994 til 1995 som følge av lavere produksjon.
Økt utslipp fra transport
Utslippene fra transport øker. Det skyldes økt forbruk av diesel og marin
gassolje, mens bensinforbruket er relativt konstant.
Utslippene fra prosessindustrien har vært høye de senere årene på grunn av høy produksjon, og de økte ytterligere fra 1994 til 1995.
Stabilt utslipp av nitrogenoksider
Utslippene av nitrogenoksider (NOx) har vært stabile de senere årene.
Målsettingen er en reduksjon på 30 prosent fra 1987-nivå innen 1998. Fram til
1995 er utslippene bare redusert med 7 prosent. Veitrafikken forårsaker en stor
andel av NOx-utslippene. Utslippene fra bensinbiler har avtatt med 27 prosent
siden 1987. Det skyldes krav om treveiskatalysatorer på nye bensinbiler.
Forbruket av bensin er svakt avtagende. Imidlertid er denne nedgangen oppveid
av økt dieselforbruk til biler, motorredskap og innenriks sjøfart.
NOx-utslippene i Nordsjøen er mer enn fordoblet siden 1986.
Økt lasting av råolje
Utslippene av flyktige organiske forbindelser (NMVOC) har økt med hele 13
prosent siden 1989, og med 1 prosent fra 1994 til 1995. Norge har forpliktet
seg til å redusere disse utslippene med 30 prosent fra nivået i 1989 innen
1999. Den store økningen skyldes økt lasting av råolje fra plattformene på
sokkelen og terminalene på land. Utslippene utenom oljevirksomheten har
imidlertid avtatt med 8 prosent siden 1989. Denne nedgangen skyldes særlig
avgasskrav til nye biler.