Det går fram av en undersøkelse Statistisk sentralbyrå har foretatt over utslipp fra alle norske fartøyer i innenriks sjøfart. Statistisk sentralbyrå har utarbeidet nye metoder for å beregne utslippene fra ulike kategorier skip og deres geografiske fordeling.
Fiskefartøyer forårsaker de høyeste utslippene av nitrogenoksid i norsk innenriks sjøfart. Om lag en tiendedel av utslippene finner sted i havn, mens en tredjedel blir sluppet ut mens skipene er i transitt langs kysten. Resten blir sluppet ut utenfor norsk territorialfarvann.
Innenriks sjøfart står for en stor andel av norske utslipp til luft, henholdsvis 32 prosent av nitrogenoksid (NOx), 13 prosent av svoveldioksid (SO2) og 9 prosent av karbondioksid (CO2). Innenriks sjøfart er her brukt om all trafikk av norske skip mellom norske havner, og omfatter også trafikk til og ved oljeinstallasjoner og fiskefelt. Utslippene kan bidra til sur nedbør og dårlig luftkvalitet i havnebyer og tettsteder.
Mindre tungolje
Fra midten av 80-tallet har det i innenriks sjøfart skjedd en vridning fra bruk
av tungolje til bruk av lettere typer drivstoff som gir lavere SO2-utslipp.
Dette innebærer at SO2-utslippene totalt sett er redusert. De eneste fartøyene
i innenriksfart som fortsatt bruker mye tungolje, er de største tank- og
tørrlastskipene.
Høyt aktivitetsnivå
Fiskefartøy er den fartøygruppen som bruker mest drivstoff og forårsaker dermed
de høyeste utslippene. Dette skyldes dels et høyt aktivitetsnivå og dels at
enkelte typer fartøy er meget energiintensive. Kysttrafikken er også en viktig
utslippskilde. I passasjertrafikken forårsaker ferger og andre rutebåter
omtrent like store utslipp. Utslipp fra oljerelaterte fartøy utgjør om lag en
femtedel av totalen for de viktigste komponentene. Her er SO2 fra bøyelastskip
og NOx fra supply- og standbyskip en viktig utslippskilde.
Utslipp i havner
Utslippene i havn er størst i kommunene Stavanger, Oslo, Bergen og Karmøy. Her
er utenriks sjøfart regnet med og står for til dels store andeler. Ålesund og
Tromsø har også høye utslipp. Her bidrar fiskebåter mest til utslippene.
Tysfjord, Kvinnherad, Rennesøy, Stord og Bergen er eksempler på kommuner med
høye utslipp fra ferger.
Statistisk sentralbyrå har tidligere bare beregnet utslippstall for sjøfarten samlet. Målet med dette arbeidet har vært å utvikle en metode for å beregne utslipp for ulike typer skip og å fordele utslippene på havner og havområder.
Utslippene er beregnet ved å koble data over energiforbruket i de ulike skipskategoriene med beregnede utslippsfaktorer. Data for energibruk er basert på tilgjengelig statistikk og/eller utledet via beregninger. Utslippene er stedfestet ved hjelp av data fra rutetabeller, undersøkelser av loggbøker og annen tilgjengelig informasjon. De er så fordelt på kommuner/havområder og på 50x50 kilometer rutenett. I videre arbeid ønsker Statistisk sentralbyrå å kartlegge utslipp også fra utenriksfart i norske farvann.
Figur 3: Utslipp av NOx fra innenriks sjøfart etter 50x50 kilometer rutenett. 1993. Tonn