Fra 3. kvartal i 1994 til samme kvartal i fjor, økte transportarbeidet med snaut 10 prosent, til om lag 2,5 milliarder tonnkilometer. Økningen i transportmengden var på 0,5 prosent. I alt ble det fraktet vel 61 millioner tonn gods i 3. kvartal i fjor.
Veksten i de innenlandske transportene med norskregistrerte godsbiler fortsetter. I løpet av de tre første kvartalene i 1995 økte transportarbeidet med vel 11 prosent sammenliknet med samme periode året før. Transportmengden økte i samme tidsrom med nær 4 prosent.
Leietransporten stod for nær 76 prosent av transportarbeidet i 3. kvartal. Andelen er tilnærmet uendret fra samme kvartal i 1994.
Tallet på vognkilometer med last økte med nær 2 prosent fra 3. kvartal i 1994 til 3. kvartal i fjor, samtidig som det totale vognkilometertallet var omtrent uendret. Tomkjøringsandelen gikk dermed litt ned i samme periode, fra 41,3 til 40,2 prosent. Godsbilenes nyttelastkapasitet på turer med last ble derimot litt dårligere utnyttet i samme tidsrom, slik at kapasitetsutnyttingen med last gikk ned fra 60,3 til 58,4 prosent. Den gjennomsnittlige transportlengden pr. tonn økte fra 37,2 til 40,7 kilometer.
Massetransport dominerer
Frakt av grus, sand, sement, jord og stein mv. har en betydelig andel av de
totale transportene. Nesten 39 prosent, eller 23,8 millioner tonn, av alt gods
som ble fraktet i 3. kvartal i fjor bestod av disse vareslagene. I de første
tre kvartalene i 1995 sett under ett, var det en nedgang i massetransportene på
vel 1 prosent sammenliknet med samme periode året før.
Omfanget av massetransportene har begrenset betydning for transportarbeidet siden disse transportene som regel skjer over korte avstander. Frakt av stykkgods og metallprodukter mv. har størst betydning for transportarbeidet. Andelen i 3. kvartal i fjor var på nesten 40 prosent (snaut 1 milliard tonnkilometer), mot knappe 37 prosent i 3. kvartal i 1994.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for. Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge. Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport og bygger på kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt, spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast 1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.