I 1995 ble totalt 54 516 anløp regist-rert for disse havnene. Karmsund var størst målt i innenriks anløp, mens Bergen var størst målt i utenriks anløp. Oslo var imidlertid størst målt i total bruttotonnasje. Den totale godsmengden lastet og losset i norske havner var 29,9 millioner tonn i 1995.
Tallet på skipsanløp ble redusert med 2,0 prosent fra 1994 til 1995. Godsmengden ble redusert med 2,5 prosent. Det går fram av Statistisk sentralbyrås havnestatistikk. Statistikken bygger imidlertid på oppgaver bare fra 14 havnedistrikter.
Flest fergeanløp i Oslo
Oslo hadde flest utenriks fergeanløp med 1 305, etterfulgt av Kristiansand med
1 097. Disse to havnene utgjorde til sammen 84 prosent av alle utenriks
fergeanløp til Norge. Innenriks fergeanløp er holdt utenfor statistikken.
Bergen er største cruiseskiphavn målt både i antall anløp og bruttotonnasje.
Mest våtbulk
Våtbulk utgjorde nesten halvparten av godsmengden i de 14 havnene. Av dette ble
66 prosent registrert i Tønsberg havn, hvor Slagentangen inngår. Oslo hadde 11
prosent av våtbulktransporten. Oljeterminalene i Bergen havnedistrikt inngår
ikke i tallmaterialet, noe som gav lave tall for Bergen.
De største godsgruppene etter våtbulk var tørrbulk og stykkgods, med henholdsvis 26 og 16 prosent av total godsmengde. Karmsund, Borg og Rana hadde mye tørrbulkgods, og Rana var også størst på stykkgodstransport. Oslo hadde 66 prosent av all containertransport.
Fartøyets nasjonalitet
Av den totale godsmengden lastet og losset i 1995, stod norske skip for drøyt
48 prosent (15,3 millioner tonn). Svenske skip fulgte deretter med 3,3
millioner tonn. Deretter fulgte Tyskland, Kypros og Danmark alle med noe over 1
million tonn. Finske skip lastet og losset knapt 1 million tonn, mens
tilsvarene tall for britiske skip var på bare 0,3 million tonn godsmengde.
Om statistikken
Statistikken omfatter Bergen havn og følgende 13 havnedistrikt: Borg, Borre,
Hammerfest, Karmsund, Kristiansand, Oslo, Rana, Sandnes, Stavanger, Steinkjer,
Trondheim, Tønsberg og Vadsø. Utenriksfart omfatter fartøy som regelmessig
anløper utenlandske havner. Som utenriks anløp regnes også anløp hvor fartøyet
enten kommer fra eller går direkte til utlandet, laster/losser varer, eller
frakter passasjerer til eller fra utlandet. Andre anløp regnes som innenriks.
Innenriks anløp av ferger, cruise- og charterbåter er utelatt i statistikken.
I havnenes statistikksystem har hvert skip en fast kode som sier om det går i innenriks- eller utenriksfart. I tabellen kan enkelte nasjoner stå oppført med innenriks gods, men ikke med innenriks anløp. En av årsakene skyldes de forhold som er beskrevet ovenfor. En annen årsak er at et fartøy som egentlig går i utenriksfart også tar med seg innenriks gods mellom to norske havner. Dette gjelder imidlertid ikke NIS-skip.
Figur 6: Utenlandske skip. Godsmengde. Prosent. 1995