Hittil i år er det solgt 18,9 prosent mer tung fyringsolje enn i samme periode i fjor. Det er imidlertid tungolje uten bunkers som har økt. De første 6 månedene økte dette salget med hele 44,3 prosent, mens salget av tungolje solgt som bunkers har gått tilbake med 7,5 prosent. Salget av fyringsproduktene lette fyringsoljer og fyringsparafin økte i denne perioden med henholdsvis 17 og 9 prosent.
Totalt salg av petroleumsprodukter var 4 591 millioner liter første halvår i år viser foreløpige tall. Det er 8,4 prosent mer enn i samme tidsrom i fjor. Størst økning var det i salget av tung fyringsolje.
Også salget av autodiesel har vist en økning i denne perioden. Det avgiftsfrie salget økte med 11,6 prosent, mens avgiftspliktig salg, dvs. autodiesel benyttet til bilkjøring, økte med 5,7 prosent. Andelen avgiftspliktig autodiesel har hittil i år utgjort 58 prosent av totalt dieselsalg. Denne andelen var 58 prosent på samme tid i fjor.
Totalt ble det i første halvår solgt 1058 millioner liter bensin, en tilbakegang på 0,6 prosent. Andelen blyfri bensin denne perioden utgjorde 99 prosent mot 93 prosent i fjor.
De siste 12 månedene ble det til sammen solgt 9 046 millioner liter petroleumsprodukter som er en økning på 5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen var størst i
Troms og Oslo med henholdsvis 13,4 og 9,8 prosent. I samme periode økte salget av tung fyringsolje uten bunkers med 11,4 prosent. Salget av lette fyringsoljer økte med 4,3 prosent og autodiesel økte med 8,5 prosent.
Om statistikken
Statistikken omfatter leveringer i Norge og på norsk kontinentalsokkel,
forsyning av utenlandske skip og fly, selv om faktura er sendt til en kjøper
med adresse i utlandet. Leveranser til norske skip og fly i utlandet er ikke
med. En bør ellers merke seg at tallene i oversikten ikke viser forbruket, men
salget. For å komme fram til forbruket må en korrigere for lagerendringer hos
brukerne.
Ukens statistikk nr. 30-31, 1996