Regresjonsanalyse av sammenheng mellom innfrielse av førsteønske for utdanningsprogram og skole, og gjennomføring på normert tid

Tilbake til artikkelen

Regresjonsanalyse av sammenheng mellom innfrielse av førsteønske for utdanningsprogram og skole, og gjennomføring på normert tid
  Studieforberedende Yrkesfaglig
  Modell 9S1 Modell 10S Modell 1YS Modell 9Y Modell 10Y Modell 11Y
1Signiffikansnivå: ***p=0.001, **p=0.01, *p=0.05
Konstantledd 0,558 0,606 0,781 0,340 0,379 0,589
1.ønske utdanningsprogram 0.131*** 0.065*** 0.021** 0.114*** 0.033*** 0.027***
1.ønske skole 0.110*** 0,002 -0,012 0.038*** -0.041*** -0.014*
1.ønske program og skole   0.127*** 0.032**   0.124*** -0,006
Kjønn (ref=Menn)            
Kvinner     0.020***     0.050***
Innvandringskategori (ref=Øvrig befolkning)            
Innvandrer     -0,003     0.027***
Norskfødt med innvandrerforeldre     0.020***     0.052***
Foreldrenes utdanningsnivå (ref=kort høyere utdanning)            
Ingen eller uoppgitt     -0.042**     -0.077***
Grunnskole     -0.063***     -0.094***
Videregående     -0.015***     -0.037***
Lang høyere utd     0.010***     0.030***
Alder (ref=16 år eller mindre)            
17 år     -0.058***     -0.070***
18-19 år     0.046**     -0.034**
20-24 år     0.046**     -0.059***
25 år eller mer     0,014     -0.089***
Grunnskolepoeng (ref=3 kvartil, 40-45.99 poeng)            
Manglende grunnskolepoeng     -0.514***     -0.520***
1.kvartil,10-33.99 poeng     -0.502***     -0.420***
2 kvartil, 34-39.99 poeng     -0.189***     -0.169***
4 kvartil, 46 poeng eller mer     0.103***     0.096***
Skoleår start (ref=2013/2014)            
2010/2011     -0.018***     -0.017***
2011/2012     -0.030***     -0.022***
2012/2013     -0.021***     -0.014**
Lærling (ref=søkt, men ikke i videregående fagopplæring per 1.oktober)            
Læreplass i bedrift           0.392***
Alternativ Vg3 i skole           0.122***
Opplæringskontrakt           -0.088***
Ikke søkt læreplass           0.069***
             
Antall observasjon 122 211 122 211 122 211 118 131 118 131 118 131
R2 0,02 0,02 0,20 0,01 0,01 0,29

Kontakt