Forskjellene består i nasjonale prøver
Publisert:
Resultatene fra nasjonale prøver viser at de samme gruppene oppnår høyeste nivå år etter år: Elever i sentrale strøk, elever med høyt utdannede foreldre og elever uten innvandringsbakgrunn har en større tendens til å prestere over gjennomsnittet.
- Tallene er hentet fra
- Nasjonale prøver
- Artikkelen er en del av serien
- Nasjonale prøver (arkiv)
Nasjonale prøver ble innført i 2004, og SSB har ført statistikk over resultatene siden 2007. Vi har sammenlignbare resultater tilbake til 2014. Statistikken over karakterer i grunnskolen og nasjonale prøver viser som regel en klar, positiv sammenheng med foreldrenes utdanningsnivå. I tillegg viser tallene at innvandrerelever får lavere karakterer enn de øvrige elevene.
Elevene på 5. trinn har prøver i lesing, engelsk og regning, og resultatene presenteres på tre mestringsnivåer. Elevene på 8. trinn har prøver i samme emner, men her presenteres resultatene på mestringsnivåer fra 1 til 5. På 9. trinn får elevene de samme prøvene i lesing og regning som 8. trinn får samme år. Dette gir skolene sammenlignbare resultater mellom to trinn samme år.
Foreldrenes utdanning gir forskjeller
Uavhengig av prøve og skoletrinn er elever med høyt utdannede foreldre overrepresentert på nivåene over gjennomsnittet. Engelsk er prøven som gir minst forskjell i resultat mellom elevgrupper, men også her ser vi en klar sammenheng mellom foreldrenes utdanning og høyeste mestringsnivå allerede på 5. trinn.
Det er små forskjeller i resultatene mellom kjønn. Resultater fra årene etter at skalapoeng ble innført viser at jenter har en tendens til å prestere bedre på leseprøven, mens guttene har litt bedre resultater i regning. Resultatene fra engelskprøven er jevne både på 5. og 8. trinn, mens det er i leseprøven på 9. trinn vi ser størst forskjell mellom kjønn i jentenes favør.
Innvandringsbakgrunn gir forskjeller
Engelskprøven er også den som gir minst forskjeller mellom innvandringskategorier. I 2016 oppnådde 28 prosent av innvandrerelever på 5. trinn høyeste nivå i engelsk, mens samme andel for øvrige elever lå på 24 prosent. Leseprøven ga større forskjeller på samme trinn: Her fikk 12 prosent av innvandrerelevene høyeste mestringsnivå, mens 26 prosent av elever uten innvandringsbakgrunn oppnådde samme resultat.
Dette mønsteret går igjen på alle trinn og over alle årene vi ser på. Mens engelskprøven er noe jevnere, oppnår elever uten innvandringsbakgrunn oftere et høyt nivå i regning og lesing. En gruppe som skiller seg ut, er norskfødte elever med innvandrerforeldre fra EU/EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand. De er bedre representert på høyere mestringsnivå enn andre norskfødte elever med innvandrerforeldre.
Hvor eleven bor gir forskjeller
Elever fra sentrale kommuner skiller seg ut og er overrepresentert på de høyeste nivåene, uavhengig av prøve og trinn. Sentralitet er inndelt i fire kategorier, og elever fra de tre kategoriene under sentrale kommuner er jevne i sine resultater i tidsperioden vi ser på.
Ser vi dette i sammenheng med fylker, er det spesielt Akershus og Oslo som drar snittet opp, sammen med blant annet Rogaland, Hordaland og Sør-Trøndelag.
Kontakt
-
Kjartan Steffensen
-
SSBs informasjonstjeneste