Norge kan mangle opptil 4 700 grunnskolelærere i 2040
Publisert:
Hvis vi legger dagens studenttall, fullføringsgrad, hvor mange som vil gå av med pensjon samt utviklingen i antall barn framover til grunn, vil vi mangle rundt 4 700 grunnskolelærere i barne- og ungdomsskolen om cirka 20 år.
Færre velger å bli grunnskolelærer og ny lærernorm i grunnskolen er to årsaker til at SSB har beregnet et voksende underskudd på grunnskolelærere i barne- og ungdomsskolen fram mot 2040. SSBs beregninger viser en underdekning av grunnskolelærere fra 2017 på rundt 1 000 årsverk og at dette øker framover til 4 700 årsverk i skolen i 2040. Tar man hensyn til den nye lærernormen i grunnskolen vil underskuddet bli på rundt 5 800 grunnskolelærere i 2040.
Det er samtidig verdt å merke seg at SSB tar høyde for at 30 prosent av de som har grunnskolelærerutdanning, ikke jobber i skolen. Hvis vi tar med disse, kan vi mangle rundt 3 000 årsverk om to år, 4 000 årsverk i 2030 og videre rundt 6 700 årsverk i 2040.
– Sammenliknet med forrige beregning har underskuddet økt med nesten 3 000 årsverk fram til slutten av perioden vi har sett på. Årsaken til det er blant annet at det har blitt færre grunnskolelærerstudenter og lavere fullføringsprosent, sier forsker Trude Gunnes som står bak rapporten «LÆRERMOD 2016–2040. Fremtidig tilbud og etterspørsel etter lærere.»
Figur 2. Fremtidig tilbud og etterspørsel for grunnskolelærere, referansebanen
Etterspørsel | Tilbud | |
2016 | 60501 | 59484 |
2017 | 60984 | 59397 |
2018 | 61622 | 59341 |
2019 | 62146 | 59320 |
2020 | 62490 | 59352 |
2021 | 62839 | 59450 |
2022 | 63238 | 59619 |
2023 | 63592 | 59865 |
2024 | 64047 | 60159 |
2025 | 64448 | 60504 |
2026 | 64808 | 60869 |
2027 | 65235 | 61252 |
2028 | 65745 | 61629 |
2029 | 66275 | 61949 |
2030 | 66897 | 62217 |
2031 | 67499 | 62414 |
2032 | 68057 | 62531 |
2033 | 68562 | 62567 |
2034 | 68963 | 62543 |
2035 | 69302 | 62469 |
2036 | 69582 | 62379 |
2037 | 69806 | 62298 |
2038 | 69986 | 62228 |
2039 | 70246 | 62219 |
2040 | 70246 | 62219 |
Det er SSBs modell for framskrivinger for ulike typer lærere, LÆRERMOD, som brukes for å si noe om behovet vi har for lærere framover. Utgangspunktet for modellberegningen er SSBs utdanning- og arbeidsmarkedsstatistikk fra 2017 og befolkningsframskrivingene fra 2018 . Beregningene må tolkes som anslag, der andre utviklingsbaner er mulige.
Hva hvis flere fullfører utdanningen?
Reformer, endrede lønnsforhold, eller andre incentiver kan føre til at flere velger å bli lærer og fullfører utdannelsen i årene framover. Dette kan påvirke det framtidige tilbudet av lærere. I tillegg kan dette også endre hvem som velger å bli lærer.
Når vi legger inne en høyere fullføringsprosent i modellen LÆRERMOD, vil underskuddet av grunnskolelærer reduseres. Da vil vi for eksempel mangle rundet 1 800 grunnskolelærere i grunnskolen i 2020 eller 3 800 i 2040.
– Gitt strengere karakterkrav til å komme inn på utdanningen samt etablering av en masterutdanning, kan det tenkes at gjennomføringsevnen til de som nå selekterer seg inn til grunnskolelærerutdanning, er noe bedre, sier forsker Trude Gunnes.
Nok barnehagelærere
Rapporten har også sett på behovet for barnehagelærere, faglærere og andre lærere som lektorer og lærere med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og de med pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y).
– Beregningene viser et overskudd av lærere hvis vi ser alle gruppene under ett. For eksempel vokser tilbudet av barnehagelærere kraftig. Gitt de forutsetningene vi legger til grunn, vokser tilbudet av barnehagelærere fra rundt 50 000 årsverk i 2017 til litt over 75 000 i 2040 mens etterspørselen vokser fra 50 000 årsverk i 2017 til like under 60 000 i 2040, sier Gunnes.
Merk derimot at disse beregningene tar utgangspunkt i forholdstallet mellom antall brukere (antall barn i alderen 1–5 år som går i barnehage) og antall barnehagelærere (i barnehager) i startåret for beregningene. Overskuddet på barnehagelærere må tolkes i lys av denne lærertettheten. Med andre ord må overskuddet tolkes som at det er rom for å øke barnehagelærertettheten på sikt utover den faktiske barnehagelærertettheten i startåret for beregningene.
Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
Figur 1. Antall lærerårsverk i startåret etter utdanning fordelt på aktivitetsområder
Barnehager | Grunnskoler | VGO | UH | Annet | Utenfor sektoren | I alt | |
Barnehagelærer | 26701 | 8280 | 438 | 460 | 1269 | 6863 | 44011 |
Grunnskolelærer | 301 | 37305 | 2270 | 1015 | 2551 | 8461 | 51903 |
Faglærer og andre lærere (lektorer) | 256 | 3794 | 3336 | 590 | 1676 | 4349 | 14001 |
PPU | 128 | 7461 | 9074 | 2325 | 1654 | 8469 | 29111 |
PPU – Yrkesfag | 62 | 1604 | 5276 | 640 | 467 | 4398 | 12447 |
Faktaside
Kontakt
-
Trude Gunnes
-
Kjartan Steffensen
-
SSBs informasjonstjeneste