Oppdatert
Neste oppdatering
Nøkkeltall
22 369
studenter i fagskoleutdanning høsten 2020
2019 | 2020 | |
---|---|---|
Antall studenter | 17 882 | 22 369 |
Andel kvinner | 44,8 | 46,6 |
Andel i offentlige skoler | 44,0 | 47,0 |
Andel i 2-årige studier | 52,2 | 48,6 |
2018-2019 | 2019-2020 | |
Fullførte fagskoleutdanninger | 5 971 | 6 528 |
Andel kvinner | 51,7 | 52,3 |
Andel i offentlige skoler | 44,7 | 44,5 |
Andel i 2-årige studier | 41,2 | 41,5 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Innvandringskategori for studenter i fagskoleutdanning
2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Antall studenter | Andel menn | Andel kvinner | Andel i offentlige skoler | Andel i private skoler | |
I alt | 22 369 | 53,4 | 46,6 | 47,0 | 53,0 |
Innvandrere | 3 223 | 36,7 | 63,3 | 32,5 | 67,5 |
Norskfødte med innvandrerforeldre | 446 | 60,1 | 39,9 | 33,2 | 66,8 |
Den øvrige befolkningen | 18 700 | 56,1 | 43,9 | 49,8 | 50,2 |
Tabell 2
Gjennomføring og status 5 år etter oppstart for nye studenter i fagskoleutdanning
2015-2019 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Antall | Prosent | |||||
Alle, uansett varighet | Under 2 år | 2 år | Alle, uansett varighet | Under 2 år | 2 år | |
1Studenter som startet i fagskoleutdanning første gang i perioden 1.10.åååå-1 - 30.09.åååå. (Feks. for startåret 2009 blir start i perioden 1.10.2008 - 30.9.2009) | ||||||
Begge kjønn | 7 867 | 4 133 | 3 734 | 100,0 | 53,0 | 47,0 |
Fullført fagskoleutdanning innen 2 år | 3 778 | 2 425 | 1 353 | 48,0 | 31,0 | 17,0 |
Fullført fagskoleutdanning på 3-5 år | 936 | 96 | 840 | 12,0 | 1,0 | 11,0 |
Fortsatt i fagskoleutdanning etter 5 år | 130 | 51 | 79 | 2,0 | 1,0 | 1,0 |
Fullført annen utdanning | 472 | 258 | 214 | 6,0 | 3,0 | 3,0 |
Ikke fullført | 2 551 | 1 303 | 1 248 | 32,0 | 17,0 | 16,0 |
Menn | 4 368 | 1 354 | 3 014 | 100,0 | 31,0 | 69,0 |
Fullført fagskoleutdanning innen 2 år | 1 777 | 685 | 1 092 | 41,0 | 16,0 | 25,0 |
Fullført fagskoleutdanning på 3-5 år | 793 | 18 | 775 | 18,0 | 0,0 | 18,0 |
Fortsatt i fagskoleutdanning etter 5 år | 79 | 16 | 63 | 2,0 | 0,0 | 1,0 |
Fullført annen utdanning | 167 | 78 | 89 | 4,0 | 2,0 | 2,0 |
Ikke fullført | 1 552 | 557 | 995 | 36,0 | 13,0 | 23,0 |
Kvinner | 3 499 | 2 779 | 720 | 100,0 | 79,0 | 21,0 |
Fullført fagskoleutdanning innen 2 år | 2 001 | 1 740 | 261 | 57,0 | 50,0 | 7,0 |
Fullført fagskoleutdanning på 3-5 år | 143 | 78 | 65 | 4,0 | 2,0 | 2,0 |
Fortsatt i fagskoleutdanning etter 5 år | 51 | 35 | 16 | 1,0 | 1,0 | 0,0 |
Fullført annen utdanning | 305 | 180 | 125 | 9,0 | 5,0 | 4,0 |
Ikke fullført | 999 | 746 | 253 | 29,0 | 21,0 | 7,0 |
Tabell 3
Alder på studenter i fagskoleutdanning
2020 | |||
---|---|---|---|
Totalt | Offentlig | Privat | |
Antall studenter i alt | 22 369 | 10 506 | 11 863 |
Andel 20 år og yngre | 5,0 | 3,1 | 6,7 |
Andel 21-25 år | 27,7 | 31,0 | 24,9 |
Andel 26-30 år | 19,8 | 22,5 | 17,5 |
Andel 31-35 år | 15,2 | 16,1 | 14,5 |
Andel 36-40 år | 11,4 | 11,2 | 11,6 |
Andel 41-45 år | 8,2 | 6,9 | 9,3 |
Andel 46-50 år | 6,8 | 5,1 | 8,3 |
Andel 51 år og eldre | 5,8 | 4,1 | 7,3 |
Tabell 4
Fagfelt og varighet for studenter i fagskoleutdanning
2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Alle, uansett varighet | Varighet | ||||
Under 2 år | 2 år | ||||
Begge kjønn | Menn | Kvinner | Menn | Kvinner | |
Fagfelt i alt | 22 369 | 3 070 | 8 420 | 8 865 | 2 014 |
Humanistiske og estetiske fag | 2 077 | 142 | 454 | 465 | 1 016 |
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk | 287 | 39 | 248 | 0 | 0 |
Samfunnsfag og juridiske fag | 259 | 61 | 43 | 107 | 48 |
Økonomiske og administrative fag | 2 791 | 627 | 1 985 | 69 | 110 |
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag | 9 034 | 907 | 286 | 7 153 | 688 |
Helse-, sosial- og idrettsfag | 5 408 | 604 | 4 756 | 2 | 46 |
Primærnæringsfag | 234 | 113 | 121 | 0 | 0 |
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag | 1 853 | 383 | 295 | 1 069 | 106 |
Tabell 5
Innvandringskategori og kjønn for fullførte fagskoleutdanninger
2019-2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Antall | Andel menn | Andel kvinner | Andel i offentlige skoler | Andel i private skoler | |
I alt | 6 528 | 47,7 | 52,3 | 44,5 | 55,5 |
Innvandrere | 871 | 28,1 | 71,9 | 28,0 | 72,0 |
Norskfødte med innvandrerforeldre | 106 | 42,5 | 57,5 | 28,3 | 71,7 |
Den øvrige befolkningen | 5 551 | 50,8 | 49,2 | 47,3 | 52,7 |
Tabell 6
Varighet og fagfelt for fullførte fagskoleutdanninger
2019-2020 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Under 2 år | 2 år | ||||
Begge kjønn | Menn | Kvinner | Menn | Kvinner | |
Fagfelt i alt | 6 528 | 967 | 2 855 | 2 144 | 562 |
Humanistiske og estetiske fag | 898 | 112 | 283 | 122 | 381 |
Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk | 146 | 19 | 127 | 0 | 0 |
Samfunnsfag og juridiske fag | 91 | 15 | 5 | 51 | 20 |
Økonomiske og administrative fag | 871 | 183 | 669 | 6 | 13 |
Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag | 2 224 | 340 | 53 | 1 708 | 123 |
Helse-, sosial- og idrettsfag | 1 690 | 143 | 1 547 | 0 | 0 |
Primærnæringsfag | 44 | 13 | 27 | 0 | 4 |
Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag | 564 | 142 | 144 | 257 | 21 |
Se alle tall fra denne statistikken
09400: Studenter i fagskoleutdanning. Kjønn, fagfelt, eierforhold og varighet
11594: Studenter i fagskoleutdanning. Fagfelt, tidligere oppnådd utdanning og varighet
11636: Fullførte fagskoleutdanninger. Kjønn, innvandringskategori og eierforhold
11634: Gjennomføring for nye studenter i fagskoleutdanning. Kjønn, fullføringsstatus og varighet
Om statistikken
Statistikken omfatter opplysninger om igangværende utdanning per 1. oktober og avsluttet utdanning i perioden 1. oktober–30. september. Flere årganger av igangværende og avsluttet utdanning er koblet sammen for å lage gjennomføringsstatistikk på fagskoleområdet.
Definisjoner
-
Igangværende utdanning: Studenter som er registrert ved en fagskole per 1. oktober.
Fullført: En person regnes som å ha fullført en utdanning når utdanningsinstitusjonen har utstedt vitnemål eller på en annen måte har godkjent at han/hun har oppfylt de krav som stilles for gjennomføring av vedkommende utdanning.
Foreldrenes utdanningsnivå: Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier: (1) Utdanning på grunnskolenivå, (2) Videregående utdanning, (3) Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år) og (4) Lang høyere utdanning (mer enn 4 år). Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er «kort høyere utdanning» betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Tilfeller hvor det ikke foreligger informasjon om utdanningsnivået til noen av foreldrene havner i gruppen Uoppgitt. Se også definisjoner av utdanningsnivået.
Studenter med innvandrerbakgrunn: Innvandrere er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre: Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Skolefylke: Det fylket hvor lærestedet har adresse.
Eierforhold: Skolene blir inndelt etter offentlig og private eiere.
Alder: Beregnes per 31. desember.
-
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering. Begge standarder er tilgjengelige via SSBs standardbase.
Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
-
Statistikken er presentert på nasjonalt nivå. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger.
-
Statistikken publiseres årlig i april/mai.
-
Data rapporteres til OECD, Unesco og Eurostat (U-O-E).
-
All utdanningsstatistikk i SSB er langtidslagret på forsvarlige og standardiserte måter i samråd med blant annet Datatilsynet.
Statistisk sentralbyrå kan på oppdrag levere utfyllende data og tabeller knyttet til denne statistikken. Bestilling av oppdrag sendes til oppdragutdanning@ssb.no. Pris på oppdrag vil avhenge av omfanget i bestillingen.
Bakgrunn
-
Det er et stort behov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk, og formålet med statistikken er å dokumentere fagskolesektoren i Norge. Statistikken er individbasert og bygger på data om den enkelte student.
Fra og med 2015 ble fagskolestatistikken et eget statistikkområde. Før 2015 var statistikk på fagskoleområdet inkludert i statistikk for videregående opplæring.
De årlige studentopplysningene ligger til grunn for statistikk om studenter ved fagskoler og inngår også i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). NUDB er bygget opp på grunnlag av eksisterende individdata innenfor utdanningsstatistikken - data om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger. Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken på begynnelsen av 1970-tallet individbasert, det vil si at det ble knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bostedsopplysninger og innvandringsopplysninger.
Formålet med denne statistikken er å lage enkle analyser om studenter i fagskoler i Norge.
-
Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (Eurostat, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.
I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Data for fagskoler benyttes som grunnlagsdata i KOSTRA. Statistikk om fagskoler finnes også i Database for statistikk om høgere utdanning – fagskolestatistikk (DBH-F).
Data om fagskolestudenter blir slått sammen med de andre skoleslagene og inngår i datagrunnlaget for Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). Les om de ulike skoleslagene her.
-
Lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå § 10.
-
Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer.
Produksjon
-
Statistikken omfatter opplysninger om igangværende utdanning per 01.10. og avsluttet utdanning ved i perioden 1. oktober–30. september. Flere årganger av igangværende og avsluttet utdanning er koblet sammen for å lage gjennomføringsstatistikk på fagskoleområdet.
-
Data om fagskoler hentes fra DBH (Database for statistikk om høgre utdanning), som innhenter data fra den enkelte fagskole.
Statistikken er basert på fulltelling, det benyttes derfor ikke utvalg i denne statistikken.
-
Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsopplysninger fra DBH-F (Database for statistikk om høgre utdanning – fagskolestatistikk).
Editering: Med editering menes kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført en maskinell mottakskontroll av utdanningsopplysningene. Mottakskontrollen sjekker om observasjonene har gyldige verdier på de ulike variablene og sammenlikner med fjorårets opplysninger. Data gjennomgår også en omkoding og tilrettelegging slik at variablene får gyldige verdier.
I en grovkontroll sjekkes de prosentvise variasjonene for studenter i fagskoleutdanning og fullførte fagskoleutdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets opplysninger.
Alle fødselsnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot BeReg (kopi av Det sentrale folkeregister (DSF)) for å finne korrekte fødselsnummer. Fagskolenes organisasjonsnummer kontrolleres mot Virksomhets- og foretaksregisteret (VoF). En gyldighetskontroll sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidingen av opplysningene. Til slutt fjernes dubletter, som betyr at en student kun telles én gang selv om studenten er registrert ved flere utdanningsaktiviteter eller utdanningsinstitusjoner. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder per 31. desember.
Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av antall fagskolestudenter per 1.10 og avsluttende utdanningsaktiviteter i perioden 1. oktober–30. september.
-
Hovedregelen er at man ikke kan offentliggjøre tall hvis færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.
-
Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1973/74, og det har deretter blitt utgitt årlig statistikk på dette området. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er blitt omkodet for å gjøre sammenlikning med eldre årganger mulig. Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenliknes i samme grad.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av opplysninger der enheter vi undersøker ikke alltid er helt identiske med de enhetene vi ønsker å undersøke. Det kan også oppstå feil ved koding av de utdanningsopplysningene som hentes inn.
Feil kan skyldes opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift. De fleste feil i utdanningsstatistikken kan føres tilbake til grunnlagsmaterialet for statistikken. Når datamaterialet bygger på opplysninger gitt av den enkelte student er mulighetene for feil særlig aktuelt. Statistikken omfatter studenter som har betalt semesteravgift, og tallet på registrerte studenter vil kunne avvike noe fra aktive studenter da en del av de som betaler semesteravgift ikke planlegger å gjennomføre emner eller kurs. Det finnes ikke godt nok grunnlag for å anslå hvor stort avvik dette medfører.
SSBs offisielle tellingsdato for studenter som er i gang med utdanning, er 1. oktober. Hvis dataleverandørene bruker en annen tellingsdato kan dette føre til at studentstatistikken ikke blir helt korrekt. Andre mulige feil kan være at personer som blir rapportert som igangværende studenter skulle ha blitt innrapportert som personer som har avsluttet en utdanning.
Analyser, artikler og publikasjoner
Rekordmange fagskolestudenter
Publisert 13. april 2021Høsten 2020 var det rekordmange 22 369 fagskolestudenter i Norge. Dette er nær 4 500 flere studenter enn året før og nesten dobbelt så mange som i 2011.
Les artikkelenFakta om utdanning 2020
Publisert 7. januar 2020Hvor i landet går flest barn i barnehagen og hvilken utdanning er mest populær for tiden? I Fakta om utdanning finner du det meste av tall om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Les publikasjonenKontakt
-
Jane Bekkengen
-
Geir Nygård