Statistikk innhold
Statistikk om
Studiepoeng og fullført universitets- og høgskoleutdanning
Statistikken omfatter avlagte studiepoeng og fullførte utdanninger i perioden 1. oktober – 30. september ved norske universiteter, vitenskapelige høgskoler og høgskoler. Fullførte utdanninger og studiepoeng oppnådd i utlandet er ikke inkludert.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Fullførte utdanninger og oppnådde studiepoeng ved universiteter og høgskoler i NorgeLast ned tabell som ...Fullførte utdanninger og oppnådde studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge
2012-2013 2022-2023 I alt Andel kvinner I alt Andel kvinner Fullførte utdanninger I alt 42 127 61,0 58 442 59,9 Av dette Bachelorgrader 24 739 63,0 33 125 61,2 Mastergrader1 10 705 55,3 19 964 58,2 Doktorgrader 1 549 47,8 1 504 52,7 Studenter, i alt 273 051 60,1 312 910 60,5 Oppnådde studiepoeng, prosent 100,0 100,0 100,0 100,0 Null studiepoeng 14,3 12,6 13,9 12,7 1-29 studiepoeng 20,5 20,0 17,8 17,6 30-59 studiepoeng 29,0 30,2 27,9 28,2 60 studiepoeng og over 36,2 37,2 40,5 41,5 1Omfatter både 2-årige og 5-årige mastergrader. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Fullførte utvalgte enkeltutdanninger og innvandringskategoriLast ned tabell som ...Fullførte utvalgte enkeltutdanninger og innvandringskategori
2022-2023 Antall Prosent Fullførte studium Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Den øvrige befolkningen Menn Bachelorstudier 12 841 11,0 4,9 84,1 Av dette Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning 330 15,8 4,5 79,7 Bachelor, fag- og yrkesfaglærer 222 8,6 3,2 88,3 Bachelor, ingeniørfag 1 976 13,0 4,8 82,3 Bachelor, sykepleie 577 19,6 2,9 77,5 Bachelor, økonomiske og administrative fag 3 134 9,8 5,6 84,6 Masterstudier1 8 339 15,2 3,4 81,4 Av dette Master, rettsvitenskap 313 3,2 5,8 91,1 Master, farmasi 28 46,4 10,7 42,9 Master, odontologi 35 28,6 8,6 62,9 Siviløkonom/Master, økonomi og administrasjon 777 6,7 4,2 89,1 Master lektorutdanning 299 6,4 2,0 91,6 Master, grunnskolelærerutdanning 622 1,9 2,6 95,5 Sivilingeniørutdanning/Master, teknologi 1 683 14,8 4,3 80,9 Profesjonsstudier (5,5 - 6 år) 250 6,0 4,4 89,6 Cand.med.-utdanning 167 6,6 6,6 86,8 Cand.theol.-utdanning 24 . . 100,0 Cand.psychol.-utdanning 59 6,8 . 93,2 Cand.med.vet.-utdanning . . . . Forskerutdanning2 712 49,6 1,5 48,9 Kvinner Bachelorstudier 20 284 11,3 4,5 84,3 Av dette Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning 1 906 13,5 3,5 83,0 Bachelor, fag- og yrkesfaglærer 230 9,6 3,5 87,0 Bachelor, ingeniørfag 561 13,9 5,9 80,2 Bachelor, sykepleie 3 994 10,3 2,9 86,8 Bachelor, økonomiske og administrative fag 3 195 11,0 4,9 84,2 Masterstudier1 11 628 14,5 3,3 82,2 Av dette Master, rettsvitenskap 620 5,2 3,7 91,1 Master, farmasi 93 32,3 19,4 48,4 Master, odontologi 102 18,6 15,7 65,7 Siviløkonom/Master, økonomi og administrasjon 548 8,4 4,6 87,0 Master lektorutdanning 495 6,9 4,6 88,5 Master, grunnskolelærerutdanning 1 507 2,6 2,4 95,0 Sivilingeniørutdanning/Master, teknologi 751 15,2 6,8 78,0 Profesjonsstudier (5,5 - 6 år) 698 6,3 5,4 88,3 Cand.med.-utdanning 428 6,1 6,8 87,1 Cand.theol.-utdanning 13 7,7 . 92,3 Cand.psychol.-utdanning 244 6,1 3,7 90,2 Cand.med.vet.-utdanning 13 15,4 . 84,6 Forskerutdanning2 792 35,4 1,0 63,6 1Omfatter både 2-årige og 5-årige masterstudier. 2Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Fagfelt og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Fagfelt og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2012-2013 2022-2023 I alt Andel kvinner I alt Andel kvinner Nivå og fagfelt I alt 42 127 61,0 58 442 59,9 Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 28 709 63,1 35 173 61,0 Humanistiske og estetiske fag 2 398 62,3 2 794 61,2 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 6 446 73,3 4 970 72,7 Samfunnsfag og juridiske fag 2 418 62,4 4 343 65,0 Økonomiske og administrative fag 4 473 54,4 6 494 50,4 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 3 867 25,6 5 526 30,8 Helse-, sosial- og idrettsfag 7 744 84,0 9 400 81,0 Primærnæringsfag 126 50,0 318 59,1 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 1 088 27,9 1 193 37,6 Uoppgitt fagfelt 149 60,4 135 60,0 Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 11 869 57,8 21 741 58,7 Humanistiske og estetiske fag 1 360 63,8 1 636 61,2 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 965 78,4 3 908 72,3 Samfunnsfag og juridiske fag 2 407 63,8 3 337 66,4 Økonomiske og administrative fag 1 846 49,2 3 887 51,6 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 3 017 39,6 5 318 38,8 Helse-, sosial- og idrettsfag 2 001 74,1 3 192 77,3 Primærnæringsfag 117 53,0 137 65,0 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 156 32,7 326 28,8 Uoppgitt fagfelt - . . . Forskerutdanning3 1 549 47,8 1 528 53,0 Humanistiske og estetiske fag 124 49,2 141 60,3 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 41 65,9 50 86,0 Samfunnsfag og juridiske fag 183 61,7 163 60,7 Økonomiske og administrative fag 29 51,7 76 43,4 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 651 35,8 570 37,0 Helse-, sosial- og idrettsfag 504 57,5 482 66,8 Primærnæringsfag - . 10 40,0 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 16 12,5 26 26,9 Uoppgitt fagfelt 1 0,0 10 60,0 1Inkluderer fullførte grader med varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år. 2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt doktorgrader 3Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Innvandringskategori og fagfelt for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Innvandringskategori og fagfelt for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2022-2023 I alt Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Den øvrige befolkningen Prosent I alt Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Den øvrige befolkningen I alt 58 442 7 699 2 328 48 415 100,0 100,0 100,0 100,0 Humanistiske og estetiske fag 4 571 829 107 3 635 7,8 10,8 4,6 7,5 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 8 928 862 326 7 740 15,3 11,2 14,0 16,0 Samfunnsfag og juridiske fag 7 843 873 329 6 641 13,4 11,3 14,1 13,7 Økonomiske og administrative fag 10 457 1 179 463 8 815 17,9 15,3 19,9 18,2 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 11 414 2 154 576 8 684 19,5 28,0 24,7 17,9 Helse-, sosial- og idrettsfag 13 074 1 631 491 10 952 22,4 21,2 21,1 22,6 Primærnæringsfag 465 37 4 424 0,8 0,5 0,2 0,9 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 1 545 119 31 1 395 2,6 1,5 1,3 2,9 Uoppgitt fagfelt 145 15 1 129 0,2 0,2 0,0 0,3 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Aldersgrupper og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Aldersgrupper og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2012-2013 2021-2022 2022-2023 Fullførte utdanninger Andel kvinner Fullførte utdanninger Andel kvinner Fullførte utdanninger Andel kvinner Nivå og alder I alt 42 127 61,0 57 318 60,2 58 442 59,9 Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 28 709 63,1 35 479 61,5 35 173 61,0 19-24 år 15 567 65,1 21 324 63,7 21 211 63,2 25-29 år 6 523 56,5 8 128 54,5 7 898 54,6 30-34 år 2 449 59,5 2 646 59,1 2 605 58,3 35-39 år 1 567 65,5 1 385 64,5 1 445 62,3 40-44 år 1 242 70,8 897 68,3 937 65,6 45-49 år 839 71,9 598 68,1 611 63,0 50-54 år 371 64,2 347 67,1 302 67,9 55-59 år 121 56,2 122 60,7 130 62,3 60 år eller eldre 30 46,7 32 43,8 34 52,9 Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 11 869 57,8 20 307 58,7 21 741 58,7 19-24 år 2 630 55,9 4 793 60,5 5 537 59,7 25-29 år 5 739 56,5 9 425 55,0 9 881 55,1 30-34 år 1 389 53,3 2 383 57,2 2 488 57,4 35-39 år 648 57,3 1 246 61,2 1 298 60,9 40-44 år 526 66,3 955 65,7 943 69,5 45-49 år 433 70,4 743 70,9 796 71,9 50-54 år 318 76,1 508 75,2 514 71,6 55-59 år 130 77,7 191 68,1 226 68,1 60 år eller eldre 56 58,9 62 62,9 56 64,3 Forskerutdanning3 1 549 47,8 1 532 50,8 1 528 53,0 25-29 år 224 41,5 209 43,5 240 37,1 30-34 år 559 44,2 595 45,7 516 48,1 35-39 år 305 48,9 274 55,5 319 57,1 40-44 år 207 51,7 186 61,3 179 63,1 45-49 år 102 47,1 130 50,8 141 61,0 50-54 år 68 61,8 83 62,7 77 72,7 55-59 år 49 67,3 30 56,7 31 61,3 60 år eller eldre 35 62,9 25 60,0 25 68,0 1Inkluderer fullførte grader med varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år. 2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt doktorgrader 3Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Foreldrenes utdanningsnivå og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Foreldrenes utdanningsnivå og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2012-2013 2021-2022 2022-2023 I alt I alt I alt Nivå og foreldrenes utdanningsnivå I alt 42 127 57 318 58 442 Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 28 709 35 479 35 173 Mor eller far har lang høyere utdanning 3 573 5 576 5 932 Mor eller far har kort høyere utdanning 10 007 13 697 13 863 Mor eller far har videregående utdanning 11 723 12 039 11 196 Mor eller far har grunnskoleutdanning 1 865 2 084 1 977 Uoppgitt 1 541 2 083 2 205 Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 11 869 20 307 21 741 Mor eller far har lang høyere utdanning 2 561 4 373 4 778 Mor eller far har kort høyere utdanning 3 794 7 397 8 048 Mor eller far har videregående utdanning 3 124 5 330 5 366 Mor eller far har grunnskoleutdanning 432 690 711 Uoppgitt 1 958 2 517 2 838 Forskerutdanning3 1 549 1 532 1 528 Mor eller far har lang høyere utdanning 357 319 330 Mor eller far har kort høyere utdanning 292 334 326 Mor eller far har videregående utdanning 256 215 185 Mor eller far har grunnskoleutdanning 31 20 30 Uoppgitt 613 644 657 1Inkluderer fullførte grader med en varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år. 2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt forskerutdanning 3Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 28. november 2024.
Fullført utdanning
En person regnes som å ha fullført en utdanning når utdanningsinstitusjonen har registrert at vedkommende har bestått og oppfylt kravene som stilles for utdanningen/graden.
Studenter
Studenter er registrerte studenter per 1. oktober samt studenter registrert med avlagte studiepoeng i løpet av skoleåret.
Studiepoeng
Studenter får godskrevet studiepoeng når de har oppfylt krav som stilles for å bestå et fag.
Studieår
Et fullt studieår tilsvarer 60 studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge.
Alder
Beregnes per 31. desember.
Skoleslag
Ved gruppering av skoleslag benyttes den inndeling av utdanningsinstitusjonene som er fastlagt i Standard for næringsgruppering 2007. Skolene er klassifisert som universitet, vitenskapelig høgskole eller høgskole, der høgskoler er igjen inndelt i tre hovedgrupper:
- Statlige høgskoler
- Militære høgskoler
- Andre høgskoler.
SSB oppdaterer en oversikt over endringer i universiteter og høgskoler i Norge.
Eierforhold
Skolene blir inndelt etter offentlige og private eiere.
Utdanningsaktivitet
Klassifisert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) som grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt.
Foreldrenes utdanningsnivå
Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier:
- Utdanning på grunnskolenivå
- Videregående utdanning
- Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år)
- Lang høyere utdanning (mer enn 4 år).
Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er «kort høyere utdanning» betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Uoppgitt utdanningsnivå betyr at det ikke foreligger informasjon om noen av foreldrenes utdanningsnivå. Se også definisjoner av utdanningsnivået under Om statistikken.
Studenter med innvandrerbakgrunn
Innvandrere er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre
Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Landbakgrunn
Landbakgrunn konstrueres med utgangspunkt i informasjon om fødeland i tre generasjoner – og viser til eget, eventuelt mors, eventuelt fars eller besteforeldrenes utenlandske fødeland. For personer født i utlandet er dette (med få unntak) eget fødeland. For personer født i Norge er det foreldrenes fødeland. I de tilfeller der foreldrene har ulikt fødeland er det morens fødeland som blir valgt.
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering. Begge standarder er tilgjengelige via SSBs standardbase.
Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.
Studiepoeng og fullført høyere utdanning
360 Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
Statistikken er presentert på nasjonalt nivå. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger.
Statistikken publiseres årlig i april. Fra og med 2015 ble statistikken over oppnådde studiepoeng slått sammen med statistikken over fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler. Før 2015 var statistikken over studiepoengproduksjonen (oppnådde studiepoeng) et eget område.
Data rapporteres til UNESCO, OECD, og Eurostat (U-O-E).
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Statistisk sentralbyrå kan på oppdrag levere utfyllende data og tabeller knyttet til denne statistikken. Bestilling av oppdrag sendes til oppdragutdanning@ssb.no. Pris på oppdrag vil avhenge av omfanget i bestillingen.
Det er et stort samfunnsbehov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk. Formålet med utdanningsstatistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole til og med avlagte doktorgrader. Formålet er videre å lage enkle analyser av oppnådde studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler. Statistikken bygger på opplysninger om den enkelte student og er dermed individbasert.
Statistikk om oppnådde studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler baserer seg på de årlige studentopplysningene om avsluttete utdanninger. Opplysningene om avsluttet utdanning brukes til å bygge opp registeret over utdanningsnivået for befolkningen 16 år og over og inngår også i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB).
Grunnlaget for Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) er eksisterende individdata om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger.
Tidligere ble opplysninger om utdanningsnivå innhentet kun ved folketellingene. I en større omlegging ble det knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet på begynnelsen av 1970-tallet. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bosteds- og innvandringsopplysninger.
Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (Eurostat, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.
I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Det at utdanningsstatistikken er individbasert gjør det enkelt å gjennomføre koblinger med annen individbasert statistikk i SSB. Det gjøres omfattende bruk av utdanningsstatistikken innen andre statistikkområder, f. eks. innen arbeidsmarked, helse, levekår, inntekt og lønn. Utdanningsstatistikk blir også benyttet i diverse utvalgsundersøkelser og forskningsprosjekter i regi av SSB.
Det finnes to statistikkområder i SSB som inkluderer avlagte doktorgrader – (1) statistikk om forskning og innovasjon og statistikken om forskerpersonale, og (2) utdanningsstatistikk og statistikk om befolkningens utdanningsnivå, statistikk om studiepoeng og fullført universitets- og høgskoleutdanning og statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler.
Alle statistikkene over bygger på lærestedenes rapportering av doktorgrader til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir.). Det er noen forskjeller i hvordan statistikkene presenterer dataene. De ulike statistikkene på utdanningsområdet blir publisert etter studieår, mens statistikken om forskerpersonale anvender kalenderår. Videre benytter de ulike statistikkene på utdanningsområdet Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) for å tilordne avlagte doktorgrader et fagfelt, mens statistikken om forskerpersonale tilordner hver doktorgrad en fagkode etter Norsk inndeling av vitenskapsdisipliner (hkdir.no).
Se artikkelen "Hva er en doktorgrad?"
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Utdanning, delområde Universitets- og høgskoleutdanning.
Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 av 2. februar 2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 452/2008 om utarbeiding og utvikling av statistikk over utdanning og livslang læring med hensyn til statistikk over utdannings- og opplæringssystemer
Statistikken omfatter alle fullførte universitets- og høgskoleutdanninger som har en varighet på minst ett år, inkludert forskerutdanninger. Alle registrerte fullførte utdanninger i perioden 1. oktober – 30. september utgjør en årgang.
Nedgang i antall studenter ved høgskoler, samt tilsvarende økning ved universiteter og vitenskapelige høgskoler i 2016/2017, skyldtes at flere høgskoler ble slått sammen med universiteter og vitenskapelige høgskoler.
Tall over studiepoeng gjelder for studenter per 1. oktober, samt studenter som har oppnådd studiepoeng, også 0 studiepoeng, i perioden 1. oktober – 30. september. Norske studenter i utlandet er ikke inkludert.
Tall over studiepoeng ble tidligere publisert på eget statistikkområde. Fra og med 2015 er denne statistikken slått sammen med statistikken for fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler.
SSB henter inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høyere utdanning). Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. Opplysninger om forskerutdanninger er inkludert.
Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.
Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høyere utdanning).
Editering: Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført en maskinell mottakskontroll av utdanningsopplysningene. Mottakskontrollen sjekker om de ulike variablene har gyldige verdier og sammenligner med fjorårets opplysninger. Data omkodes og tilrettelegges slik at variablene får gyldige verdier.
I en grovkontroll sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet oppnådde studiepoeng og i antallet fullførte utdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets opplysninger.
Alle fødselsnumrene kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot Befolkningsregisteret (BeReg) (en kopi av Folkeregisteret (FREG)) for å finne korrekt fødselsnummer. En gyldighetskontroll sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidingen av opplysningene. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder per 31. desember.
Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av antallet oppnådde studiepoeng og antallet fullførte utdanninger, samt bruk av registre.
Ikke relevant.
Intervjuere og alle som arbeider i Statistisk sentralbyrå har taushetsplikt. SSB har utnevnt eget personvernombud.
SSB offentliggjør ikke tall som medfører fare for avsløring av enkeltopplysninger om personer.
For å sikre dette benyttes metoden «undertrykking» i denne statistikken.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1973/74, og det har deretter blitt utgitt årlig statistikk på dette området. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er blitt omkodet for å gjøre sammenligning med eldre årganger mulig.
Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenlignes i samme grad. Variabler om avlagte studiepoeng er komplett fra og med studieåret 2004/2005.
Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av opplysninger der enheter vi undersøker ikke alltid er helt identiske med de enhetene vi ønsker å undersøke. Det kan også oppstå feil ved koding av de utdanningsopplysningene som hentes inn.
Ved registrering av fullførte utdanninger har hovedproblemet vært registreringen av noen oppnådde grader. Dels skyldes dette underrapportering fra læresteder og dels galt tidspunkt for registrering av oppnådde grader. Gradene kan ha blitt registrert når vitnemålet ble utstedt.
For oppnådde studiepoeng vil en overtelling av registrerte studenter føre til en tilsvarende overtelling av studenter som har avlagt 0 studiepoeng. I tillegg kan det være noen institusjoner eller utdanninger der studiepoeng først registreres når hele utdanningen er fullført. Da blir studentene registrert med 0 studiepoeng de første årene og registrert med hele utdanningens studiepoeng (for eksempel 180 studiepoeng) i det siste året.