Oppdatert
Neste oppdatering
Nøkkeltal
61,8 %
flere private skolar sidan 2010
2020 | Endring i prosent | Endring i prosent | |
---|---|---|---|
2019 - 2020 | 2010 - 2020 | ||
Grunnskolar i alt | 2 776 | -0,8 | -8,3 |
Private skolar | 267 | 2,3 | 61,8 |
Offentlege skolar | 2 509 | -0,9 | -12,5 |
Elevar i alt | 635 497 | -0,1 | 3,2 |
Elevar i private skolar | 28 100 | 4,0 | 72,3 |
Elevar i offentlege skolar | 607 397 | -0,3 | 1,3 |
Sjå utvalde tabellar frå denne statistikken
Tabell 1
Grunnskolar, etter skoleslag. Elevar i grunnskolen
Skoleår | Skolar i alt | Skoleslag | Elevar | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Barneskolar | Kombinerte skolar | Ungdomsskolar | Elevar i alt | Barnesteg | Ungdomssteg | ||
2010 | 3 028 | 1 768 | 763 | 497 | 615 973 | 423 333 | 192 640 |
2011 | 3 000 | 1 749 | 758 | 493 | 614 413 | 423 374 | 191 039 |
2012 | 2 957 | 1 714 | 752 | 491 | 614 894 | 424 993 | 189 901 |
2013 | 2 907 | 1 669 | 748 | 490 | 615 327 | 425 917 | 189 410 |
2014 | 2 886 | 1 656 | 738 | 492 | 618 996 | 430 864 | 188 132 |
2015 | 2 867 | 1 636 | 738 | 493 | 623 755 | 438 387 | 185 368 |
2016 | 2 858 | 1 615 | 746 | 497 | 629 275 | 444 638 | 184 637 |
2017 | 2 848 | 1 601 | 746 | 501 | 633 029 | 447 355 | 185 674 |
2018 | 2 830 | 1 585 | 741 | 504 | 636 350 | 448 655 | 187 695 |
2019 | 2 799 | 1 548 | 749 | 502 | 636 250 | 446 218 | 190 032 |
2020 | 2 776 | 1 539 | 744 | 493 | 635 497 | 443 967 | 191 530 |
Tabell 2
Elevar i grunnskolen og del elevar som får spesialundervisning, etter fylke og årssteg. 1. oktober
2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Elever i alt | 1.-7. årssteg | 8.-10. årssteg | Del elevar med spesialundervisning i alt | Del elevar med spesialundervisning 1.-7. årssteg | Del elevar med spesialundervisning 8.-10. årssteg | |
I alt | 635 497 | 443 967 | 191 530 | 7,7 | 6,8 | 9,7 |
Viken | 156 258 | 108 784 | 47 474 | 7,3 | 6,4 | 9,4 |
Oslo | 69 739 | 49 839 | 19 900 | 6,6 | 5,5 | 9,3 |
Innlandet | 39 839 | 27 419 | 12 420 | 7,2 | 6,3 | 9,3 |
Vestfold og Telemark | 48 717 | 33 615 | 15 102 | 8,1 | 7,0 | 10,5 |
Agder | 39 251 | 27 448 | 11 803 | 7,4 | 6,6 | 9,0 |
Rogaland | 64 149 | 45 209 | 18 940 | 7,6 | 7,0 | 9,2 |
Vestland | 76 867 | 53 839 | 23 028 | 7,5 | 6,7 | 9,2 |
Møre og Romsdal | 31 676 | 21 920 | 9 756 | 9,5 | 9,2 | 10,1 |
Trøndelag - Trööndelage | 54 956 | 38 522 | 16 434 | 7,9 | 7,0 | 10,2 |
Nordland | 27 002 | 18 740 | 8 262 | 9,5 | 8,7 | 11,4 |
Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku | 26 817 | 18 471 | 8 346 | 9,0 | 11,9 | |
Svalbard | 226 | 161 | 65 | : | : | : |
Tabell 3
Elevar med spesialundervisning, tal og del
Skoleår | Elevar i alt | Elevar med spesialundervisning i alt | Andel elevar som får spesialundervisning |
---|---|---|---|
2015 | 623 755 | 49 258 | 7,9 |
2016 | 629 275 | 49 366 | 7,8 |
2017 | 633 029 | 49 713 | 7,9 |
2018 | 636 350 | 49 755 | 7,8 |
2019 | 636 250 | 48 939 | 7,7 |
2020 | 635 497 | 48 684 | 7,7 |
Tabell 4
Elevar i grunnskolen og grunnskolar, etter eigarform
Skolar i alt | Private grunnskolar | Elevar i alt | Elevar i private grunnskolar | |
---|---|---|---|---|
2010 | 3 028 | 165 | 615 973 | 16 310 |
2011 | 3 000 | 172 | 614 413 | 17 600 |
2012 | 2 957 | 175 | 614 894 | 16 059 |
2013 | 2 907 | 186 | 615 327 | 16 933 |
2014 | 2 886 | 208 | 618 996 | 20 436 |
2015 | 2 867 | 224 | 623 755 | 21 648 |
2016 | 2 858 | 238 | 629 275 | 22 721 |
2017 | 2 848 | 244 | 633 029 | 23 817 |
2018 | 2 830 | 252 | 636 350 | 25 370 |
2019 | 2 799 | 261 | 636 250 | 27 027 |
2020 | 2 776 | 267 | 635 497 | 28 100 |
Tabell 5
Skolar og elevar etter skolestorleik. Prosent
Grunnskolar | Elevar | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
0-99 elevar | 100-299 elevar | 300 elevar eller meir | 0-99 elevar | 100-299 elevar | 300 elevar eller meir | |
2013 | 31,1 | 40,3 | 28,7 | 7,2 | 36,8 | 56,0 |
2014 | 30,7 | 40,0 | 29,3 | 7,1 | 36,2 | 56,7 |
2015 | 30,4 | 40,0 | 29,6 | 6,9 | 36,1 | 57,0 |
2016 | 29,8 | 40,0 | 30,2 | 6,6 | 35,5 | 57,9 |
2017 | 29,5 | 39,8 | 30,7 | 6,6 | 34,8 | 58,6 |
2018 | 28,7 | 40,1 | 31,2 | 6,2 | 34,6 | 59,2 |
2019 | 28,3 | 39,7 | 32,0 | 6,1 | 33,8 | 60,2 |
2020 | 28,0 | 39,9 | 32,2 | 6,1 | 33,8 | 60,1 |
Tabell 6
Elevar med morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring, tilrettelagd opplæring og særskild norskopplæring, etter fylke. 1. oktober
2020 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Elevar i alt | Elevar med bare morsmålsopplæring | Elevar med både morsmåls- og tospråkleg fagopplæring | Elevar med bare tospråkleg opplæring | Tilrettelagd opplæring | Elevar med særskild norskopplæring | |
I alt | 635 497 | 1 827 | 907 | 6 796 | 1 094 | 39 808 |
Viken | 156 258 | 37 | 40 | 1 730 | 142 | 7 720 |
Oslo | 69 739 | : | : | 68 | : | 13 074 |
Innlandet | 39 839 | 32 | 43 | 587 | 138 | 2 047 |
Vestfold og Telemark | 48 717 | 5 | 29 | 974 | 82 | 2 078 |
Agder | 39 251 | 12 | 33 | 314 | 39 | 1 540 |
Rogaland | 64 149 | 105 | 236 | 1 157 | 72 | 3 237 |
Vestland | 76 867 | 1 123 | 171 | 680 | 185 | 4 011 |
Møre og Romsdal | 31 676 | 18 | 25 | 265 | 50 | 1 509 |
Trøndelag - Trööndelage | 54 956 | 397 | 208 | 534 | 213 | 2 465 |
Nordland | 27 002 | 6 | 44 | 362 | 93 | 1 081 |
Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku | 26 817 | 92 | 78 | 125 | 80 | 1 033 |
Svalbard | 226 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 |
Tabell 7
Elevar med morsmålsopplæring og særskild norskopplæring
Skoleår | Elevar i alt | Elevar med morsmåls- og/eller tospråkleg fagopplæring | Elevar med særskild norskopplæring |
---|---|---|---|
2016 | 629 275 | 14 240 | 45 272 |
2017 | 633 029 | 13 682 | 44 901 |
2018 | 636 350 | 12 476 | 42 633 |
2019 | 636 250 | 11 610 | 41 003 |
2020 | 635 497 | 10 624 | 39 808 |
Tabell 8
Elevar, etter elevens målform og fylke. 1. oktober
2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Elevar | Bokmål | Nynorsk | Samisk | |
I alt | 635 497 | 554 525 | 74 179 | 874 |
Viken | 156 258 | 153 928 | 588 | 0 |
Oslo | 69 739 | 68 598 | 1 | 0 |
Innlandet | 39 839 | 36 417 | 3 244 | 0 |
Vestfold og Telemark | 48 717 | 46 475 | 1 824 | 0 |
Agder | 39 251 | 37 491 | 1 365 | 1 |
Rogaland | 64 149 | 48 838 | 14 318 | 0 |
Vestland | 76 867 | 39 540 | 37 151 | 3 |
Møre og Romsdal | 31 676 | 15 902 | 15 677 | 0 |
Trøndelag - Trööndelage | 54 956 | 54 310 | 6 | 26 |
Nordland | 27 002 | 26 962 | 3 | 35 |
Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku | 26 817 | 25 839 | 1 | 809 |
Svalbard | 226 | 225 | 1 | 0 |
Sjå alle tal frå denne statistikken
05232: Elevar i grunnskoleutdanning, etter årstrinn, skolen sitt eigeforhold og institusjonstype (F)
09546: Grunnskolar, etter skolestorleik, skolens organisasjonsform og eigeforhold (K)
12453: Elevar i grunnskolen, etter fremmedspråklig valgfag (F)
07523: Elevar med morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring, eller tilrettelagt opplæring (F)
Om statistikken
Føremålet med grunnskolestatistikken er å gi samfunnsnyttig informasjon om tilstanden i grunnskolen. Statistikken skal dekkje informasjonsbehovet både hos utdanningsmyndigheiter og andre interesserte.
Omgrep
-
Definisjonar av omgrep som nyttast i statistikken i tillegg til standard klassifikasjonar (sjå nedanfor) finst i GSI (https://gsi.udir.no/)
-
Opplæringsloven. Den nye opplæringsloven er ein felles lov for grunnskole og vidaregåande opplæring, og for opplæring av vaksne på området for grunnskolen og området for den vidaregåande skolen. Loven omfattar opplæring på desse områda. Opplæringsloven gjeld frå skoleåret 1999/00.
Grunnskoleopplæring . Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til offentleg grunnskoleopplæring. Etter § 13-1 i opplæringsloven er kommunen ansvarleg for at barn og ungdom opp til 16 år i kommunen får grunnskoleopplæring. For barn i fylkeskommunale sosiale og medisinske institusjonar er fylkeskommunen ansvarleg for opplæringa. Staten og fylkeskommunen kan ta over ansvaret til kommunen. Grunnskoleopplæringa skal vanlegvis ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år og avsluttast etter at eleven har fullført det tiande skoleåret. Grunnskoleopplæring omfattar også opplæring på området for grunnskolen av personar over grunnskolealder. Kommunane har ansvar for grunnskoleopplæring for vaksne.
Skoleåret. Den årlege undervisningstida (minstetimetalet) skal fordelast på minst 38 veker innanfor ei ramme på 45 samanhengande veker, jf. § 2-2 i opplæringsloven. Denne ramma kallast skoleåret og startar vanlegvis 1. august kvart år.
Elev i grunnskole. Barn og unge som etter § 2-1 i opplæringsloven har rett og plikt til grunnskoleopplæring og som får denne ved ein grunnskole. Det gjeld for det meste barn og unge i alderen 6 til 15 år. Vidare gjeld det også personar - over grunnskolealder - som får undervisning på området for grunnskolen.
Årstrinn. Årstrinna i grunnskolen er frå 1 - 10. (1. - 10. årstrinn.). Alle elevar flyttast opp eit årstrinn kvart år. Læreplanen blir endra for kvart årstrinn.
Barnesteg/ungdomssteg. Barnesteget omfattar 1.-7. årstrinn og ungdomssteget 8.-10. årstrinn.
Grunnskolar. Grunnskolar er kommunale, fylkeskommunale eller statlege skolar for grunnskoleopplæring etter § 13-1 i opplæringsloven eller private grunnskolar godkjende etter § 2-12 i opplæringsloven eller etter privatskoleloven.
Barneskolar. Skolar som normalt har lågaste/høgaste årssteg mellom 1. og 7.
Ungdomsskolar. Skolar som normalt har har lågaste/høgaste årssteg mellom 8. og 10.
Kombinerte skolar. Skolar som normalt har lågaste årssteg mellom 1. til 7., og høgaste årssteg mellom 8. til 10.
Målform. Den opplæringsmålforma (bokmål, nynorsk eller samisk) som kommunen har vedteke for skolen.
Språklege minoritetar. Personar som har andre morsmål (førstespråk) enn norsk og samisk. (Definisjonen omfattar òg skandinavar og andre vesteuropearar.) Med morsmål meiner ein her språk som nyttast i dagleg tale i heimen til personen. (Totaltal over språklege minoritetar blir ikkje samla inn etter 2001)
Morsmålsopplæring. Morsmålsopplæring er opplæring i morsmålet til elevar frå språklege minoritetar. Opplæringsloven gir i § 2-8 heimel til å gi forskrifter om plikt for kommunane til å gi særskild opplæring i morsmål for elevar frå språklege minoritetar, jf. kapittel 24 i forskrift til opplæringsloven. Vaksne frå språklege minoritetar som tek opplæring på grunnskolen sitt område, er ikkje med i ordninga med morsmålsopplæring.
Særskild norskopplæring (for språklege minoritetar). Særskild norskopplæring for språklege minoritetar er anten ei tilleggsopplæring i norsk eller opplæring i faget norsk for elevar frå språklege minoritetar (norsk 2) som er eit eige fag i læreplanverket, eller ein kombinasjon av desse.
Spesialundervisning. Viser til § 5-1 i opplæringsloven om "Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning."
Administrative opplysingar
-
Namn: Elevar i grunnskolen
Emne: Utdanning
-
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
-
Kommune, fylke og nasjonalt nivå.
-
Data om grunnskolen blir samla inn med teljingsdato 1. oktober kvart år. Endelege tal blir publisert medio desember.
-
Data rapporteres til OECD, UNESCO og Eurostat
-
All grunnskolestatistikk i SSB er lagra på forsvarleg og standardisert måte i samråd med mellom anna Datatilsynet.
Bakgrunn
-
Føremålet med grunnskolestatistikken er å gi samfunnsnyttig informasjon om tilstanden i grunnskolen. Statistikken dekkjer informasjonsbehovet både hos utdanningsmyndigheiter og andre interesserte.
Frå og med 1992 har SSB teke i bruk data frå grunnskolens informasjonssystem (GSI) som grunnlag til utarbeiding av offisiell statistikk over elevar i grunnskolen.Før 2011 blei det offentligjort foreløpige og endelege tal. Frå og med 2011 blir det berre offentligjort endelege tal.
-
Tal frå grunnskolestatistikken blir brukt av utdanningsmyndigheitene, fylkesmannen og kommunane, mellom anna til planlegging, evaluering og til søknader om statsstøtte. Også forskarar, media, studentar m.fl. er blant brukarane av grunnskolestatistikken
GSI er også kjelde til KOSTRA-indikatorar for grunnskole, vaksenopplæring på grunnskolen sitt område og kulturskolar.
-
Ingen eksterne brukarar har tilgang til statistikk før statistikken er publisert samtidig for alle kl. 08:00 på ssb.no etter varsling minst tre månader før i Statistikkkalenderen. Dette er eit av deI viktigaste prinsippa i SSB for å sikre lik behandling av brukarane.
-
Data frå GSI er også kjelde for grunnskolestatistikk i KOSTRA og skoleporten.
-
Data blir henta inn med heimel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå § 10 og § 14-1 i Opplæringsloven.
-
Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 0452/2008 om utarbeiding og utvikling av statistikk over utdanning og livslang læring. Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) 0452/2008 med hensyn til statistikk over utdanning og opplæringssystemer
Produksjon
-
Den offisielle grunnskolestatistikken i SSB inneheld informasjon om grunnskoleopplæring som går føre seg etter opplæringsloven. Den inneheld data frå alle grunnskolar. Alle eigarhøve er medrekna; kommunale, interkommunale, fylkeskommunale og statlege skolar, private skolar som er godkjende av Utdanningsdirektoratet (Udir) etter privatskoleloven og private skolar uten tilskot. Norske skolar i utlandet og elevar ved desse er ikkje medrekna. Skolar utan elevar blir ikkje telt med.
I GSI blir det samla inn data mellom anna om elevtal, årstimar, årsverk, spesialundervisning etter einskildvedtak, opplæring av språklege minoritetar, målform, tilvalsfag, skolefritidsordninga og leksehjelp.
-
Den årlege innsamlinga av data skjer gjennom Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Fulltelling
-
Statistikken er laga på grunnlag av summariske oppgåver om den einskilde skole. Kvar haust samlar ein inn data med teljetidspunkt 1. oktober for det skoleåret ein er inne i. Data blir samla inn på Internett. Den einskilde skolen og kommunen har saman ansvaret for å samle inn data fra sitt område. Fylkesmannen har ansvaret for dei private, fylkeskommunale og statlige einingane, og at kommunane har meldt ferdig. Etter at fylkesmannen har kontrollert og meldt sine data ferdige, overtek Utdanningsdirektoratet og Statistisk sentralbyrå dataene og gjennomfører eigen kontroll av data.
Det er lagt inn automatiske kontrollar i innrapporteringsprogrammet i form av feil og varsel. Desse må sjekkast før ein kan gi frå seg data til eit høgare nivå. I tillegg kjem kontrollar frå SSB og Utdanningsdirektoratet som blir følgde opp av fylkesmannen.
-
Ikkje relevant.
-
Lågaste nivå for offentligjering er kommune. For variablane morsmålsopplæring, særskild norskopplæring og spesialundervisning vil celler med færre enn 3 observasjoner bli prikket.
-
Samanlikningar med tidlegare årgangar av statistikken: Frå og med 1992 er grunnskoledata henta frå GSI. Tabellar over elevar og klasser som i 1979 og tidlegare hadde nemninga Grunnskoleutdanning kan frå 1980 samanliknast med tilsvarande tabellar under nemninga Grunnskolar. Frå og med 2003 samlast det ikkje inn opplysningar om klasser i grunnskolen. Det heng saman med endringar i opplæringsloven som blei gjorde i 2003. Frå og med skoleåret 2011/2012, er spesialskolar og ordinære skolar slått saman i GSI. For å få samanliknbare tal, har vi ved offenligjeringa i 2012 slått saman spesialskolar og ordinære skolar bakover i tid. Av denne årsaka vil tal som er publiserte før 2012 avvike frå tala som blei publisert i 2012.
Nøyaktigheit og pålitelegheit
-
Oppgåvegivarane kan gi mangelfulle eller feilaktige opplysningar. Mange av desse feila blir fanga opp av kontrollane i skjemaet eller blir oppdaga på eit nivå høgare. Feil kan også oppstå gjennom arbeidet med editering og behandling av oppgåvene.
Utvalet dekkjer heile populasjonen.
-
Ikkje relevant.
Analysar, artiklar og publikasjonar
Halvparten av skolene måtte bruke annet personale som lærere grunnet smitteverntiltakene
Publisert 25. januar 2021Mange skoler fikk behov for ekstra lærere for å kunne følge smitteverntiltakene under koronapandemien. Halvparten av grunnskolene måtte bruke personale som vanligvis har en annen funksjon på skolen som lærere, og omfanget av dette var større høsten 2020 enn på våren.
Les artikkelenFærre skolar med få elevar
Publisert 13. januar 2021Sidan 2010 har det vore ein nedgang i talet skolar med mindre enn 100 elevar på nesten 22 prosent. Samtidig har det vore ein auke i skolar med meir enn 500 elevar på 56 prosent.
Les artikkelenFaktasider
Kontakt
-
Emmie Stolpe Foss
-
Per Torstein Tuhus