9829_om_not-searchable
/valg/statistikker/partifin/arkiv
9829_om
statistikk
2009-09-08T10:00:00.000Z
Valg;Kultur og fritid
no
false

Finansiering av politiske partier2008

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Finansiering av politiske partier
Emne: Valg

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for befolkningsstatistikk

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Registrert politisk parti: Politisk parti som er registrert i Partiregisteret i Brønnøysund. Et parti må oppfylle enkelte krav for å kunne registrere seg (se partiloven § 3, http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-102).

Statlig støtte: Støtte utbetalt i henhold til Partiloven § 11, dvs. statlig grunn- og stemmestøtte.

Kommunal/fylkeskommunal støtte: Støtte som fylkeskommunen eller kommunen velger å utbetale på frivillig basis.

Annen offentlig støtte: All offentlig støtte som ikke omfattes av Statlig støtte eller Kommunal/fylkeskommunal støtte.

Kontingentinntekter: Alle kontingentinntekter som partiorganisasjonen mottar fra sine medlemmer.

Inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende.

Kapitalinntekter: Renteinntekter og aksjeutbytte.

Inntekter fra forretningsvirksomhet: Inntekter som partiorganisasjonen har mottatt som følge av egen forretningsvirksomhet. Dette inkluderer blant annet inntekter fra salg av reklameeffekter.

Andre inntekter fra egen virksomhet: Alle inntekter fra egen virksomhet som ikke er omfattes av kontingentinntekter, inntekter fra lotterier, innsamlingsaksjoner og lignende, kapitalinntekter eller inntekter fra forretningsvirksomhet.

Bidrag fra privatpersoner: Inneholder alle pengegaver fra privatpersoner, samt alle andre gaver fra privatpersoner som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren.  

Bidrag fra kommersielle foretak: Inneholder alle pengegaver fra kommersielle foretak, samt alle andre gaver fra kommersielle foretak som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren.

Bidrag fra organisasjoner i arbeidslivet: Inneholder alle pengegaver fra organisasjoner i arbeidslivet, samt alle andre gaver fra organisasjoner i arbeidslivet som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren.  

Bidrag fra andre: Inneholder alle pengegaver samt alle andre gaver som etter loven minst når grenseverdien for registrering av giveren der giveren faller inn under en av to grupper definert i partiloven, dvs. fra:

  • Bidrag fra andre organisasjoner, foreninger og sammenslutninger, institusjoner, stiftelser og fond.
  • Bidrag fra andre, ikke kategoriserte givere, dvs. fra enhver giver som ikke tilordnes noen av de øvrige givergruppene etter loven.

 

Lønnskostnader omfatter alle ytelser i ansettelsesforhold, inkludert deltidsansatte og vikarer. Lønnskostnader omfatter arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader, forsikringer, reisekostnader, fagforeningskontingenter og andre ytelser. Eventuelle honorarer som føres som lønn, regnes også med.

Andre driftskostnader mv omfatter kostnader knyttet til forbruksvarer i forbindelse med administrasjon, produksjon og salg, for eksempel innkjøp av kontorrekvisita, kaffemaskin og lignende, samt kontormaskiner og utstyr som utgiftsføres. Videre inngår anskaffelse av tjenester, som alle kostnader til ekstern bistand eller ”fremmed tjeneste”, rådgivning, revisorhonorar, vedlikeholdsarbeider med mer, inklusiv godtgjørelse til tillitsvalgte dersom dette ikke inngår i lønn med arbeidsgiveravgift. Dessuten omfattes avskrivninger på alt utstyr som er aktivert i balansen (anleggsmidler) og skal avskrives, jamfør partilovforskriftens § 3-3. Eventuelle tilgodehavende som ikke kan inndrives, kostnadsføres her.

Finanskostnader omfatter bl.a. betalte renter på lån korrigert for tidligere års periodiseringer, påløpte, ikke betalte renter mv, samt tap ved salg av aksjer og fondsplasseringer. Urealiserte tap på aksjer og fondsplasseringer holdes utenfor og skal ikke kostnadsføres. Finansplasseringer skal til enhver tid balanseføres til anskaffelseskost, eventuelle gevinster og tap skal først inntekts- hhv kostnadsføres ved realisering.

Resultat er lik sum inntekter redusert for sum kostnader.

Standard klassifikasjoner

Ikke relevant

Administrative opplysninger

Regionalt nivå

Landet

Hyppighet og aktualitet

Årlig

Internasjonal rapportering

Ingen

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Rapportene fra de enkelte partilag skal offentliggjøres etter partiloven § 22 og blir publisert på nettstedet til det ansvarlige departement, Kommunal og moderniseringsdepartementet, se www.partifinansiering.no.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken ble frigitt første gang i 2006 med opplysninger om 2005 og er siden frigitt årlig. Årets frigivning er basert på innberetning av inntekter, kostnader og balanse for regnskapsåret 2014 fra de registrerte politiske partiene. Alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier blir gjennom Partiloven pålagt å avgi årlig innberetning til et sentralt register.  Loven ble endret med virkning fra 1. februar 2013. Før endringen, dvs. for 2013 og tidligere år skulle bare inntekter innberettes.

Brukere og bruksområder

Statistikken har et vidt spekter av brukere, som media, forskningsmiljøer, utdanningsinstitusjoner, de politiske partier og privatpersoner.

Likebehandling av brukere

Ikke relevant

Sammenheng med annen statistikk

Statistikk over valgkampbidrag som publiseres i forbindelse med hvert valg.

Lovhjemmel

Lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven) §§ 18, 19, 20, 20a, 20b, 21

Statistikkloven §§2-1, 3-2

EØS-referanse

Ingen

Produksjon

Omfang

Datainnsamlingen omfatter alle organisatoriske ledd av registrerte politiske partier i Norge. Det vil si alle hovedorganisasjoner, fylkespartier og kommunepartier, samt ungdomshovedorganisasjoner og ungdomsfylkespartier. Politiske partier er enhet i den publiserte statistikken.

Partiloven § 18 fritar partier og partiledd fra fullstendig innberetningsplikt dersom de har hatt årlige inntekter under en bestemt terskelverdi etter fradrag av all offentlig støtte. Terskelverdien var 10 000 kroner fram til og med 2012, fra 2013 er verdien 12 000 kroner, jf. lovendringen den 1. februar 2013. Partier og partilag som kommer under terskelverdien må avgi en erklæring om dette. De øvrige partilag har plikt til å innberette fullstendig regnskap etter partilovens og forskriftens spesifisering av inntekter, kostnader og balanse. Disse innberetningene er grunnlaget for statistikken der ikke annet nevnes uttrykkelig. (Se også under «Datainnsamling»)

Datakilder og utvalg

Kilde for statistikken er Partifinansieringsregisteret som er etablert med grunnlag i Partiloven. Registerfører for Partifinansieringsregisteret er Statistisk sentralbyrå, jf. partilovforskriften § 2-1. Registeret inneholder rapporter fra alle kommunepartier, fylkespartier og hovedorganisasjoner av registrerte politiske partier. De sentrale politiske partier må være registrert i Partiregisteret som del av Brønnøysundregistrene (se definisjoner, Registrert politisk parti).

Partifinansieringsregisteret omfatter også oversikt over alle bidragsytere som i løpet av regnskapsåret har bidratt med gaver som overskrider bestemte grenseverdier. For perioden fra 2005 til og med 2012 skulle alle bidrag til en verdi av 10 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 20 000 kr til et fylkesparti og 30 000 kr til en hovedorganisasjon rapporteres. Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer bl.a. at ble disse grensene ble justert til 12 000 kroner eller mer til et kommuneparti, 23 000 kr til et fylkesparti og 35 000 kr til en hovedorganisasjon med virkning for 2013 og senere årganger. Tilsvarende gjelder for sponsorytelser i løpet av året og for långivere ved utgangen av året. Bidragsytere som partiorganisasjonen har inngått skriftlige politiske eller forretningsmessige avtaler med, skal identifiseres uavhengig av beløp.

 

Fulltelling.

Datainnsamling, editering og beregninger

Ingen kilder utoverPartifinansieringsregisteret.

Skjema for innrapporteringen utarbeides av Statistisk sentralbyrå. Opplysningene ble samlet inn elektronisk ved hjelp av skjema (RA-0604) i Altinn alternativt med optisk lesbart papirskjema som ble sendt fra Statistisk sentralbyrå etter ønske fra det enkelte partilag. En del av partilagene sendte utskrift av Altinn-skjemaet, det kunne ikke leses optisk. Opplysningene brukes slik som de er rapportert inn til Partifinansieringsregisteret. Åpenbare feilføringer i innberetningene blir rettet av Statistisk sentralbyrå i samråd med det eller de relevante partilagene, for øvrig blir det ikke foretatt noen endringer av verken registerfører eller av Statistisk sentralbyrå som statistikkprodusent.

Statistikken er en summering av inntektene og kostnadene oppgitt fra de ulike organisatoriske leddene innenfor samme parti der disse organisatoriske leddene faller inn under plikten til å innberette fullstendig regnskap etter partiloven.

Statistikken omfatter ikke interne overføringer, verken som inntekter eller som kostander fordi disse i sum skal oppheve hverandre innen det enkelte parti og ville dermed  gi kunstig høye beløp. Videre tas innrapportert balanse heller ikke med i statistikken. Spesifisering av interne fordringer og gjeld mellom partilagene innen det enkelte parti er ikke rapporteringspliktig etter loven. Slike poster kan derfor ikke «utlignes» innen det enkelte parti. En aggregering av balansen fra de enkelte lag ville dermed bli misvisende med feilaktig høye balansesummer. Videre kan det finnes en rekke partilag i statistikkgrunnlaget med fordringer og/eller gjeld overfor lag som ikke inngår i grunnlaget, jamfør rapporteringsplikten beskrevet under «Omfang», dette gjør også at beregning av en balanse på partinivå ikke blir meningsfull.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Første år statistikken ble publisert var i 2006 (for regnskapsåret 2005). Årlig publisering siden.

Lovendringen per 1. februar 2013 innebærer brudd i seriene over hvilke lag som har full innberetningsplikt. Tall for perioden til og med 2012 omfatter etter loven alle lag som har inntekter utenom offentlig støtte på 10 000 kroner eller mer, fra og med 2013 inngår lag som har tilsvarende inntekter på minst 12 000 kroner per år. Størrelsen på inntektene til partilagene vil variere naturlig fra år til år, særlig mellom ikke-valgår og valgår. Dermed vil antall lag som er rapporteringspliktige avhenge både av naturlige endringer og av endringer i terskelverdier som nevnt over. Disse forhold kan ha en viss betydning når utviklingen over tid studeres.

Statistikken for 2014 ble utarbeidet på grunnlag av innrapportering fra 685 lag, for 2013 danner 693 lag grunnlag for statistikken, for 2012 634 lag.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Dataene er rapportert inn til det sentrale registeret ved bruk av skjema (postalt eller elektronisk). Av skjemaet fremgår de ulike kategoriene som inntektene, kostnadene og balansen skal fordeles på. Det er knyttet usikkerhet til i hvilken grad de enkelte forhold er ført på riktig post og om de er tatt med.

Innberetningsskjemaet tar utgangspunkt i at det er brutto inntekter og kostnader som skal føres. Dette innebærer at inntekter som i sin helhet er øremerket eller videresendes til andre partiledd, først skal føres som inntekt og deretter som kostnad (overføring til andre) i skjemaet til den enheten som opprinnelig mottok beløpet. Beløpet skal føres som mottatt intern overføring, altså inntekt hos de enhetene som har fått slike midler tilført fra andre enheter innenfor partiorganisasjonen. Enkelte rapportører kan ha bokført slike beløp som refusjoner og rapportert netto beløp, dette vil medføre at både inntekts- og kostnadstallene blir påvirket.

Som eksempel nevnes at i 2013 ble kontingenter nettoført i endel partier som mottok kontingentene sentralt fra samtlige medlemmer. Større deler av beløpet ble overført til de lokale partilagene. På grunn av nettoføringen ble beløpet for kontingenter for lavt i 2013 og veksten i 2014 blir dermed misvisende.

Utviklingen i formålskapital fra 1. januar til 31. desember avviker i en del tilfeller fra årets resultat. Avviket kan i noen få tilfeller henge sammen med kapitalinnskudd eller uttak som bare er balanseført. Endringen i formålskapital kan tyde på at det i noen tilfeller er oppgitt for lave kostnadstall eller for høye inntektstall.

Samlet sett kan materialet tyde på at kostnadene er noe for lavt rapportert.

Tross oppgaveplikt etter partiloven har noen lag unnlatt å svare, dermed kan lag som har fullstendig rapporteringsplikt være utelatt og datamaterialet er ikke fullstendig (frafallsfeil).  Det foretas ikke imputeringer for å motvirke dette statistisk.

Statistisk sentralbyrå har ikke tall fra partilag med inntekter under nevnte terskelverdi utenom all offentlig støtte, jamfør partilovens bestemmelser. Dermed blir totaltallene som presenteres i statistikken lavere enn hva de faktisk er. Verken offentlig støtte eller andre inntekter og kostnader disse lagene har, er med i grunnlaget for statistikken der ikke annet går uttrykkelig fram av tabellen.

Totalt utbetalt statlig grunn- og stemmestøtte til samtlige partilag utgjorde 397,7 millioner kroner i 2014 i henhold til opplysninger fra Kommunal- og Moderniseringsdepartementet og Fylkesmannen i Sogn og Fjordane. De 685 partilagene som statistikken bygger på, har rapportert at de har mottatt 375,8 millioner i statlig grunn- og stemmestøtte. Summeres rapportert grunn- og stemmestøtte fra de 685 lagene og grunn- og stemmestøtte slik opplyst fra de to myndighetsorganene for alle øvrige lag som har rapportert, men som kom under terskelverdien for å sende fullstendig rapport, blir beløpet 397,5 millioner.

Revisjon

Ikke relevant