Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Oppsving i varekonsumet
Husholdningenes varekonsum økte med 1,3 prosent fra mai til juni 2015, viser sesongjusterte tall. Oppgangen kom etter et markert fall i mai. Fra 1. til 2. kvartal steg varekonsumet med 1,1 prosent.
Juni 2015 | Mai 2015 | April 2015 | Mars 2015 | Februar 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Totalt varekonsum | 1,3 | -2,1 | 1,5 | 0,4 | 0,8 |
Mat, drikkevarer og tobakk | 0,8 | -3,2 | 2,2 | -0,2 | -0,6 |
Elektrisitet og brensel | 2,0 | 8,0 | -2,8 | 0,4 | 2,4 |
Kjøp av egne transportmidler i tillegg til bensin og olje | 2,6 | -0,5 | 0,3 | 2,4 | 0,3 |
Andre varer | 1,0 | -3,5 | 2,1 | 0,0 | 2,0 |
Husholdningenes kjøp og drift av biler, som hadde en vekst på 2,6 prosent i juni, ledet an i konsumoppgangen. Dette bidro til å trekke opp det totale varekonsumet med 0,5 prosentpoeng.
Ellers var det oppgang på de fleste områder. Konsumet av mat- og drikkevarer økte med 0,8 prosent, mens energiforbruket og konsumet av andre varer, deriblant klær og sko, gikk opp henholdsvis 2,0 og 1,0 prosent.
Uten justering for sesongvariasjoner var husholdningenes varekonsum 5,6 prosent høyere i juni 2015 enn i samme måned året før.
RevisjonerÅpne og lesLukk
Månedlige tall for varekonsumet justeres når ny informasjon foreligger. Normalt er det bare elektrisitetskonsumet som har ny informasjon som gjør at foregående måned endres. Selv om 12-måneders vekstrater ikke endres bakover i tid, kan likevel de sesongjusterte tallene bli endret som følge av at vi har fått tall for en ny måned.
Slik vektes varekonsumindeksen i juniÅpne og lesLukk
Mat- og drikkevarer 0,31. Elektrisitet og brensel 0,05. Kjøp og drift av biler 0,21. Andre varer 0,43.
Kontakt
-
Vemund Rundberget
E-post: uve@ssb.no
tlf.: 97 65 50 90