Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Oppgang i varekonsumet
Husholdningenes varekonsum økte 0,6 prosent fra juli til august, viser sesongjusterte tall. Det var en generell oppgang i alle konsumgrupper.
August 2016 | Juli 2016 | Juni 2016 | Mai 2016 | April 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Totalt varekonsum | 0,6 | -0,8 | -0,4 | 0,9 | -0,1 |
Mat, drikkevarer og tobakk | 0,7 | -1,6 | -1,5 | 2,1 | 0,5 |
Elektrisitet og brensel | 2,9 | 3,1 | 2,3 | -6,1 | 2,1 |
Kjøp av egne transportmidler i tillegg til bensin og olje | 0,5 | -1,6 | -0,7 | 1,2 | -0,9 |
Andre varer | 0,2 | -0,4 | 0,2 | 0,8 | -0,7 |
Fra juli til august økte husholdningenes konsum av elektrisitet og brensel 2,9 prosent. Dette bidro til å trekke opp varekonsumet 0,2 prosentpoeng. Kjøp av mat og drikkevarer hadde en oppgang 0,7 prosent etter en nedgang måneden før. Også konsumgruppene kjøp og drift av biler og andre varer hadde en mindre oppgang og bidro samlet til å trekke opp varekonsumet 0,2 prosentpoeng.
Uten justering for sesongvariasjoner var husholdningenes varekonsum 2,1 prosent høyere i august 2016 enn i samme måned året før.
Slik vektes varekonsumindeksen i augustÅpne og lesLukk
Mat- og drikkevarer 0,34. Elektrisitet og brensel 0,07. Kjøp og drift av biler 0,18. Andre varer 0,41.
Påsken kan påvirke de sesongjusterte talleneÅpne og lesLukk
Det er viktig å være klar over at det er større usikkerhet enn normalt i de sesongjusterte indeksene for mars og april grunnet ulik plassering av påsken fra år til år. De sesongjusterte indeksene tar hensyn til påskens plassering, men det kan være vanskelig å korrigere for alle effektene av påsken. Selv når 12-måneders vekstrater ikke endres bakover i tid, kan likevel de sesongjusterte tallene bli endret som følge av at vi har fått tall for en ny måned.
Kontakt
-
Vemund Rundberget
E-post: uve@ssb.no
tlf.: 97 65 50 90