Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Oppgang i varekonsumet
Husholdningenes varekonsum økte 1,0 prosent fra oktober til november 2016, viser sesongjusterte tall. Mye av oppgangen skyldes en klar økning i elektrisitetsforbruket.
November 2016 | Oktober 2016 | September 2016 | August 2016 | Juli 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Totalt varekonsum | 1,0 | 0,6 | -0,5 | 0,5 | -0,7 |
Mat, drikkevarer og tobakk | 0,4 | -0,5 | 0,5 | 0,4 | -1,6 |
Elektrisitet og brensel | 5,7 | 3,2 | -3,1 | 3,0 | 3,3 |
Kjøp av egne transportmidler i tillegg til bensin og olje | 0,1 | -0,8 | 0,9 | 0,7 | -1,2 |
Andre varer | 1,0 | 1,8 | -1,4 | 0,2 | -0,4 |
Forbruket av elektrisitet og brensel økte 5,7 prosent i november og bidro til å trekke opp varekonsumet 0,4 prosentpoeng. Konsumet av andre varer, deriblant klær, sko, møbler og hvitevarer, økte 1,0 prosent fra oktober til november, mens mat- og drikkevarekonsumet økte 0,4 prosent. Til sammen bidro disse to gruppene til å trekke opp varekonsumet 0,6 prosentpoeng.
Kjøp og drift av biler var tilnærmet uendret fra måneden før. Bak dette ligger en økning i bilkjøpene og en tilsvarende nedgang i drivstofforbruket.
Uten justering for sesongvariasjoner var husholdningenes varekonsum 3,8 prosent høyere i november 2016 enn i samme måned året før.
Slik vektes varekonsumindeksen i novemberÅpne og lesLukk
Mat- og drikkevarer 0,34. Elektrisitet og brensel 0,07. Kjøp og drift av biler 0,18. Andre varer 0,41.
Påsken kan påvirke de sesongjusterte talleneÅpne og lesLukk
Det er viktig å være klar over at det er større usikkerhet enn normalt i de sesongjusterte indeksene for mars og april grunnet ulik plassering av påsken fra år til år. De sesongjusterte indeksene tar hensyn til påskens plassering, men det kan være vanskelig å korrigere for alle effektene av påsken. Selv når 12-måneders vekstrater ikke endres bakover i tid, kan likevel de sesongjusterte tallene bli endret som følge av at vi har fått tall for en ny måned.
Kontakt
-
Vemund Rundberget
E-post: uve@ssb.no
tlf.: 97 65 50 90