92508_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/maaned
92508
KPI steg 0,6 prosent fra mars til april
statistikk
2013-05-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. april 2013

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI steg 0,6 prosent fra mars til april

Konsumprisindeksen (KPI) økte 0,6 prosent fra mars til april, mest på grunn av høyere priser på matvarer. Fra april 2012 til april 2013 steg KPI 1,9 prosent. KPI-JAE gikk opp 1,5 prosent i samme periode, opp 0,6 prosentpoeng fra forrige måned.

Konsumprisindeks 1998=100
Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)Indeks
Mars 2013 - April 2013April 2012 - April 2013April 2013
KPI Totalindeks0,61,9134,2
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer1,10,6123,7
Bolig, lys og brensel0,45,2166,5
Transport-0,70,5144,8
Kultur og fritid1,60,2116,9
Klær og skotøy2,2-2,455,8
 
KPI-JAE (juli 1999 = 100)0,61,5124,5
 
KPI etter leveringssektor
Andre norskproduserte konsumvarer0,94,9162,9
Importerte konsumvarer1,1-0,190,7
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor-0,13,3200,7
Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 134,2 (1998=100) i april 2013, mot 131,7 i samme måned i fjor.

Månedsendring – Prisoppganger på et bredt utvalg konsumvarer

Fra mars til april i år steg KPI med 0,6 prosent. Denne måneden var det mange varer som viste økte priser, mens tjenestene generelt bidro mindre. Den viktigste enkeltårsaken til økningen i KPI var prisene på matvarer, som steg 1,3 prosent. Blant matvarene var det frisk frukt og friske grønnsaker, sammen med sjokoladeprodukter, som hadde størst prisøkninger. Prisoppgangen på matvarer må blant annet ses i sammenheng med forrige måneds prisfall, da det ble registrert en rekke påsketilbud.

En annen viktig bidragsyter til månedsendringen i KPI var økte priser på klær og sko. Her fortsetter den normale sesongmessige oppgangen etter vintersalget, med en samlet prisstigning i april på 2,2 prosent. Bokprisene steg som vanlig kraftig i april, etter utstrakt salgsvirksomhet i februar og mars. Fra mars til april i år var oppgangen 17,7 prosent. Varegruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler viste en prisoppgang på 3,6 prosent denne måneden, etter en unormal prisnedgang forrige måned. Kraftprisene fortsatte oppgangen fra mars til april. De økte kraftprisene kan blant annet forklares med fortsatt kaldt og tørt vær i perioden.

Den viktigste tjenesten som bidro til økningen i KPI fra mars til april var prisoppgang på pakketurer. Her måler vi prisene hvert kvartal. Normalt stiger disse denne perioden, og i år var oppgangen 5,7 prosent.

Økningen i KPI fra mars til april ble dempet av lavere priser på flyreiser, som falt 5,0 prosent, og en mindre nedgang i drivstoffprisene.

Tolvmånedersendring – Høyere elektrisitetspriser bidrar mest

Fra april 2012 til april 2013 steg KPI med 1,9 prosent. Hovedårsaken bak økningen er prisene på elektrisitet inkludert nettleie, som gikk opp 19,0 prosent i perioden. Det var særlig prisene på elektrisk kraft som steg, og noe av forklaringen er et strammere marked på grunn av litt lavere temperaturer og økt forbruk. KPI uten elektrisitet (KPI-JEL) steg 1,2 prosent i perioden, det betyr at endringene i elektrisitetsprisene sto for 0,7 prosentpoeng av tolvmånedersveksten i KPI.

Andre bidragsytere til økningen i KPI var beregnet husleie for selveiere, som steg 2,3 prosent fra april i fjor til april i år. Alkoholholdige drikkevarer og tobakk viste en samlet prisvekst på 4,3 prosent, og prisene på restauranttjenester økte 3,6 prosent siste tolv måneder. I samme periode økte prisene på matvarer 0,9 prosent, og betalt husleie steg 3,0 prosent. Prisene på transporttjenester og tjenester knyttet til kultur og fritid gikk opp henholdsvis 3,7 og 2,5 prosent.

Prisene på drivstoff og smøremidler falt 5,8 prosent fra april i fjor til april i år, og bidro dermed til å dempe økningen i KPI. Det gjorde også prisene på klær, som viste en prisnedgang på 3,0 prosent de siste tolv månedene.

Endring i tolvmånedersveksten – Økt prisvekst

Tolvmånedersveksten i KPI steg 0,5 prosentpoeng, fra 1,4 prosent i mars til 1,9 prosent i april 2013. Hovedårsaken til den økte prisveksten var utviklingen i prisene på matvarer. Disse steg markert fra mars til april i år, mens de falt klart i samme periode i fjor. Dette skyldes blant annet at typiske påsketilbud ble registrert i KPI i mars i år, mot i april i fjor. Som nevnt steg prisene på elektrisitet inkludert nettleie fra mars til april i år, mens de sank i samme periode i fjor. Denne prisutviklingen bidro også til endringen i tolvmånedersveksten i KPI.

I motsatt retning trakk prisutviklingen på drivstoff og smøremidler. Prisene innen denne gruppen gikk noe ned fra mars til april i år, mens de steg i samme periode i fjor.

Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,5 prosent i april, opp 0,6 prosentpoeng fra mars. Hovedårsakene til økt prisvekst i KPI-JAE var prisutviklingen på matvarer, møbler og lignende, samt klær og sko.