244789_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/maaned
244789
KPI opp 0,3 prosent
statistikk
2016-10-10T08:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false
Konsumprisindeksen (KPI) viser prisutvikling og inflasjon for varer og tjenester. KPI for september 2016 var 0,3 prosent høyere enn måneden før.

Konsumprisindeksenseptember 2016

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI opp 0,3 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,3 prosent fra august til september. Tolvmånedersendringen i KPI var 3,6 prosent i september, noe som er 0,4 prosentpoeng lavere enn i august.

Konsumprisindeks 1998=100
Månedsendring (prosent)12-måneders endring (prosent)Indeks
August 2016 - September 2016September 2015 - September 2016September 2016
KPI Totalindeks0,33,6145,7
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer-0,42,6138,8
Bolig, lys og brensel0,25,0177,6
Transport0,12,6155,0
Kultur og fritid0,44,8130,0
Klær og skotøy3,43,657,4
 
KPI-JAE (juli 1999 = 100)0,32,9136,2
 
KPI etter leveringssektor
(desember 2014 = 100)
Varer0,44,3106,3
Tjenester0,32,9105,1
Tjenester hvor arbeidskraft dominerer0,93,4106,3
Figur 1. Konsumprisindeksen. Endring fra samme måned året før

KPI-JAE viste også en oppgang på 0,3 prosent fra august til september, og hadde en tolvmånedsendring på 2,9 prosent i september. Det var 0,4 prosentpoeng lavere enn tolvmånedersendringen var i august. KPI var 145,7 (1998=100) i september 2016, mot 140,6 i september 2015, noe som tilsvarer en tolvmånedersendring på 3,6 prosent.

Månedsendring: Fall i matvareprisene

Fra august til september gikk KPI opp 0,3 prosent. Hovedårsakene til oppgangen i september var en økning i prisene på klær, møbler, elektrisitet samt tjenester knyttet til fritid og kultur.

Nedgangen i matvareprisene bidro til å dempe septemberoppgangen i KPI. Matvareprisene bidro med et fall 0,4 prosent, mens prisene på drivstoff og smøremidler falt 0,9 prosent i september.

Tolvmånedersendring: Fortsatt vekst i elektrisitetsprisene

Høyere kraftpriser og økt nettleie var de viktigste årsakene til at KPI i september i år var 3,6 prosent høyere enn den var i september i fjor. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 28,3 prosent de siste tolv måneder. Prisene på tjenester knyttet til fritid og kultur økte med 5,7 prosent fra september i fjor til september i år.

Økte priser på restaurant- og transporttjenester, møbler, samt personlig pleie var andre grupper som bidro til at KPI økte 3,6 prosent siden september i fjor. Prisveksten på møbler er en av de viktigste bidragsyterne til økningen i tolvmånedersendringene de siste årene.

Prisnedganger på drivstoff og smøremidler bidro til å dempe veksten i KPI. Bensin- og dieselprisene har falt henholdsvis 1,6 og 4,0 prosent de siste tolv måneder.

Endring i tolvmånedersveksten: Fall i KPIs veksttakt

Tolvmånedersveksten i KPI sank fra 4,0 prosent i august til 3,6 prosent i september. Nedgangen i tolvmånedersveksten i KPI var hovedsakelig forårsaket av prisutviklingen på matvarer. Prisene på matvarer falt 0,4 prosent fra august til september 2016, mens de i samme periode i fjor steg 0,3 prosent.

I motsatt retning trakk særlig prisutviklingen på bensin.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE sank 0,4 prosentpoeng fra 3,3 prosent i august til 2,9 prosent i september.

Utvidet konsumklassifisering og ny offisiell oversettelse av ECOICOP Åpne og lesLukk

Fra januar 2016 har KPI tatt i bruk Eurostats konsumklassifisering (ECOICOP) - en utvidet klassifisering på detaljert nivå. Da SSB lenge har publisert uoffisielle 5- og 6-sifrede konsumgrupper innen matvarer og alkoholfrie drikker medfører det at enkelte varer og tjenester har flyttet konsumgruppe når de nå klassifiseres etter ECOICOP. Dette gir brudd i noen tidsserier på de mest detaljerte nivåene, spesielt merkbart for statistikkbankens brukere innenfor gruppene matvarer og alkoholfrie drikker. 

Samtidig har KPI tatt i bruk en ny offisiell norsk oversettelse av ECOICOP. Dette medfører navnendring for noen av de publiserte gruppene.

Se utfyllende liste over gamle og nye navn (Excel)