Hopp til innhold
Svare på undersøkelse?
Forskning
Vi bruker cookies
English
Meny
Arbeid, lønn og utdanning
Arbeid og lønn
Inntekt og forbruk
Utdanning
Befolkning og bolig
Befolkning
Bygg, bolig og eiendom
Innvandring og innvandrere
Helse og samfunn
Helse
Kultur og fritid
Sosiale forhold og kriminalitet
Svalbard
Valg
Miljø og transport
Natur og miljø
Transport og reiseliv
Næringsliv og teknologi
Energi og industri
Jord, skog, jakt og fiskeri
Teknologi og innovasjon
Varehandel og tjenesteyting
Bedrifter, foretak og regnskap
Økonomi
Bank og finansmarked
Nasjonalregnskap og konjunkturer
Offentlig sektor
Priser og prisindekser
Utenriksøkonomi
Svare på undersøkelse?
Forskning
Vi bruker cookies
English
Grunnskoler
Forsiden
/
Utdanning
/
Grunnskoler
/
Karakterer og nasjonale prøver i grunnskolen
Statistikkbanken
Hvordan bruke statistikkbanken
Se hovedtall for denne statistikken
Statistikkbankens forside
Karakterer og nasjonale prøver i grunnskolen
Til toppen
De 3 stegene er Velg tabell, Velg variabler og Vis resultat. Du er nå på Velg variabler
Velg tabell
Velg variabler
Vis resultat
10793: Gjennomsnittlig skalapoeng på nasjonale prøver, etter klassetrinn, prøve, innvandringskategori/landbakgrunn og kjønn (avslutta serie) 2014 - 2023
Informasjon om tabellen
Om statistikken
Kontaktperson
Anna Lena Keute, Statistisk sentralbyrå
+47 95443088
keu@ssb.no
Kristian Dystland, Statistisk sentralbyrå
+47 45 40 54 56
dyk@ssb.no
Rachel Ekren, Statistisk sentralbyrå
+47 958 38 967
rhe@ssb.no
Sist endret
09.11.2023 08:00
Måleenhet
Skalapoeng:
poeng
Elever (personer):
personer
Referansetid
Skalapoeng:
31.10.
Elever (personer):
31.10.
Kilde
Statistisk sentralbyrå
Database
Ekstern PRODUKSJON
Nå har du kommet til skjermbildet for å velge hvilke variabler og verdier du vil ha frem i ditt resultat av tabellen. En variabel er en egenskap ved en statistisk enhet. Side er delt opp i flere bokser, en for hver variabel, hvor du kan velge verdier ved å markere en eller flere. Det starter alltid med statistikkvariabel som er hoved verdien som telles i tabellen. Trykk enter for å gå rett til valg av første variabel.
Navigering med tastatur og skjermleser. Velg flere objekter etter hverandre. SHIFT+pil ned/opp. For å velge enkelte verdier i listen: Windows:Hold inn Ctrl + pil ned. Deretter slipp Ctrl og trykk på mellomromstasten. Gjenta. Mac:CMD+pil ned/opp. Deretter slipp CMD og trykk på mellomromstasten. Gjenta. (Fungerer kun i Chrome, ikke i Safari). For å komme ut av listen med de markerte valgene, trykk TAB-tast.
statistikkvariabel
Definisjon. Skalapoeng
Lukk
Må velges
Valgt
1
av totalt
2
Skalapoeng
Elever (personer)
Velg minst én verdi
år
Må velges
Søk kun i starten av tekst
Søkefelt for å finne ønsket verdi i kodelisten til denne variabelen. Dette er eksempler på verdier i listen. 2014 , 2015 , 2016 ,
wave temp fix..
Valgt
1
av totalt
10
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Velg minst én verdi
klassetrinn
Må velges
Valgt
0
av totalt
3
5. klasse
8. klasse
9. klasse
Velg minst én verdi
prøve
Må velges
Valgt
0
av totalt
3
Engelsk
Lesing
Regning
Velg minst én verdi
innvandringskategori
Valgt
0
av totalt
8
Valgfri variabel
Alle elever
Innvandrere
Innvandrere fra EU/EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand
Innvandrere fra Asia, Afrika, Latin-Amerka, Oseania unntatt Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS
Norskfødte med innvandrerforeldre
Norskfødte med innvandrerforeldre fra EU/EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand
Norskfødte med innvandrerforeldre fra Asia, Afrika, Latin-Amerka, Oseania unntatt Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS
Den øvrige befolkning
Velg minst én verdi
kjønn
Valgt
0
av totalt
3
Valgfri variabel
Begge kjønn
Jenter
Gutter
Velg minst én verdi
Antall valgte celler
(maksimalt tillatt er 300 000)
Antall valgte celler har oversteget maksimalt tillatt 300 000
Obs:
Tidsbrudd i statistikken fra 2022.
Fotnoter
Statistikken over nasjonale prøver benytter data med beregnede skalapoeng som SSB innhenter fra Utdanningsdirektoratet. Modellen som ble brukt for beregning av skalapoeng for nasjonale prøver i perioden 2014-2021 ga en underestimering av endring mellom årene, slik at utvikling over tid i publiserte tall for denne perioden ikke kan sammenlignes. Udir har i en uttalelse fra 19.03.2024 presisert at analyseverktøyet som ble brukt for nasjonale prøver i perioden 2014-2021 har gitt feil i resultatene. Resultatene gir ikke et presist bilde av hvordan elevenes ferdigheter har utviklet seg. Forskjellen er størst i engelsk, hvor elevene ser ut til å ha fått markert bedre ferdigheter i denne perioden. I lesing og regning ser det også ut til å være større endringer mellom år enn det som har blitt rapportert, men mindre enn for engelsk.
Fra 2022 starter måling av utvikling over tid på nytt. Resultatene fra 2022 kan derfor ikke direkte sammenlignes med tidligere år.